reklama

Technická kontrola, emisná kontrola a ich termíny

Nakoľko často dostávam otázky na lehotu povinnej technickej kontroly TK a emisnej kontroly EK, rozhodol som sa zhromaždiť všetky údaje a spraviť prehľadnú tabuľku s termínmi. Najväčšie nedorozumenie spôsobuje ustanovenie o tom, že vozidlá prihlásené do evidencie po 1.1.2000 musia vykonať EK v čase od 1.1.2008 do 30.6.2008.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (35)
Obrázok blogu

Legislatívny rámec tejto povinnosti určuje vyhláška Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií Slovenskej republiky, číslo 578/2006 Z.z., ktorou sa vykonáva zákon 725/2004 Z. z. o podmienkach prevádzky vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách.

Technická kontrola.
U bežných vozidiel a motoriek je prvá lehota na technickú kontrolu do štyroch rokov od prvého prihlásenia a potom každé dva roky. Malé motocykle, trojkolky a podobne majú štvorročnú lehotu, traktory dvojročnú. U vozidiel pre taxi, záchrannú službu a ostatné je lehota vždy jeden rok.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

§ 47 Lehoty technických kontrol pravidelných pre jednotlivé kategórie vozidiel a podrobnosti o podrobení vozidla technickej kontrole na základe rozhodnutia obvodného úradu dopravy (k § 50 ods. 3 zákona)
(1) Technickej kontrole pravidelnej podlieha vozidlo
a) kategórie L1e a L2e v lehote štyroch rokov po jeho prvom prihlásení do evidencie a potom periodicky v štvorročných lehotách,
b) kategórie L3e, L4e, L5e, L6e, L7e, M1, N1, O1 a O2 v lehote štyroch rokov po jeho prvom prihlásení do evidencie a potom periodicky v dvojročných lehotách,
c) kategórie M2, M3, N2, N3, O3 a O4 v lehote jedného roka po jeho prvom prihlásení do evidencie a potom periodicky v jednoročných lehotách,
d) kategórie M, N a O používané na zdravotnícku záchrannú službu, banskú záchrannú službu a poruchovú službu plynárenských zariadení a vozidlo používané na taxislužbu v lehote jedného roka po jeho prvom prihlásení do evidencie a potom periodicky v jednoročných lehotách,
e) kategórie T a R v lehote dvoch rokov po jeho prvom prihlásení do evidencie a potom periodicky v dvojročných lehotách,
f) kategórie L, M, N, O, T a R používané v autoškole ako výcvikové vozidlo v lehote jedného roka po jeho prvom prihlásení do evidencie a potom periodicky v jednoročných lehotách.
(2) Prvým prihlásením vozidla do evidencie sa na účely tejto vyhlášky rozumie dátum prvého pridelenia evidenčného čísla v Slovenskej republike alebo v inom štáte, ktorý sa vyznačuje v osvedčení o evidencii. Ak sa tento dátum nedá zistiť, ale známy je rok výroby vozidla, za prvé prihlásenie vozidla do evidencie sa považuje 1. deň roku výroby vozidla.
(3) Ak sa rok prvého prihlásenia vozidla do evidencie v Slovenskej republike uvedený v osvedčení o evidencii nezhoduje s rokom výroby vozidla, pričom medzi rokom výroby vozidla a rokom prvého prihlásenia vozidla do evidencie je rozdiel väčší ako 12 mesiacov, za prvé prihlásenie vozidla do evidencie sa považuje 1. deň roku výroby vozidla.
(4) Ak rok výroby vozidla nie je známy, považuje sa zaň modelový rok vozidla, ktorý možno zistiť z identifikačného čísla vozidla VIN.

Emisná kontrola.
Emisná kontrola sa nevzťahuje ma motorky, trojkolky a podobne. U bežných aut so schváleným katalyzátorom je lehota štyri roky od prvého prihlásenia a potom každé dva roky. Pozor na staršie vozidlá s benzínovým motorom bez katalyzátora, alebo s neschváleným katalyzátorom, kde je lehota každý rok, tak isto ako u taxi, záchranných služieb, hromadnej prepravy osôb, nákladných vozidiel ap. okrem traktorov, kde je lehota dvojročná.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

