Chcem sa spýtať na špecifickú situáciu, keď kamionisti v snahe skrátiť si cestu, používajú cesty 2. a 3. kategórie, kde sú jazdné pruhy užšie než je šírka ich vozidla. Pri strete s osobným autom musia obaja znížiť rýchlosť a vyhnúť sa až na krajnicu, pri strete s podobným exotom na nákladiaku (alebo s autobusom) sa obaja vyhýbajú tak, že cesta je už na viacerých miestach poškodená a vidno koľaje, ako zbehli z cesty.
Nie je nejaká povinnosť, alebo zákaz jazdy v prípade, ak vozidlo, alebo náklad presahuje šírku vyznačeného jazdného pruhu?
Pavel
Na cestách môžu premávať len vozidlá, ktoré boli schválené - homologizované a majú tabuľku s evidenčným číslo a osvedčenie o vozidle, kde je okrem iného uvedená aj šírka vozidla.
Na cestách 2. a 3. triedy nie je žiadne obmedzenie pre štandardne široké vozidlá (do 3,0 metra - cestný zákon), za ktoré možno považovať aj kamióny a autobusy. Ak je niekde obmedzená šírka vozidla, tak sa to rieši dopravnou značkou B23 - zákaz vjazdu vozidiel, ktorých šírka presahuje vyznačenú hranicu.
V prípade nadrozmernej dopravy sa žiada príslušný cestný správny orgán o individuálne povolenie, vrátane konkrétnej trasy. V praxi sa pri takýchto žiadostiach posudzuje zvyčajne hmotnosť a výška ale mala by sa aj šírka vozidla a nákladu. V prípade, že na trase sú komunikácie s nepostačujúcou šírkou povolenie nedostane.
Z uvedeného je zrejme, že opisované problémy s poškodzovaním krajnice by na cestách 2. a 3. triedy nemali nastať, navyše nie do všetkých miest a obci vedie cesta prvej triedy, čiže paušálny zákaz pre kamióny a autobusy neprichádza v úvahu. Správca cesty je povinný zabezpečiť aspoň jej minimálnu kvalitu a šírka vozovky je jedným z hlavných parametrov. V prípade, že je niekde zúžené miesto, kde neprejde štandardné vozidlo súbežne v oboch smeroch, tak správca cesty musí tam dať príslušné dopravné značenie a určiť obchádzku, prípadne režim prednosti jazdy v zúženom mieste.
Iná situácia je na miestnych a účelových komunikáciách, na ktoré nie sú kladené až také nároky ako na cesty 1., 2. a 3. triedy, navyše ich evidencia je problematická a trúfnem si povedať, že evidencia šírky vozovky je blízka nule. Ale aj tam by prejazd vozidiel o štandardných rozmeroch nemal predstavovať problém. Ak je šírka vozidla limitujúci faktor, tak aj tam musí byť použitá príslušná dopravná značka, v tomto prípade B23 s vyznačením prípustnej šírky vozidla.