reklama

Otáčanie pravidiel

Otáčanie pravidiel sa najčastejšie deje pri revolúciách, kontra revolúciách, nastolení diktatúry alebo demokracie. Slovensko respektíve Československo zažilo najväčšie otočenie pravidiel v roku 1989.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (26)
Obrázok blogu

Vtedy prijatím novej ústavy sa garantovalo každému občanovi, že môže robiť čokoľvek, čo nie je zákonom zakázané. Dovtedy platilo to, že môže robiť iba to čo zákon dovoľuje.Samozrejme, že to malo dopad na niektoré zákony, ktoré nepočítali s možnosťou otočenia globálneho povolenia, čo aj niektorí ľudia riadne využili.

Samotne otáčanie pravidiel je veľmi ošemetná vec. Vo väčšine zákonov je v selektívnych veciach uvedené či zákon je postavený na všeobecnom povolení s vymenovaním zakázaných vecí alebo je postavený na všeobecnom zákaze s vymenovaním povolených veci. Ak to zo zákona zrejme nie je, tak sa všetko vzťahuje ku globálnej definícii, v našom prípade k ústave.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ak sa v selektívnej veci - v zákone, ktorý definuje len časť práva, zmení logika pravidla, nezasiahne to tak veľa oblasti, ako keď sa mení logika globálneho pravidla, ale aj tak takéto zmeny, pri nedomyslení ich postupnosti, môžu viesť ku kolapsom v právnej spoločnosti.

Na Slovensku sa pripravuje otočenie pravidla v doprave a to konkrétne parkovanie na chodníkoch otáčanie v neriadených križovatkách.

Doteraz na Slovensku mohol vodič parkovať na chodníku sa tam kde to nebolo dopravnou značkou zakázané a muselo zostať dostatok priestoru pre chodca s kočíkom alebo invalidným vozíkom. Pritom bolo na škodu veci, že tato šírka nebola definovaná v zákone ale nepriamo len technickej norme pre šírku dverí a uličiek potrebných pre invalidné vozíky.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Teraz sa pripravuje zmena, že bude paušále zakázané parkovanie na chodníkoch pokiaľ to nedovolí dopravná značka. Aj teraz existuje možnosť toto pravidlo otočiť, ale len lokálne na území ohraničené značkou zóna.

Čo sa stane ak nebude prechodne obdobie a takýto zákon začne na celom Slovensku platiť z dna na deň?

Je nereálne predpokladať, že z večera na ráno správcovia komunikácií rozmiestnia na obvyklých miestach parkovania dopravne značenie asi za miliardu korún. Ale z doterajších skúseností sa dá predpokladať, že do ulíc vidu všetky odťahovacia auta a budú odťahovať a odťahovať, tie auta ktoré už nebudú stačiť odtiahnuť budú papučovať a ostatných pokutovať.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Tiež je nereálne aby z noci na ráno rozmiestnili správcovia komunikácie dopravne značky za ďalšiu miliardu na neriadených križovatkách.

Tam kde sa vodiči otáčajú cez stredný deliaci pás, najčastejšie električkový, odrazu bude otáčanie zakázané. Tam kde je teraz zakázané tam zákaz zostane.

Tiež sa dá predpokladať, že do ulíc vidu pokutovania chtivý a búdu pokutovať a pokutovať. Jediná možnosť pre vodičov bude otočiť sa mimo križovatky čo je na cestách s oddelenými jazdnými pruhmi nereálne, alebo ak majú šťastie, môžu isť až na riadeniu križovatku kde je už teraz dopravným značením dovolené otáčať sa.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ako by sa dalo takýmto stavom zabrániť?

Najdôležitejšie je či je záujem takýmto stavom zabrániť či náhodou nie je ciel ich vyvolať, najmä ak si uvedomíme možnosti mimoriadnych ziskov z odťahovania vozidiel a výberu pokút.

Najjednoduchšie sa zabráni takýmto stavom tak, že sa pravidlá nebudú otáčať a len sa zdokonalia. Ak je potrebné z nejakého dôvodu, najmä politického pravidlo otočiť, tak treba spraviť prechodné obdobie.

Prechodné obdobie musí byť dostatočne dlhé na to aby správcovia komunikácii získali financie na takúto neplánovanú zmenu dopravného značenia a mali dostatok času na vypísanie tendrov a samotnú realizáciu.

Doteraz nebolo vo zvyku vyčísliť koľko bude stáť zmena logiky pravidla - jeho otočenie, ale pri zmenách, najmä keď sa prechádza z paušálneho povolenia na paušálny zákaz, je takéto vyčíslenie v demokratickej spoločnosti nutnosťou.

Jozef Drahovský

Jozef Drahovský

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  1 235
  •  | 
  • Páči sa:  1 050x

Venujem sa analýzam v doprave a vývoju v oblasti informačných technológií. Zoznam autorových rubrík:  DopravaRôzneZoznam článkov

Prémioví blogeri

Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu