reklama

Čo by výrazne pomohlo doprave v Bratislave pred Prístavným mostom?

Najdlhšie dopravné zápchy vznikajú pri vjazde do Bratislavy na D1 pred Prístavným mostom. Tu bývajú zápchy aj keď je na ostatných cestách po nich niet ani stopy. Prečo tomu tak ja a ako by sa to dalo zmierniť.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (40)

Diaľnica D1 privádza do Bratislavy od Žiliny značne množstvo vozidiel, ale tieto vozidlá idú plynule. K nim sa pridávajú ďalšie vozidlá od nákupných centier, a miestnych komunikácii, čo spôsobí v prípade maximálneho nasýtenia oboch jazdných pruhov ich spomalenie a vytváranie vĺn brzdenia, čím sa plynulá jazda vozidiel od Žiliny končí a nastáva spomalenie jazdných prúdov, cyklovanie rýchlosti pohybu a vzdialenosti medzi vozidlami. Presne tento istý efekt prináša aj nasýtenie jazdných pruhov na Prístavnom moste, ktoré sa takto prejavuje až niekoľko kilometrov pred nim, pričom aj po uvoľnení jazdných pruhov veľmi dlho trvá, kým doprava pred Prístavným mostom sa stane opäť plynulou. Jedným zo spôsobov ako by sa tomu dalo predísť je umožnenie vozidlám zísť z diaľnice a aj vtedy keď je pred Prístavným mostom kolóna stojacich vozidiel.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Keď stavali od Domkárskej po Prístavný most protihlukovú stenu, predpokladal som, že to robia aj z dôvodu rozšírenie vozovky na tri jazdné pruhy, práve preto aby eliminovali vyššie popísaný jav. Myslel som že od Domkárskej spravia dlhý odbočovací pruh aby vozidlám ktoré chcú isť na most Apollo alebo do centra umožnia diaľnicu opustiť aj za situácie keď sa začne na Prístavnom moste vytvárať dopravná zápcha. Predpokladal som, že doplnia aj elektronický informačný panel ktorým budú vodičov smerovať na most Apollo už pred tým, keď doprava na Prístavnom moste zastane. Nejde o nič mimoriadne je to riadenie dopravy na základe dynamického zaťaženia ciest. Bohužiaľ cela investícia do rozšírenia diaľnice a výstavby proti hlukovej steny sa robila z úplne iného dôvodu a to okrem hluku len pre privátny výjazd na diaľnicu z Domkárskej.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Teraz počas uzávierky Prístavného mosta smerom do Petržalky na Žilinu je situácia veľmi zlá, lebo sa využil jeden jazdný pruh pre protismer a v smere od Žiliny sa vytvorilo na asi sto metrov úzke hrdlo o jedinom jedinom jazdnom pruhu, ktoré vytvára dopravnú zápchu dlho do noci aj v čase keď iné cesty sú dávno prázdne. Vytvorenie tohto úzkeho hrdla je podľa mňa dôsledok neuvažovania dopravných projektantov pri projektovaní príjazdových ciest k mostu keď sa nezamysleli nad tým, ako bude vyzerať doprava počas opráv mosta a nepredpokladali, že raz bude v Bratislava také zaťaženie, že jeden jazdný pruh nebude stačiť, pre objektívnosť musím uviesť aj niečo na ich obhajobu, lebo nemohli tušiť, že sa postaví nejaký nový most (Apollo), na ktorý bude možné v prípade potreby dopravu alebo časť dopravy smerovať.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu


Obr.1. Terajší stav. Vozidlá z Petržalky na Žilinu (červené šípky) idú jedným jazdným pruhom po Prístavnom moste a druhým jazdným pruhom od kruhového objazdu pod mostom (vozidla predtým prešli mostom Apollo). Pričom vozidla idúce po Prístavnom moste v protismere sa dostávajú na svoju stranu najskôr ako môžu a to v mieste prvého prerušenia stredného deliaceho pásu. Výsledok je ten, že tento smer na vždy k dispozícii dva jazdne pruhy.
Smer od Žiliny do Petržalky ide v dvoch jazdných pruhoch, pričom na úrovni prerušenia stredného deliaceho pásu sa dva jazdné pruhy zlučujú do jedného a nastáva spomalenie dopravy zo všetkými následkami. V jednom jazdnom pruhu pokračujú vozidlá asi 100 metrov a potom sa jazdný pruh rozdvojuje na dva jazdné pruhy pričom ani jeden z nich nie je vyťažený. Priamo sa pokračuje cez Prístavným most a vpravo sa ide na most Apollo s možnosťou ďalších odbočení. Z uvedeného je zrejme, že je potrebné odstrániť úzke hrdlo asi na dĺžke 100 metrov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu


Obr. 2. Trvalé riešenie, ktoré by umožňovalo pri nasledujúcich opravách a údržbe Prístavného mosta v oboch smeroch mať vždy dva jazdné prúdy oboma smermi. Riešenie spočíva vo vybudovaní nového prejazdu cez stredný deliaci pás bližšie k Prístavnému mostu, tak aby odbočovací pruh bol pred týmto miestom a v protismere opačne. Ide o drobnú investičnú akciu, ale s veľmi priaznivým dopadom na plynulosť dopravy. Bohužiaľ pre aktuálnu výluku je toto riešenie už neaktuálne ale pre budúce výluky je perspektívne.

Obrázok blogu


Obr. 3. Operatívne riešenie, ktoré je možné zrealizovať aj teraz spočíva vo využití odstavného jazdného pruhu na odbočenie z diaľnice o niečo skôr. Samotná úprava by sa dala zrealizovať prenosným dopravným značením a vytvorením informačnej tabule po oboch stranách, na ktorej by bola nakreslená šikana dvoch jazdných pruhov vpravo, pričom na ľavom pruhu by bol zákaz jazdy nákladným vozidlám a zúžený jazdy pruh na 3 metre, na vrchu vľavo nápis Prístavný most a vpravo most Apollo.

Záver:
Navrhovanými opatreniami by sa dalo plynulosti cestnej premávke pred Prístavným mostom výrazne pomôcť a nielen pre tejto rekonštrukcii.

Jozef Drahovský

Jozef Drahovský

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  1 235
  •  | 
  • Páči sa:  1 050x

Venujem sa analýzam v doprave a vývoju v oblasti informačných technológií. Zoznam autorových rubrík:  DopravaRôzneZoznam článkov

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu