§ 16 Rýchlosť jazdy
(1) Vodič je povinný rýchlosť jazdy prispôsobiť najmä svojim schopnostiam, vlastnostiam vozidla a nákladu, poveternostným podmienkam a iným okolnostiam, ktoré možno predvídať. Vodič smie jazdiť len primeranou rýchlosťou, aby bol schopný zastaviť vozidlo na vzdialenosť, na ktorú má rozhľad.
(2) Vodič autobusu a vodič motorového vozidla s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou neprevyšujúcou 3 500 kg smie jazdiť rýchlosťou najviac 90 km.h-l. Na diaľnici a na rýchlostnej ceste vodič autobusu smie jazdiť rýchlosťou najviac 100 km.h-l a vodič motorového vozidla s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou neprevyšujúcou 3 500 kg rýchlosťou najviac 130 km.h-l.
(3) Vodič iného motorového vozidla, než je uvedené v odseku 2, ako aj vodič autobusu s prípojným vozidlom, ktorého najväčšia prípustná hmotnosť prevyšuje 750 kg, a vodič motorového vozidla s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou neprevyšujúcou 3 500 kg s prípojným vozidlom, ktorého najväčšia prípustná hmotnosť prevyšuje 750 kg, smú jazdiť rýchlosťou najviac 90 km.h-1.
(4) Vodič smie v obci jazdiť rýchlosťou najviac 50 km.h-1, a ak ide po diaľnici v obci alebo po rýchlostnej ceste v obci, najviac 80 km.h-1.
(5) Vodič nesmie prekročiť najvyššiu dovolenú rýchlosť jazdy vozidiel, stanovenú príslušnou dopravnou značkou.
(6) Najvyššie dovolené rýchlosti ustanovené v odsekoch 2 až 4 nemožno prekročiť ani, ak je dopravnou značkou alebo dopravným zariadením dovolená vyššia rýchlosť; to neplatí pre vodiča motorového vozidla s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou neprevyšujúcou 3 500 kg bez prípojného vozidla.
(7) Vodič nesmie prekročiť najväčšiu konštrukčnú rýchlosť vozidla, a ak ide o jazdnú súpravu, ani najväčšiu konštrukčnú rýchlosť žiadneho z vozidiel súpravy.
(8) Najvyššie dovolené rýchlosti ustanovené v odsekoch 2 až 4 nie sú povinní dodržiavať vodiči vozidiel ozbrojených síl, ozbrojených bezpečnostných zborov a Slovenskej informačnej služby, ak to vyžaduje plnenie osobitných úloh, ktorých okruh určí príslušný minister a riaditeľ Slovenskej informačnej služby.
Najvýznamnejšia zmena je zníženie rýchlosti v obci z 60 na 50 km/hod a zvýšenie rýchlosti pre nákladné vozidlá nad 3,5 tony z 80 na 90 km/hod.
Druhou najvýznamnejšou zmenou je umožnenie vyšších rýchlostí aj mimo obce aj za hranicu 90 respektíve 130 km/hod, za použitia príslušnej dopravnej značky. Starý zákon umožňoval zvýšiť maximálnu rýchlosť len v obci a neumožňoval jej zvýšenie mimo obce. Teraz je možné maximálnu rýchlosť zvýšiť všade kde to podmienky umožňujú.
Orientačná tabuľka:
typ vozidla | obec - cesta | obec - diaľnica | mimo obce - cesta | mimo obce - diaľnica |
motorka | 50 | 80 | 90 | 130 |
vozidlo do 3,5 tony | 50 | 80 | 90 | 130 |
autobus | 50 | 80 | 90 | 100 |
vozidlo nad 3,5 tony | 50 | 80 | 90 | 90 |
vozidlo s prívesom nad 750 kg | 50 | 80 | 90 | 90 |
Malé zamyslenie na záver...
Myslím že by bolo vhodnejšie ak by ods. 6 sa zmenil z:
(6) Najvyššie dovolené rýchlosti ustanovené v odsekoch2 až 4 nemožno prekročiť ani, ak je dopravnou značkou alebo dopravným zariadením dovolená vyššia rýchlosť; to neplatí pre vodiča motorového vozidla s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou neprevyšujúcou 3 500 kg bez prípojného vozidla.
na:
(6) Najvyššie dovolené rýchlosti ustanovené v odsekoch2 a 3 nemožno prekročiť ani, ak je dopravnou značkou alebo dopravným zariadením dovolená vyššia rýchlosť; to neplatí pre vodiča motorového vozidla s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou neprevyšujúcou 3 500 kg bez prípojného vozidla.
Napríklad z dôvodu diaľnice v obci. Na dopravnej značke bude svietiť 100 km/hod. Nákladné auta nad 3,5 tony by mohli ísť len 80 km/hod a nie svoje maximum 90 km/hod, to isté platí o autobusoch tie by mohli ísť iba 80 km/hod a nie svoje maximum 100 km/hod, ako by sa dalo logicky očakávať.