reklama

Schyľuje sa k zákazu denných svietidiel na Slovensku?

Určite tento nadpis prekvapí viacero ľudí, lebo osobne som obhajoval svietidlá pre denné svietenie. Čo sa stalo?

Písmo: A- | A+
Diskusia  (64)
Obrázok blogu

Úvod do problematiky:
1, Ak je tma - noc, tak každý vodič zapne svetla lebo on nevidí. Tým vidí nielen on ale aj ostatní účastníci cestnej premávky vidia jeho.
2, Ak je svetlo - povedzme deň pravé poludnie, bezoblačno, rovina bez prekážok, bez zástavby, stromov a podobne, tak vodič vidí lebo je svetlo a aj jeho ostatní vodiči tiež vidia.
3, Ak je medzi bodom 1 a 2 tak je problém v tom, že vodič nepociťuje potrebu zapnúť svetla lebo on vidí ale neuvedomuje si, že jeho vozidlo je prehliadnuteľné pre ostatných účastníkov cestnej premávky. V niektorých podmienkach je prehliadnuteľné trvale, napríklad vodná triešť po daždi a v niektorých len v určitých situáciách, napríklad výjazd z tieňa lesa.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Aby sa znížil počet dopravných nehôd z prehliadnutia vozidla, pristúpili jednotlivé štáty k povinnému alebo aspoň odporučenému dennému svieteniu. Súbežne výrobcovia vyvinuli svietidlá na denne svietenie, ktorých účelom je dávať dostatočný svetelný výkon za úsporného príkonu, tak vozidlo bolo vidieť cez deň aj za prechodného obdobia medzi dnom a nocou až do doby kedy je potrebné osvetliť cestu pred vozidlom. Čiže okrem iného sa eliminovalo zabudnutie vodiča rozsvietiť svetlá, čím došlo k zvýšeniu bezpečnosti.

Potiaľ je to všetko v poriadku. Lenže potom prišlo nepochopiteľné rozhodnutie EHK č. 48, série zmien 04, ktoré v bode 4.C definuje, že spolu s dennými prevádzkovými svietidlami nesmú svietiť obrysové svietidlá a svietidlá na osvetlenie zadnej tabuľky s evidenčným číslom vozidla.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Dôsledok uvedeného predpisu je v tom, že vozidlo je viditeľné len spredu. Ako náhle takéto vozidlo zastaví v podjazde alebo vojde do vysvieteného tunela, kde pre videnie nepotrebuje prepnúť na stretávacie alebo diaľkové reflektory vzniká problém. Vodič musí prepnúť z denných svietidiel na stretávacie svietidlá a to z dôvodu potreby rozsvietenia zadných červených svetiel aby vozidlo videli aj vodiči za ním, lenže väčšinou na to zabudne alebo takúto potrebu si ani neuvedomí.

Preto napríklad pre tunelom Sitina pribudla dopravná značka C17 rozsvieť svetlá, hoci je u nás povinné celoročné svietenie.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Väčšina dovozcov doteraz programovala autá tak aby s dennými svetlami svietil aj zadné svetla. Vodiči takýchto vozidiel nemajú zo svietením problém, lebo svietia stále a keď zistia, že by potrebovali lepšie vidieť, prepnú na stretávacia svetlá.

Vodiči ktorým svietia denné svetlá bez zadných červených obrysových svetiel majú starosť navyše. Každý podjazd, každý tieň, každý dážď, každé vytváranie vodnej triešte a podobne a každá značka C17 pre nich znamená povinnosť prepínať z denných svietidiel na stretávacie a to nielen pre to, že im hrozí pokuta ale najmä im hrozí to, že niekto zozadu môže vozidlo prehliadnuť. Typický príklad stojace vozidlo na konci kolóny v strede pod Hodžovým námestím v Bratislave.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Aktuálny právny stav:
Ak akceptujeme, že dopravná značka C17 rozsvietiť svetlá prikazuje svietiť vpredu aj vzadu, tak vodiči vozidiel svietiacich len vpredu musia prepnúť z denných svetiel na stretávacie svetlá aby boli rozsvietená aj zadné svetlá. Táto akceptácia zakazuje používanie denných svetiel pri ktorých nesvietia zadné svetla na území Slovenska, lebo značka C17 je súčasťou značky IP 33 ktorá je umiestnená na všetkých vjazdoch na územie Slovenskej republiky.

Záver:
Nechápem konanie EHK a ani EK, prečo predpisom EHK č. 48, série zmien 04, úmyselne znižuje dosiahnutú bezpečnosť na cestách. Alebo, že by chcela ako novinku zaviesť aj zadné svetlá pre denné svietenie? Pokiaľ EHK nezmení svoje stanovisko, navrhujemignorovať predpis EHK č. 48, série zmien 04 a neimplementovať ho do slovenskej legislatívy z dôvodu zachovania vyššej bezpečnosti cestnej premávky.

Jozef Drahovský

Jozef Drahovský

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  1 235
  •  | 
  • Páči sa:  1 050x

Venujem sa analýzam v doprave a vývoju v oblasti informačných technológií. Zoznam autorových rubrík:  DopravaRôzneZoznam článkov

Prémioví blogeri

Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu