reklama

Križovatka Landererova Čulenova

Takmer pred týždňom, na základe fotografií priechodu pre chodcov so zábradlím, ktoré mi poskytol jeden z čitateľov, som napísal článok v humornom tóne. Nakoľko sa v diskusii vyskytli pochybnosti a podozrenia z účelovej fotografie, zašiel som tam a celu križovatky detailne odfotografoval. Prinášam aktuálne fotografie vrátane môjho komentára.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (13)

Už pred zverejnením článku som autom prešiel cez križovatkou Landererova - Čulenova, skontrolovať, či poskytnutá fotografie je aktuálna. Keď som odfotografovaný prechod zo zábradlím zbadal a nič iné pozoruhodné som si nevšimol, tak článok bol zverejnený.

Aktuálny stav je nasledovný:

Obrázok blogu


Obr.1. Križovatka Landererova - Čulenova je úrovňová križovatka kde Landererova je 4 prúdová obojsmerná cesta s deliacim pásom v strede. Čulenova jedno prúdová obojsmerná cesta.

Obrázok blogu


Obr.2. Landererova smer Dostojevského rad. Pôvodne dva jazdné pruhy sa pred križovatkou rozširujú na tri pruhy, pričom stredný jazdný pruh, ktorý ide len rovno je z neznámeho dôvodu v úseku kde už existuje ľavý jazdný pruh, označený že ide rovno a vľavo.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Obrázok blogu


Obr.3. Landererova smer Dostojevského rad. Kúsok pred hranicou križovatky v meste súvislých čiar oddeľujúce jazdné pruhy sú inštalované indukčné snímače, pre inteligentne riadenie semaforov.

Obrázok blogu


Obr. 4. Landererova smer Dostojevského rad. Záverečné značenie jazdných pruhov je v poriadku. Ľavý len vľavo, stredný len rovno, pravý rovno a v pravo. Semafory aj dopravná značka hlavná cesta je zdvojená. Odporúčam si všimnúť, že jazdné pruhy rovno skutočne idú cez križovatku priamo a sú v križovatke vzorne označené. Nie ako križovatka pri Avione kde je v strede križovatky šikana.

Obrázok blogu


Obr. 5. Landererova smer Dostojevského rad, foto z opačnej strany prezrádza začiernený prechod pre chodcov a inštalované zábradlie. Na tejto strane križovatky nie je a nebude prechod pre chodcov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu


Obr. 6. Landererova smer Apollo. Znova nepochopiteľné nesprávne označenie stredného jazdného pruhu rovno ako rovno a vľavo, keď jazdný pruh vľavo už existuje.

Obrázok blogu


Obr. 7. Landererova smer Apollo. Zástavka MHD tesne pred križovatkou, bez vyznačenia zástavky žltým vodorovným značením.

Obrázok blogu


Obr. 8. Landererova smer Apollo. Semafory aj dopravná značka hlavná cesta je zdvojená riešenie obdobné ako v protismere. Jazdné pruhy priamo sú bez šikany. Navyše z tejto strany križovatky je aj prechod pre chodcov.

Obrázok blogu


Obr. 9. Prechod pre chodcov cez Landererovu je riešený bezbariérovo, zo signalizáciou pre ľudí s poruchu zraku, pričom vodiace pásy sú, ale len na chodníku nie na priechode. Stĺpy v strede sú v poriadku, nakoľko vpravo aj vľavo je dostatok miesta aby prešiel kočík alebo osoba na vozíku.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu


Obr. 10. Landererova smer Apollo. Zastávka BUS z obr. 7 sa posunie z pred križovatky za križovatkou, aspoň to vyplýva z vodorovného dopravného značenia.

Obrázok blogu


Obr. 11. Čulenova smer juh. Jeden jazdný pruh všetkými smermi s odbočkou vpravo.

Obrázok blogu


Obr. 12. Čulenova smer juh. Štandardná odbočka vpravo s blikajúcim oranžovým svetlom. Rozume riešenie zvyšujúce priepustnosť križovatky

Obrázok blogu


Obr. 13. Čulenova smer juh. Chodník vpravo je v rekonštrukcii a je uzatvorený. Na uzatvorenie chodníka je použitá štandardná zábrana pruhovaná fólia červená, biela. Z druhej strany priechodu nie je zábrana.

Obrázok blogu


Obr. 14. Čulenova smer juh. Ostrovček pre chodcov. Z druhej strany priechodu odbočky vpravo nie je zábrana. Podľa mňa ani nie je potrebná nakoľko obr. 13. vidno, že chodník sa nedá použiť, respektíve len na vlastné nebezpečie.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu


Obr. 15. Čulenova smer juh. Priechod pre chodcov cez Čulenovu na severnej strane je riešený obdobne bezbariérovo ako cez Landererovu. Semafory v strede širokého priechodu, tak, že prejde aj kočík aj osoba na vozíčku. Vodiace pásy pre osoby s poruchou zraku sú len na chodníku.

Obrázok blogu


Obr. 16. Čulenova smer sever. Dva jazdné pruhy do križovatky. Ľavý pre odbočenie vľavo, Pravý rovno s možnosťou odbočenia vpravo.

Obrázok blogu


Obr. 17. Čulenova smer sever. Indukčný snímač pre riadenie križovatky je umiestnený tak, že zachytí nielen vozidlo idúce rovno ale aj to, ktoré odbočí vpravo a zmenu signálu ne vyžaduje.

Obrázok blogu


Obr. 18. Čulenova smer sever. Priechod pre chodcov zo zábradlím, na základe ktorého vznikol článok Križovatka pre chodcov s kondíciou . Na ľavej strane je zábradlie tak ako bolo popísané v predchádzajúcom článku. Priechod pokračuje do ostrovčeka pre chodcov a odtiaľ ďalším priechodom na pravú stranu cesty.

Obrázok blogu


Obr. 19. Čulenova smer sever. Z priameho pohľadu na prechod pre chodcov, je zrejmé, že ide o dva priechody za sebou, kde v strede je ostrovček z ktorého sa dá ísť len vpravo cez Čulenovu ulicu. Stĺp so semaforom v strede prechodu je v poriadku, nakoľko je dostatok miesta pre kočíky a aj osobu na vozíku po oboch stranách. Jediné čo je tu neštandardné je spomínané zábradlie. Brániace priechod využívať

Obrázok blogu


Obr. 20. Zábradlie je pevne vsadené do zeme. Je zrealizované ako trvalá a nie dočasná úprava.

Obrázok blogu


Obr. 21 Na detaile vidieť precíznosť realizácie, kde je priestor pre tyč zábradlia vybrúsený bez rozlomenia alebo prasknutia dlažobného kvádra. Nepredpokladám, že by sa niekto s tým takto hral ak by malo isť len o dočasné riešenie.

Obrázok blogu


Obr. 22. Na druhej strane nie je stavenisko, tak že by sa vstupovalo do plota, ale ani nie je tu vybudovaný chodník, ale vyzerá to tak, že v blízkej budúcnosti sa vybuduje.

Obrázok blogu


Obr. 23. Dôvodom pre vybudovanie chodníka nie je ani tak výstavba v tejto lokalite ako príprava na nové miesto pre autobusovú zastávku. Detailnejšie na obr. 10.

Obrázok blogu


Obr. 24. V predchádzajúcom článku tieto čiary vyzerajú chaoticky, ale z tohto miesta a z miesta vodičov odbočujúcich z Čulenovej ulice v oboch smeroch vľavo sú správne a priam vzorovo namaľované.

Záver:
Zábradlie na prechode pre chodcov zostáva záhadou naďalej. Zo súčasného stavu križovatky sa dá nedá usúdiť dôvod jeho prevedenia i keď úmysel je zrejmý. Použiteľné chodníky nie sú z dvoch strán križovatky, pričom na jednom mieste sa použije zábrana vo forme pruhovanej plastovej pásky a na inom mieste natrvalo inštalované zábradlie, zvlášť ak ostatné okolnosti nasvedčujú, že dôjde k posunutiu zástavky MHD v blízkom čase, práve za prechod zo zábradlím.

Čo sa týka podozrenia na účelovosť alebo modifikovanie fotografie od cudzieho autora, ktorým mi dal oprávnenie na jej publikovanie, tak rozhodne nešlo o modifikáciu a ani účelovosť, ale o zachytenie reálnej veľmi nezvyklej kombinácie dopravného značenia. Kde trvalé zvislé aj vodorovné značenie odporuje trvalej zábrane. Pritom značenie uzatvorenia chodníka na opačnej strane križovatky plastovou páskou je v poriadku lebo dočasné - prenosné dopravné značenie má prednosť pred trvalým. Síce autor fotografie mohol pre objektívnosť poslať aj fotografiu prechodu z opačnej strany, ale aj keby ju poslal, tak by nevysvetlila dôvod inštalácie trvalej zábrany.

Križovatka ako celok je dobre zvládnutá. Priame jazdné pruhy idú priamo a nie ako v zbabranej križovatke pri Avione kde je v strede križovatky šikana a vodič idúci v pravom jazdnom pruhy rovno, býva vytlačený na chodník vodičom idúcim v strednom jazdnom pruhu, ak ten nepostrehne šikanu. Odbočenie vpravo z Čulenovej v oboch smeroch na blikajúc oranžovú prispeje k zvýšeniu priepustnosti križovatky. Riadenie semaforov na základe detekcie vozidiel v jazdných pruhov je už v dnešnej dobe nevyhnutnosť. Okrem kuriozity so zábradlím je nesprávne namaľovaných iba niekoľko šípok. Podľa všetkého sa na križovatke a jej bezprostrednom okolí pracuje a odhadujem, že križovatka ešte nie je skolaudovaná. Keď bude križovatka dokončená tak prídem odfotiť, ako skončilo zábradlie, ktoré sa má starať podľa predchádzajúceho článku o zlepšenie športového ducha chodcov ;-) .

Jozef Drahovský

Jozef Drahovský

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  1 235
  •  | 
  • Páči sa:  1 053x

Venujem sa analýzam v doprave a vývoju v oblasti informačných technológií. Zoznam autorových rubrík:  DopravaRôzneZoznam článkov

Prémioví blogeri

Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

24 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

754 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

75 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu