reklama

Kamión s neviditeľným návesom

Kamióny s návesom, prípadne prívesom, nie sú, za bežných okolností žiadne ľahko prehliadnuteľné vozidlá, ale aj tak sa v určitých špecifických prípadoch, najmä za tmy, stáva, že ich vodiči prehliadnu, prípadne nesprávne odhadnú ich dĺžku, čo má za následok vážne dopravné nehody.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (39)
Obrázok blogu


Obr. 1. Vzorová situácia.

Vodič nákladného auta v T-križovatke odbočuje vľavo. Vzhľadom na rozmery vozidla a povahu nákladu ide pomalšie. Hoci začal odbočovať v čase, keď žiadne vozidlo na komunikácii nebolo v blízkosti, počas jeho odbočovania sa zľava blíži osobné auto. Prichádzajúci vodič tohoto osobného auta vidí reflektory nákladného auta a predpokladá, že ide vo svojom jazdnom pruhu v protismere. Neosvetlený náves je z boku voči svetlám reflektorov nákladného auta prakticky neviditeľný. Vodič osobného auta zbadá náves až keď je v protismere za reflektormi auta, ale to už je na zastavenie neskoro.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Takéto nehody končia väčšinou tragicky, nakoľko pri nich nedochádza k deformácii prednej časti vozidla a postupnému spomaleniu s využitím predných deformačných zón, ale spodná časť vozidla prejde popod náves, pričom deformačná energia je koncentrovaná len na hornú časť vozidla, v ktorej má posádka vozidla hlavy. Preto takéto nehody sú tragické aj pri malých rýchlostiach.

V realite nemusí isť len o vzorovú situáciu pri odbočovaní v križovatke. Takéto situácie sa vyskytujú aj na priamej ceste, keď vozidlo dostane šmyk alebo je účastníkom dopravnej nehody a náves zostane stáť krížom cez jazdné pruhy. V lepšom prípade môžu pri takejto nehode zostať svietiť koncové svetlá, v horšom prípade zostane takáto prekážka bez akéhokoľvek zdroja svetla.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Riešením tohto problému je zviditeľnenie nákladných aut, návesov a prívesov, presnejšie zviditeľnenie ich obrysov. V zahraničí už túto problematiku riešili a vyriešili ju celkom úspešne za použitia retroreflexného značenia vo forme pások inštalovaných po obvode ťažkých nákladných vozidiel. Ide o predpis EHK 104 a EHK 48.

Retroreflexné kontúrové - obrysové značenie nákladných vozidiel je pasívnou ochranou. Táto ochrana funguje nezávisle na elektrických a elektronických systémoch vozidiel a vôle vodiča. Ochranné obrysové značenie je dobre viditeľné pri osvetlení iným, ľubovolným zdrojom svetla aj o mimimálnom výkone.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu


Obr. 2. Porovnanie kamiónov s a bez retroreflexného značenia za zhoršených svetelných podmienok.

Keď sa pozrieme na vývoj v tejto oblasti, zistíme, že pôvodný predpis, ktorý ukladal povinnosti mať aspoň jeden vodorovný pas po obvode v dolnej časti vozidla, bol nahradený novým, ktorý ukladá zviditeľniť celkové obrysy vozidla vrátane výšky. Týmto spôsobom sa dosahuje to, že prichádzajúci vodič má predstavu, aké vozidlo je pred ním, aby sa nestávalo to, že dlhšie vozidlo alebo súpravu viditeľnú len na koncoch, vyhodnotí vodič ako dve vozidlá a snaží sa pomedzi ne prejsť. Druhý smer vývoja je ten, že tieto predpisy boli na začiatku len odporúčaniami a dnes ich niektoré krajiny majú záväzné a ďalšie krajiny k tomuto trendu smerujú.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Výsledky štúdií jednoznačne preukazujú prínos retroreflexného značenia obrysov nákladných vozidiel na bezpečnosť cestnej premávky. Preto je vhodné a potrebné tieto poznatky preniesť aj do národnej legislatívy na Slovensku.

Jozef Drahovský

Jozef Drahovský

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  1 235
  •  | 
  • Páči sa:  1 050x

Venujem sa analýzam v doprave a vývoju v oblasti informačných technológií. Zoznam autorových rubrík:  DopravaRôzneZoznam článkov

Prémioví blogeri

Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu