Dostal som na vedomie jednu žiadosť adresovanú správcovi komunikácie v Bratislave. Týka sa zmeny časovania semaforov s cieľom aby sa chodci nedostávali do väzenia.
Vec: Žiadosť o zmenu časovania svetelnej signalizácie na križovatke Košická-Prievozská.
Žiadam o zmenu časovania svetelnej signalizácie na križovatke Košická-Prievozská tak, aby v čase od 7.00 do 9.00 hod. v pracovných dňoch bola zabezpečená „zelená vlna“ pre chodcov prechádzajúcich cez Prievozskú ulicu rovnobežne s Košickou ulicou (od zastávky MHD Košická (smer Miletičova) smerom k Spojenej škole Novohradská 3).
Zdôvodnenie:
V súčasnosti je časovanie nastavené tak, že chodec idúci od Spojenej školy Novohradská 3
(ďalej SŠN) cez Prievozskú ulicu na zastávku MHD Košická má zabezpečenú následnosť „zelenej“ tak, že môže prejsť cez rameno Prievozskej ulice smerujúce do centra mesta a následne ihneď môže pokračovať cez rameno Prievozskej ulice smerujúce k Miletičovej ulici.
Mám za to, že táto „zelená vlna“ by mala byť aspoň v ranných hodinách pracovných dní v opačnom smere.
V relatívne krátkom čase niekoľkých desiatok minút totiž do SŠN prichádzajú všetci žiaci, študenti a zamestnanci, a mnohí z nich práve spomenutou trasou. Vzniká tak situácia, že na relatívne malom ostrovčeku v stredovom deliacom páse Prievozskej ulice stojí množstvo chodcov, prevažne detí a mládeže,pričom v ich tesnej blízkosti prechádzajú autá. V záujme predísť možnej kolízii chodcov s vozidlami, ako aj s cieľom vyššej plynulosti premávky, navrhujem uvedenú zmenu.
S pozdravom
Mgr. Igor Malý
Zašiel som tam a môžem potvrdiť, že sa tak deje.
Obr. 1. Na satelitnej snímke je zobrazená uvedená križovatka a znázornený prechod cez cestu, ktorý je rozdelený na dve časti. Prvá polovica z okraja cesty na ostrovček a druhá polovica z ostrovčeka na druhú stranu cesty, smerom k škole.
Obr. 2. Fotografia z dnešného rána 9:21 keď sú už deti v škole. Ale aj tak tam zostal uväznený jeden chodec. Keď si pozorne pozriete ako veľký je ostrovček, skúste odhadnúť koľko ľudí na ňom môže bezpečne prečkať obojstranné a pomerne hustú premávku.
Tento problém sa dá vyriešiť viacerými spôsobmi. Jeden z nich je zelená vlna pre chodcov, v smere ich zvýšenej premávky. Druhý spôsob, doteraz nepoužívaný je rozdeliť súbežnú signalizáciu na oboch strán prechodov pre chodcov. Doteraz som si nevšimol, že by z jednej strany cesty bolo dovolené chodcom prechádzať a z druhej strany nie. Chodci sa orientujú podľa semaforu na druhej strane prechodu pre chodcov a to je potrebné využiť.
Prechod je riadený štvoricou semaforov.
Semafor s označením A na fotografii nevidieť, ale je úplne vpravo. Riadia sa nim chodci idúci z ostrovčeka smerom preč od školy. Semafor B má chodec na ostrovčeku nad hlavou a riadia sa nim chodci prichádzajúci na ostrovček smerom ku škole. Semafor C je druhy semafor na ostrovčeku, a riadia sa nim chodci prichádzajúci na ostrovček od školy. Semafor D nie je vidieť ale je úplne vľavo na chodníku pri škole a riadia sa nim chodci idúci z ostrovčeka ku škole. Nasledujúca tabuľka znázorňuje taktovanie semaforov v súčasnosti, pri zelenej vlne a pri inteligentnom riešení, keď je cieľom aby chodci nezostávali uväznení na malom ostrovčeku.
Čas/Stav | Semafor A | Semafor B | Semafor C | Semafor D |
|
|
|
|
|
Súčasný stav |
|
|
|
|
voľno majú iné smery, chodci majú červenú |
|
|
|
|
chodci dostanú zelenú na prvú polovicu cesty |
|
|
|
|
voľno majú iné smery a chodci zostanú uväznení na ostrovčeku |
|
|
|
|
chodci dostanú zelenú na druhú polovicu cesty |
|
|
|
|
voľno majú iné smery, chodci majú červenú |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Zelená vlna pre chodcov |
|
|
|
|
voľno majú iné smery, chodci majú červenú |
|
|
|
|
chodci dostanú zelenú na prvú polovicu cesty |
|
|
|
|
chodci dostanú zelenú na druhú polovicu cesty |
|
|
|
|
voľno majú iné smery, chodci majú červenú |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Inteligentné riešenie |
|
|
|
|
voľno majú iné smery, chodci majú červenú |
|
|
|
|
chodci dostanú zelenú na obe polovice cesty |
|
|
|
|
chodci dostanú červenú na vchádzanie z okrajov cesty na ostrovček ale v opačnom smere majú ešte zelenú za účelom opustenia ostrovčeka |
|
|
|
|
voľno majú iné smery, chodci majú červenú |
|
|
|
|
Obr. 3. Tabuľka taktovania semaforov v rôznych režimoch.
Záver:
Pre zvýšenie bezpečnosti na našich cestách je potrebné vykonať aj také opatrenia a zmeny, nad ktorými sa doteraz len mávlo rukou.