§ 67 Lehoty emisných kontrol pravidelných pre jednotlivé kategórie vozidiel (k § 68 ods. 3 zákona)
(1) Emisnej kontrole pravidelnej podlieha vozidlo
a) kategórie M1 a N1 so zážihovým motorom so zdokonaleným emisným systémom v lehote štyroch rokov po jeho prvom prihlásení do evidencie a potom periodicky v dvojročných lehotách,
b) kategórie M1 a N1 so vznetovým motorom v lehote štyroch rokov po jeho prvom prihlásení do evidencie a potom periodicky v dvojročných lehotách,
c) kategórie M2, M3, N2 a N3 v lehote jedného roka po jeho prvom prihlásení do evidencie a potom periodicky v jednoročných lehotách,
d) kategórie M a N používané na zdravotnícku záchrannú službu, banskú záchrannú službu a poruchovú službu plynárenských zariadení a vozidlo používané na taxislužbu v lehote jedného roka po jeho prvom prihlásení do evidencie a potom periodicky v jednoročných lehotách,
e) kategórie T v lehote dvoch rokov po jeho prvom prihlásení do evidencie a potom periodicky v dvojročných lehotách,
f) kategórie M, N a T používané v autoškole ako výcvikové vozidlo v lehote jedného roka po jeho prvom prihlásení do evidencie a potom periodicky v jednoročných lehotách,
g) kategórie M1 a N1 so zážihovým motorom s nezdokonaleným emisným systémom v lehote jedného roka po jeho prvom prihlásení do evidencie a potom v jednoročných lehotách.
(2) Emisnej kontrole pravidelnej nepodlieha vozidlo kategórie M1 mazané zmesou paliva a mazacieho oleja a vozidlo kategórie L.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Prechodné ustanovenia.
Z dôvodu aby stanice technickej a emisnej kontroly (STK) stihli skontrolovať všetky vozidla, ktoré sa pred účinnosťou vyhlášky nekontrolovali, vytvorilo sa prechodné obdobie. Ak ste vozidlo prihlásili do evidencie napríklad v roku 2005, tak sa na vás prechodné ustanovenie o termíne EK do 30.juna 2008 nevzťahuje, ale platí lehota 4 roky od prvého prihlásenia.

§ 104 Prechodné ustanovenia
(1) Technickej kontrole pravidelnej podlieha prvýkrát vozidlo
a) kategórie L1e a L2e uvedené v § 47 ods. 1 písm. a), počnúc 1. júlom 2007,
b) kategórie T a R uvedené v § 47 ods. 1 písm. e), počnúc 1. januárom 2008.
(2) Oprávnená osoba technickej kontroly, ktorá vykonáva a prevádzkuje stanicu technickej kontroly zriadenú podľa doterajších predpisov, ktorá nespĺňa najmenšie rozmery podľa § 33 ods. 4 alebo ods. 5 a 8, môže prevádzkovať takúto stanicu technickej kontroly do jedného roka odo dňa nadobudnutia účinnosti tejto vyhlášky.
(3) Oprávnená osoba emisnej kontroly, ktorá vykonáva emisné kontroly a prevádzkuje pracovisko emisnej kontroly zriadené podľa doterajších predpisov, ktoré nespĺňa priestorové vybavenie podľa § 52 ods. 1 tejto vyhlášky, môže prevádzkovať takéto pracovisko emisnej kontroly do jedného roka odo dňa nadobudnutia účinnosti tejto vyhlášky.
(4) Emisnej kontrole pravidelnej podlieha prvýkrát vozidlo kategórie M1 a N1 so zážihovým motorom so zdokonaleným emisným systémom uvedené v § 67 ods. 1 písm. a) v lehote
a) od 1. apríla 2007 do 30. júna 2007; to platí pre vozidlo, ktoré bolo prvýkrát prihlásené do evidencie do 31. decembra 1993,
b) od 1. júla 2007 do 31. decembra 2007; to platí pre vozidlo, ktoré bolo prvýkrát prihlásené do evidencie od 1. januára 1994 do 31. decembra 1999.
(5) Vozidlo kategórie M1 a N1 so zážihovým motorom so zdokonaleným emisným systémom uvedené v § 67 ods. 1 písm. a), ktorého lehota na vykonanie emisnej kontroly pravidelnej uplynie do 30. júna 2008, podlieha emisnej kontrole pravidelnej v lehote od 1. januára 2008 do 30. júna 2008; to platí pre vozidlo, ktoré bolo prvýkrát prihlásené do evidencie od 1. januára 2000.
(6) Emisnej kontrole pravidelnej podlieha prvýkrát vozidlo kategórie T uvedené v § 67 ods. 1 písm. e), počnúc 1. januárom 2008.
(7) Oprávnená osoba montáže plynových zariadení, ktorá vykonáva montáže plynových zariadení a prevádzkuje pracovisko montáže plynových zariadení zriadené podľa doterajších predpisov, môže vykonávať montáže plynových zariadení a prevádzkovať pracovisko montáže plynových zariadení do jedného roka odo dňa nadobudnutia účinnosti tejto vyhlášky s výnimkou automatizovaného informačného systému montáže plynových zariadení podľa § 112 ods. 27 zákona.
(8) Ustanovenia podľa § 34 ods. 2 písm. p) a ods. 5 písm. p) sa uplatňujú od 1. januára 2009, ustanovenie podľa § 34 ods. 5 písm. q) sa uplatňuje od. 1. júla 2007 a ustanovenia podľa § 53 ods. 3 písm. d), ods. 4 písm. d) a ods. 5 písm. d) sa uplatňujú od 1. januára 2009.
 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Prehľadová tabuľka prechodného obdobia .

Termín prvej emisnej kontroly pre vozidlá M1 a N1, okrem vozidiel s neschváleným katalyzátorom

Prvé prihlásenie do evidencie

Posledný deň na vykonanie prvej emisnej kontroly

od 01.01.0000 do 31.12.1993

do 30.6.2007

od 01.01.1994 do 31.12.1999

do 31.12. 2007

od 01.01.2000 do 30.06.2004

do 30.6.2008

od 01.07.2004

do 4 rokov od prvého prihlásenia

Po absolvovaní TK aj EK dostanete nálepku na čelne sklo s termínom kontroly mesiac/rok okrem toho, preukazný lístok/preukaz kde je vyznačený deň, mesiac, rok. Dajte si pozor keď sa budete orientovať len podľa mesiaca a roka na nálepke, lebo môžete dostať pokutu a dôjsť aj o evidenčné osvedčenie o vozidle. Sťažoval sa mi nejeden čitateľ, že niektorí policajti veľmi radi pokutujú neplatnú TK a EK s presnosťou na deň, pričom na nálepke je vyznačený len rok a mesiac. Keď zadržia OEV, nemáte doklad s ktorým by ste mohli absolvovať predpísané kontroly. Preto z praktického hľadiska odporúčam mať odloženú kópiu OEV, pre prípad jeho zadržania ako následok jazdy s vozidlom, ktoré nemá platnú TK alebo EK. Ak z vozidlom nejazdíte a vypršala platnosť TK alebo EK a netrúfnete si jazdu na stanicu technickej kontroly, tak odporúčam dať si vozidlo odviesť odťahovou službou.

Záver:
Nakoľko čas veľmi rýchlo beží a človek zabúda, odporúčam dať si do mobilu pripomienku. Ešte jedna dôležitá vec, ktorá nepoteší predajcov vozidiel, ale vám môže ušetriť nemálo peňazí. Požiadať o TK a EK môžete aj z vlastnej vôle a kedykoľvek, odporúčam o ňu požiadať asi dva miesiace pred skončením záruky. V tom prípade, sa na prípadnú opravu ešte vzťahuje záruka vozidla, ale po termíne záruky, už len vaša peňaženka.

Doplnené 6.2.2008 12:49
Krátko po zverejnení tohto článku som bol upozornení na kategóriu M3 - Autobusy, u ktorej došlo k zmene vyhláškou 482/2007 Z. z. Čitateľa si iste spomenú na tragickú nehodu autobusu pri zjazde z Poľany, neďaleko Detvy.

Práve po tejto tragickej nehode bola sprísnená TK pre autobusy staršie ako 8 rokov, ktoré sa musia podrobiť TK každých 6 mesiacov, namiesto 1 krát ročne.

Konkrétny text novelizácie z 482/2007 Z. z.:
13. V § 47 ods. 1 sa za písmeno c) vkladá nové písmeno d), ktoré znie:
„d) kategórie M3 po prvom prihlásení do evidencie periodicky v jednoročných lehotách, po ôsmich rokoch od prvého prihlásenia do evidencie periodicky v polročných lehotách,“.
Doterajšie písmená d), e) a f) sa označujú ako písmená e), f) a g).

Z operatívne upozornenie ďakujem pracovníkom zo spoločnostiwww.testek.sk . Som rád, že moje články sú po významovej stránke prísne kontrolované čitateľmi - odborníkmi.
Je to síce nepísaná, negarantovaná ale veľmi hodnotná záruka obsahovej správnosti, odbornosti a dôveryhodnosti jednotlivých článkov, za ktorú som veľmi vďačný.

Jozef Drahovský

Jozef Drahovský

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  1 235
  •  | 
  • Páči sa:  1 050x

Venujem sa analýzam v doprave a vývoju v oblasti informačných technológií. Zoznam autorových rubrík:  DopravaRôzneZoznam článkov

Prémioví blogeri

Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu