reklama

Analýza dopravného značenia počas rozširovania diaľnice D1

V histórii Slovenska po prvý krát nedošlo k odstaveniu jedného z dvoch jazdných pruhov jedným smerom, ako bolo doteraz zvykom, ale len k ich posunutiu a zúženiu, pričom ľavý jazdný pruh je zúžený na šírku dvoch metrov. Takýto spôsob riešenia dopravnej situácie pri rekonštrukciách je v zahraniční bežný, ale na Slovensku sa v takomto veľkom meradle použil prvý krát.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (86)
Obrázok blogu

Diaľnica D1 v úseku Bratislava Trnava sa teraz rozširuje z terajších 4 jazdných pruhov na 6 jazdných pruhov. Rozširovanie diaľnice je rozdelené do viacerých krokov. Najprv sa spevňuje odstavný pruh, tak aby mal požadovanú nosnosť až po svoj okraj, potom sa odstavný pruh dočasne zaberie na zúžený jazdný pruh, tak aby sa vytvoril priestor a mohol sa odstrániť stredový trávnatý pás, z ktorého sa vytvorí riadna vozovka a kde sa dá stredové, pravdepodobne betónové zvodidlo oddeľujúce jazdné smery a o novovytvorený priestor sa rozšíri diaľnica.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Trasu z Bratislavy do Trnavy a naspať vrátane odbočenia a pripojenia sa v Senci som si vyskúšal viac krát. Bolo to za minimálnej aj veľmi hustej premávky, cez deň aj v noci, čo mi na základe skúsenosti zo zahraničia umožnilo porovnávať správanie vodičov a posudzovať zmysluplnosť dopravného značenia.

Všeobecné zhodnotenie:
Vodiči si zvykli na takúto situáciu veľmi rýchlo. Ak idú dve auta vedľa seba tak priam vzorne sa držia v strede svojho jazdného pruhu. Ak ide len jedno auto, tak už je jazda v strede jazdného pruhu o poznanie ťažšia a vozidlá častejšie prechádzajú až za strednú čiaru.

Sem tam sa nájde vodič, ktorý pri jazde v úzkom ľavom pruhu a pohľade na veľké koleso nákladného auta vzdialeného len niekoľko centimetrov od spätného zrkadla dostane strach.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Takýto strach nie je ničím mimoriadnym, je to úplne normálna ľudská reakcia z novej náročnej situácie v doprave. Praxou tento strach prejde a zostane z neho len zdravý rešpekt pred veľkým vozidlom v susednom jazdnom pruhu.

Schopnejší vodiči keď nedokážu, alebo nechcú isť rýchlejšie v ľavom pruhu, tak sa zaradia do pravého jazdného pruhu medzi nákladné autá. Tí menej schopní, zostanú v ľavom pruhu, ale nejdú rýchlejšie ako vozidlá v pravom pruhu, ale len blokujú vozidla za sebou, čo vyvoláva zbytočnú nervozitu. Našťastie takýchto vodičov nie je veľa.

Dopravné značenie:
Dopravné značenie je v princípe navrhnuté dobre. Na celej trase sú trvale dva jazdné pruhy, čo zabezpečuje plnú priepustnosť diaľnice. Včas po oboch stranách je pred miestom zúženia sú informačné tabule o zúžení jazdných pruhov vrátane znížená rýchlosť na 60 km/hod a potom v zapätí zvýšenia rýchlosti na 80 km/hod. Toto značenie je doplnene aj tabulami so smajlíkmi, ktorých na jednej strane informujú o konkrétnej dĺžke obmedzenia a na druhej strane, upokojujú psychiku vodičov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Prvá kolízia:
Prvú kolíziu bolo prudké brzdenie vozidiel v oboch jazdných pruhov. Bolo to na konci úseku s obmedzením. Vozidlá brzdili len z dôvodu zníženej maximálnej povolenej rýchlosti z 80 km/hod na 60 km/hod na posledných niekoľkých metroch obmedzenia. Toto zníženie rýchlosti má pri hustej premávke za následok vytváranie spomaľovacích vĺn kde sú vozidla nútene brzdiť čím ďalej tým intenzívnejšie a pri dlhšej vlne až na zastavenie. Lenže potom sa už nerozbehnú na pôvodnú rýchlosť a vytvára sa dopravná zápcha.

Riešenie tohto problému je veľmi jednoduché. Na koncoch úsekov kde je obmedzená rýchlosť na 60 km/hod, je potrebne zrušiť toto obmedzenie. Na úsekoch kde toto obmedzenie už teraz nie je nedochádza k vzniku spomaľovacích vĺn. Pritom na všetkých úsekoch je návrat na klasickú šírku diaľnice robení štíhlou šikanou, ktorú aj nákladné vozidlá bezpečne zvládajú pri rýchlosti 80 km/hod.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Druhá kolízia:
Druhá kolízia bola oveľa horšia a oveľa nebezpečnejšia. Je ňou nedomyslený vjazd na diaľnicu bez pripojovaciaho pruhu od Senca. Hodnotím tento spôsob pripojenia doslova ako hazard. Na jednej strane je to hazard z bezpečnosťou, lebo pripájajúce sa vozidlo musí vystrčiť nos auta do jazdného pruhu a na druhej strane je to hazard s plynulosťou, lebo práve tento bod najmä počas ranných dopravných špičiek vyvoláva veľmi výrazné spomalenie dopravy, ktorá by inak bol plynulá. Vodič vychádzajúceho auta má v neprehľadnej situácii strach vojsť do priameho jazdého pruhu a vodič v priamom jazdom pruhu má strach, že mu vozidlo vbehne do jazdnej dráhy, tak obaja zastanú, čím síce po bezpečnostnej stránke spravili najrozumnejšie čo mohli alebo z hľadiska plynulosti dopravy to tak nie je.

Riešením tohto problému by bolo spraviť aspoň krátky pripájaci pruh, kde by pripájajúce vozidlo nezastalo na stopke šikmo ale zastalo rovnobežne s priamym jazdným pruhom, tak aby vodič pri pohľade do spätného zrkadla čakal na vhodnú situáciu na zaradenie sa. V tomto úseku je rýchlosť obmedzená na 60 km/hod a pripájaci pruh by stačil pre väčšinu vozidiel o dĺžke 10 metrov. Týmto opatrením by sa výrazne zvýšila priepustnosť najmä počas raňajších dopravných špičiek a samozrejme zvýšila by sa tím aj bezpečnosť.

Fotografie:
Z jednotlivých jázd vyberám zo záznamu tie najvýstižnejšie zábery.

Obrázok blogu


Obr.1. Každý vodič ide v strede svojho jazdného pruhu.

Obrázok blogu


Obr. 2. Súbežná jazda s veľkým nákladným autom vyžaduje zvýšenú pozornosť, opatrnosť a aj odvahu. Nič nebráni vodičovi zaradiť sa do pravého jazdného pruhu a neblokovať ľavý jazdný pruh, ktorý ide aspoň o trošku rýchlejšie.

Obrázok blogu


Obr. 3. Informácie o šikanách sú včas. Prvá je 250m a posledná 50m pred šikanou.

Obrázok blogu


Obr. 4. Bezdôvodné zníženie rýchlosti pri prechode zo zúžených pruhov na pôvodnú šírku.

Obrázok blogu


Obr. 5. Prechod o zúžených pruhov na pôvodnú šírku pri rýchlosti 80 km/hod nerobí problémy a ani nepredstavuje riziko.

Obrázok blogu


Obr. 6. Informácie o odbočovaní sú včas. Bohužiaľ informácie o pripojovaní nie sú vobec.

Obrázok blogu


Obr. 7. Odbočenie je bezproblémové.

Obrázok blogu


Obr. 8. Pripájanie je značne rizikové. Vodič čaká na vhodnú situáciu vo veľmi zlom uhle voči prichádzajúcim vozidlám. Nedá sa pozerať ani vľavo a ani do spätného zrkadla.

Obrázok blogu


Obr. 9. Samotný vjazd je bez akéhokoľvek pripájacieho pruhu, hoci miesto naň je.

Obrázok blogu


Obr. 10. Najkolíznejšie miesto. Zaradenie vozidiel idúcich zo Senca do Bratislavy často pripomína ruskú ruletu.

Obrázok blogu


Obr. 11. Smajlík smutný.

Obrázok blogu


Obr. 12. Smajlík neutrálny.

Obrázok blogu


Obr. 13. Smajlík usmiaty.

Záver:
Na záver možno konštatovať, že terajší spôsob riešenia dopravnej situácie je najlepší aký zatiaľ bol na Slovensku realizovaný. Na jeho zdokonalenie, najmä pre zvýšenie plynulosti a bezpečnosti cestnej premávky je vhodné v dopravnom značení vykonať nasledujúce úpravy :

1, Na koncoch úsekoch, tam kde prechádzajú zúžene jazdné pruhy na pôvodnú šírku treba zrušiť obmedzenie na 60 km/hod. Informačné tabule o organizácii jazdných pruhov dostatočným spôsobom a dostatočne včas informujú vodičov o spôsobe napojenia zúžených jazdných pruhov na pôvodné a nie je dôvod ešte aj na povinné zníženie rýchlosti.

2, Vjazd na diaľnicu od Senca v oboch smeroch treba upraviť tak aby vozidla zastali na stopke keď budú rovnobežne s jazdným pruhom, tak aby vodič čakal na zaradenie sa pri pohľade do spätného zrkadla a zaradovanie vykonával nie vyberaním zákruty ale preradením sa z pruhu do pruhu pričom takto môže už na krátkej vzdialenosti dosiahnuť potrebnú rýchlosť.

P.S. Dovolím si poďakovať všetkým vodičom ktorí mi poslali e-mailom svoje skúsenosti z uvedeného úseku diaľnice.

Jozef Drahovský

Jozef Drahovský

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  1 235
  •  | 
  • Páči sa:  1 050x

Venujem sa analýzam v doprave a vývoju v oblasti informačných technológií. Zoznam autorových rubrík:  DopravaRôzneZoznam článkov

Prémioví blogeri

Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu