reklama

MHD alebo IAD čomu dávať prednosť?

Skúsim poukázať na reálnom príklade, ako sa zariadiť a čomu dávať prednosť, či MHD (mestskej hromadnej doprave) alebo IAD (individuálnej automobilovej doprave) z praktického pohľadu občana ich používateľa.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (42)
Obrázok blogu

Včera sobota bola ... auto stálo celý deň zaparkované. Aj na podvečernú prechádzku do centra mesta sme sa vybrali MHD. Zakúpenie jednorazových 30 minútových lístkov ma odbremenilo od starosti s parkovaním a od role trvalého abstinenta - vodiča. Počas cestovania v električke tam aj späť sa nič mimoriadne neprihodilo a ani sme na ňu dlho nečakali. Hodnotím voľbu MHD ako optimálnu nielen z hľadiska voľnosti pohybu ale aj z hľadiska straty času a finančných nákladov na dopravu.

Asi raz za dva týždne robím veľký nákup. Pripadol na dnes. Zoznam bol dlhý, presnejšie dlhá bola jeho časť pre nákup v hypermarkete TESCO. Keďže sa snažím robiť veci efektívne, načasoval som si nákup na začiatok plaveckého kurzu pre deti a cestou som vyložil rodinu na plavárni.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Parkovanie a nákup prebehol bez problémov. Nakoniec som kúpil všetko, čo som mal napísané, plus cukríky do auta a nejaké drobnosti na základe operatívnej telefonickej konzultácie. V hypermarkete som bol pre, bezproblémové parkovanie, že nie je zakázané alebo znemožnené používať mobil, pre prijateľné ceny a preto, že je všetko na jednom mieste.Nákup bol štandardný, nie malý nie veľmi veľký, taký obvyklý dvojtýždňový a trval mi hodinu. Cestou naspäť som vybral rodinu z plavárne a ešte sme sa zastavili v inom obchode dokúpiť zeleninu, ovocie a niektoré ďalšie veci, ktoré bolo tentokrát výhodnejšie kupovať tam.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Zaparkoval som pred domom a nákup nerozdelil medzi posádku auta tak, ako býva zvykom, presnejšie zobrali sa len tašky z druhého nákupu, aby som si mohol vyskúšať dve veci. Najprv, ako by to dopadlo, keby som bol sám a potrebujem nákup vyniesť výťahom domov, ak by pri dome bol zákaz zastavenia, (viď starší článok), potom ako by som nosil nákup, keby som išiel MHD.

Nosenie nákupu výťahom bolo rozdelené tak isto, akoby som nákup delil, keby som išiel nakupovať MHD:
1, kartón mlieka 12 kg
2, kartón džúsov 12 kg
3, 2x6 balení minerálky 18 kg
4, 2x6 balení minerálky 18 kg
5, 5xtaška s nákupom 19 kg
6, 4xtaška s nákupom 14 kg
Celkovo som išiel hore - dole 6x a trvalo mi to menej ako 15 minút. Pritom mimo auta som nebol dlhšie ako 5 minút.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Prvý výsledok
Potvrdil som si správnosti návrhu zo staršieho článku, že keby bol pri dome zákaz zastavenia, ale dovolené zastaviť na dobu aspoň 10 minút od opustenia auta za účelom vynášania nákupu, tak bez problémov nákup na 6 krát vynesiem.

Druhy výsledok
Na rovnaký nákup s MHD by som musel isť 6x, čo by znamenalo 12 lístkov na MHD a navyše by som musel zaplatiť dopravu ostatným členom domácnosti do plavárne a naspäť. Z uvedeného hodnotím voľbu použiť IAD na dvojtýždenný nákup ako správnu.

Zamyslenie sa nad ľuďmi, ktorí nemajú auto
Je veľa rodín, ktoré nemajú auto, ako robia takéto nákupy? Časť z nich si auto požičiava, ale čo ostatní? Jednoducho nechodia až na takto veľké nákupy. Nakupujú menej a častejšie. Práve tu začína byt zrejmé v čom je rozdiel.Ak robíte jeden veľký nákup autom, tak kupujete spravidla vo veľkom a lacnejšie, ale platíte navyše za auto, ak robíte viacero malých nákupov, tak sú dve možnosti:nakupujete lacnejšie v hypermarketoch, ale platíte za dopravu a ušetrite náklady za auto, alebo nakupujete v blízkych obchodoch síce drahšie ale ušetrite náklady na doprave a aj za auto. Keď si to všetko spočítate a porovnáte, tak zistite, že všetky možnosti vás budú stáť približne rovnako, jedine rozdiel je v strate času. Čiže záleží na tom ako si ceníte svoj čas.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Prehľadová tabuľka

typ nákupu

cena nákupu

doprava

časová náročnosť

nákup v hypermarkete autom

nízka cena nákupu

náklady na auto

nízka strata času, zvlášť pri možnosti kombinovať cestu s inými akciami

viacero nákupov v hypermakrete s MHD

nízka cena nákupu

náklady na MHD

veľká strata času

viacero nákupov v okolí

vyššia cena za nákup

bez nákladov za dopravu

stredná strata času

Vyhodnotenie
Pokiaľ potrebujete niekam ísť bez nákladu, kam ide použiteľná MHD, tak je výhodnejšie použiť MHD ako IAD. Ale ak niekam potrebujete ísť hlavne z dôvodu nákladu, tak výhodnejšia je IAD a to najmä z dôvodu eliminácie straty času, ktorý vzniká delením jedného veľkého nákupu na viacero menších, nehovoriac o doprave vecí, ktoré sa nedajú dopraviť MHD. Úplne ideálne je bývať a pracovať v takej lokalite, kde všetko dokážete vybaviť peši.

Záver
Odhadujem, že viacerí očakávali, že budem jednoznačne presadzovať IAD pred MHD, prípade opačne. Nie, ja nevidím dôvod na vojnu medzi MHD a IAD, ktorú sa snažia niektorí ľudia rozpútať. Podľa mňa sa MHD a IAD vhodne dopĺňajú a je ich vhodné využívať obe, tak isto je ich potrebné budovať súčasne a spoločne a nie jednu na úkor druhej.

Do budúcna je perspektívna ešte jedna vec. Tou je zmena v myslení pri budovaní miest. Treba prestať budovať mestá spôsobom: bývanie na jednom konci mesta, pracovné príležitosti na opačnom konci a hnať všetkých ľudí 2x denne cez úzke centrum. Treba budovať mestá tak, aby sa skladali s autonómnych oblasti, kde by maximálna vzdialenosť bola povedzme 1 km a kde by v rámci tejto vzdialenosti bolo bývanie, práca, škola, nákupy, športovanie, zábava a veľa zelene, všetko by bolo dostupné peši po chodníkoch vrátane nákupného vozíka, bicykla. Vo vnútri takejto oblasti by MHD alebo IAD nebola potrebná, čo by prispelo k zníženiu nárokov na dennodennú dopravu, okrem iných pozitív.

Jozef Drahovský

Jozef Drahovský

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  1 235
  •  | 
  • Páči sa:  1 052x

Venujem sa analýzam v doprave a vývoju v oblasti informačných technológií. Zoznam autorových rubrík:  DopravaRôzneZoznam článkov

Prémioví blogeri

Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Iveta Rall

Iveta Rall

88 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

75 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu