reklama

Široké vozidlá a poškodzovanie komunikácií

Odpoveď na otázku čitateľa

Písmo: A- | A+
Diskusia  (5)
Obrázok blogu

Chcem sa spýtať na špecifickú situáciu, keď kamionisti v snahe skrátiť si cestu, používajú cesty 2. a 3. kategórie, kde sú jazdné pruhy užšie než je šírka ich vozidla. Pri strete s osobným autom musia obaja znížiť rýchlosť a vyhnúť sa až na krajnicu, pri strete s podobným exotom na nákladiaku (alebo s autobusom) sa obaja vyhýbajú tak, že cesta je už na viacerých miestach poškodená a vidno koľaje, ako zbehli z cesty.
Nie je nejaká povinnosť, alebo zákaz jazdy v prípade, ak vozidlo, alebo náklad presahuje šírku vyznačeného jazdného pruhu?
Pavel

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Na cestách môžu premávať len vozidlá, ktoré boli schválené - homologizované a majú tabuľku s evidenčným číslo a osvedčenie o vozidle, kde je okrem iného uvedená aj šírka vozidla.

Na cestách 2. a 3. triedy nie je žiadne obmedzenie pre štandardne široké vozidlá (do 3,0 metra - cestný zákon), za ktoré možno považovať aj kamióny a autobusy. Ak je niekde obmedzená šírka vozidla, tak sa to rieši dopravnou značkou B23 - zákaz vjazdu vozidiel, ktorých šírka presahuje vyznačenú hranicu.

V prípade nadrozmernej dopravy sa žiada príslušný cestný správny orgán o individuálne povolenie, vrátane konkrétnej trasy. V praxi sa pri takýchto žiadostiach posudzuje zvyčajne hmotnosť a výška ale mala by sa aj šírka vozidla a nákladu. V prípade, že na trase sú komunikácie s nepostačujúcou šírkou povolenie nedostane.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Z uvedeného je zrejme, že opisované problémy s poškodzovaním krajnice by na cestách 2. a 3. triedy nemali nastať, navyše nie do všetkých miest a obci vedie cesta prvej triedy, čiže paušálny zákaz pre kamióny a autobusy neprichádza v úvahu. Správca cesty je povinný zabezpečiť aspoň jej minimálnu kvalitu a šírka vozovky je jedným z hlavných parametrov. V prípade, že je niekde zúžené miesto, kde neprejde štandardné vozidlo súbežne v oboch smeroch, tak správca cesty musí tam dať príslušné dopravné značenie a určiť obchádzku, prípadne režim prednosti jazdy v zúženom mieste.

Iná situácia je na miestnych a účelových komunikáciách, na ktoré nie sú kladené až také nároky ako na cesty 1., 2. a 3. triedy, navyše ich evidencia je problematická a trúfnem si povedať, že evidencia šírky vozovky je blízka nule. Ale aj tam by prejazd vozidiel o štandardných rozmeroch nemal predstavovať problém. Ak je šírka vozidla limitujúci faktor, tak aj tam musí byť použitá príslušná dopravná značka, v tomto prípade B23 s vyznačením prípustnej šírky vozidla.

Jozef Drahovský

Jozef Drahovský

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  1 235
  •  | 
  • Páči sa:  1 050x

Venujem sa analýzam v doprave a vývoju v oblasti informačných technológií. Zoznam autorových rubrík:  DopravaRôzneZoznam článkov

Prémioví blogeri

Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu