reklama

Kategórie motorových vozidiel, ktoré podliehajú platbe mýta

Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií SR vydalo dňa 30.11.2009 usmernenie vo veci kategórií motorových vozidiel, ktoré podliehajú platbe mýta. Prinášam celý text 1:1.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (23)
Obrázok blogu

Kategórie motorových vozidiel, ktoré podliehajú platbe mýta

V súlade s platnou legislatívou uvádzame kategórie vozidiel podliehajúcich platbe mýta:
V zmysle Nariadenia vlády SR č. 350/2007 Z. z., ktorým sa ustanovuje výška sadzby mýta za užívanie vymedzených úsekov pozemných komunikácií sa rozumie vozidlom pre účely spoplatnenia vozidlo uvedené v prílohe č. 1, časť B, body 2,3 a 5 zákona č. 725/2004 Z. z. o podmienkach prevádzky vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách v znení neskorších predpisov okrem vozidiel M1, a to:

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

1. Kategórie vozidiel M (príloha č. 1, časť B, bod 2 zákona č. 725/2004 Z. z. ) - motorové vozidlá s najmenej štyrmi kolesami projektované a konštruované na prepravu cestujúcich sa členia na:
a) kategória M2 - vozidlá projektované a konštruované na prepravu cestujúcich, s viac ako ôsmimi sedadlami okrem sedadla pre vodiča, s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou neprevyšujúcou 5 000 kg,
b) kategória M3 - vozidlá projektované a konštruované na prepravu cestujúcich, s viac ako ôsmimi sedadlami okrem sedadla pre vodiča, s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou vyššou ako 5 000 kg.

Pri rozhodovaní o zaradení vozidla do kategórie M a N sa považuje za miesto na prepravu osôb miesto pre osobu sediacu, ležiacu, stojacu alebo miesto s trvalými úchytkami ukotvenia sedadla, pričom nie je rozhodujúce, či sedadlo na tomto mieste je alebo nie je umiestnené.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

2. Kategórie vozidiel N (príloha č. 1, časť B, bod 3 zákona č. 725/2004 Z. z. ) - motorové vozidlá s najmenej štyrmi kolesami projektované a konštruované na prepravu tovaru (vozidlá kategórie N teda predstavujú nákladné vozidlá, alebo vozidlá určené na prepravu tovaru podľa zákona č. 25/2007 Z. z. o elektronickom výbere mýta) sa členia na:
>a) kategória N1 - vozidlá projektované a konštruované na prepravu tovaru s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou neprevyšujúcou 3 500 kg,
b) kategória N2 - vozidlá projektované a konštruované na prepravu tovaru s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou vyššou ako 3 500 kg, ale neprevyšujúcou 12 000 kg,
c) kategória N3 - vozidlá projektované a konštruované na prepravu tovaru s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou vyššou ako 12 000 kg.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

V prípade ťažného vozidla určeného na spojenie s návesom alebo prívesom so stredovou(ými) nápravou(ami) sa za hmotnosť na účel klasifikácie vozidla považuje hmotnosť ťažného vozidla v prevádzkovom stave zvýšená o hmotnosť zodpovedajúcu najväčšiemu statickému vertikálnemu zaťaženiu prenášanému na ťažné vozidlo návesom alebo prívesom so stredovou(ými) nápravou(ami) a prípadne o najväčšiu hmotnosť nákladu ťažného vozidla.

3. Terénne vozidlá (symbol G) (príloha č. 1, časť B, bod 5 zákona č. 725/2004 Z. z. )
a) vozidlá kategórie N1 s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou neprevyšujúcou 2 000 kg sa považujú za terénne vozidlá, ak
- je najmenej jedna predná náprava a najmenej jedna zadná náprava konštruovaná tak, že môžu byť poháňané súčasne, vrátane vozidiel, pri ktorých môže byť pohon jednej nápravy vypínateľný,
- sú vybavené najmenej jedným uzáverom diferenciálu alebo najmenej jedným zariadením, ktorým sa dosiahne podobný účinok, a ak vypočítaná stúpavosť sólo vozidla je najmenej 30 %.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Okrem toho musí byť splnených aspoň päť z nasledujúcich šiestich požiadaviek:
- predný nájazdový uhol je najmenej 25o,
- zadný nájazdový uhol je najmenej 20o,
- prechodový uhol je najmenej 20o,
- svetlá výška pod prednou nápravou je najmenej 180 mm,
- svetlá výška pod zadnou nápravou je najmenej 180 mm,
- svetlá výška medzi nápravami je najmenej 200 mm,

b) vozidlá kategórie N1 s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou presahujúcou 2 000 kg alebo kategórie N2 a M2, alebo M3 s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou do 12 000 kg sa považujú za terénne vozidlá, ak sú buď všetky ich kolesá poháňané súčasne, vrátane vozidiel, pri ktorých môže byť pohon jednej nápravy vypínateľný, alebo ak sú splnené nasledujúce tri požiadavky:
- najmenej jedna predná náprava a najmenej jedna zadná náprava sú poháňané súčasne, vrátane vozidiel, pri ktorých môže byť pohon jednej nápravy vypínateľný,
- sú vybavené najmenej jedným uzáverom diferenciálu alebo najmenej jedným zariadením s podobným účinkom,
- vypočítaná stúpavosť pre sólo vozidlo je najmenej 25 %,

c) vozidlá kategórie M3 s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou presahujúcou 12 000 kg alebo vozidlá kategórie N3 sa považujú za terénne vozidlá, ak sú buď všetky ich kolesá poháňané súčasne, vrátane vozidiel, pri ktorých môže byť pohon jednej nápravy vypínateľný, alebo ak sú splnené nasledujúce požiadavky:
- najmenej polovica kolies je poháňaná,
- vozidlo je vybavené najmenej jedným uzáverom diferenciálu alebo zariadením s podobným účinkom,
- vypočítaná stúpavosť pre sólo vozidlo je najmenej 25 %,
- a z nasledujúcich šiestich požiadaviek sú splnené najmenej štyri:
predný nájazdový uhol je najmenej 25o,
zadný nájazdový uhol je najmenej 25o,
prechodový uhol je najmenej 25o,
svetlá výška pod prednou nápravou je najmenej 250 mm,
svetlá výška pod zadnou nápravou je najmenej 300 mm,
svetlá výška medzi nápravami je najmenej 250 mm,

d) kombinované označenie.
Symbol "G" sa kombinuje so symbolom "M" alebo "N". Napríklad vozidlo kategórie N1, ktoré sa môže používať ako terénne vozidlo, sa označí symbolom N1G.

Na základe vyššie uvedeného, Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií SR vydáva usmernenie:

Pokiaľ sa tieto kategórie nachádzajú v osvedčení evidencie vozidla nad 3,5 t sú platiteľmi mýta vrátane vytvorenia jazdných súprav.

Vozidlá kategórie M1, ani keď majú hmotnosť nad 3,5 tony (napr. obytné prívesy) v súčasnosti nepodliehajú spoplatneniu. Jazdná súprava tvorená vozidlom kategórie M1 a prípojným vozidlom spoplatneniu rovnako nepodlieha. Tieto vozidlá nie sú ani nákladnými vozidlami ani autobusmi a nemajú stanovenú sadzbu mýta podľa nariadenia vlády č. 350/2007 Z. z.

Vozidlá kategórie N1 do 3,5 tony sami o sebe nepodliehajú spoplatneniu. Jazdné súpravy nad 3,5 t tvorené vozidlom N1a prípojným vozidlom podliehajú spoplatneniu, pretože ide o jazdné súpravy určené na prepravu tovaru podľa zákona č. 25/2007 Z.z. o elektronickom výbere mýta, čo vyplýva z kategorizácie vozidla N1 ako vozidla projektovaného a konštruovaného na prepravu tovaru, teda nákladného vozidla.

Vzťah Kategória vozidla – Druh vozidla – Druh karosérie

M2 - autobus do 5 000 kg, viac ako 8 miest na sedenie okrem miesta pre vodiča
M2G - malý terénny autobus
M3 - autobus nad 5 000 kg, viac ako 8 miest na sedenie okrem miesta pre vodiča
M3G - terénny autobus

[NEDOKONČENÉ VOZIDLO]
[VOZIDLO URČENÉ NA DOSTAVBU]

AUTOBUS MESTSKÝ TRIEDY I
CA JEDNOPODLAŽNÁ
CB DVOJPODLAŽNÁ
CC KĹBOVÁ JEDNOPODLAŽNÁ
CD KĹBOVÁ DVOJPODLAŽNÁ
CE JEDNOPODLAŽNÁ SO ZN. PODLAHOU
CF DVOJPODLAŽNÁ SO ZN. PODLAHOU
CG KĹBOVÁ JEDNOPOD. SO ZN. PODLAHOU
CH KĹBOVÁ DVOJPOD. SO ZN. PODLAHOU

AUTOBUS MEDZIMESTSKÝ TRIEDY II
CI JEDNOPODLAŽNÁ
CJ DVOJPODLAŽNÁ
CK KĹBOVÁ JEDNOPODLAŽNÁ
CL KĹBOVÁ DVOJPODLAŽNÁ
CM JEDNOPODLAŽNÁ SO ZN. PODLAHOU
CN DVOJPODLAŽNÁ SO ZN. PODLAHOU
CO KĹBOVÁ JEDNOPOD. SO ZN. PODLAHOU
CP KĹBOVÁ DVOJPOD. SO ZN. PODLAHOU

AUTOBUS DIAĽKOVÝ TRIEDY III
CQ JEDNOPODLAŽNÁ
CR DVOJPODLAŽNÁ
CS KĹBOVÁ JEDNOPODLAŽNÁ
CT KĹBOVÁ DVOJPODLAŽNÁ

AUTOBUS MESTSKÝ TRIEDY A
CU JEDNOPODLAŽNÁ
CV JEDNOPODLAŽNÁ SO ZN. PODLAHOU

AUTOBUS ĎIAĽKOVÝ TRIEDY B
CW JEDNOPODLAŽNÁ

AUTOBUS ŠPECIÁLNY
SC SANITNÁ PCHR
SD POHREBNÁ
SG HASIČSKÁ
SG POLICAJNÁ
SG TECHNICKO ZÁSAHOVÁ
SG ZÁCHRANÁRSKA

N1 - nákladné do 3 500 kg najväčšej prípustnej hmotnosti
N1G - nákladné terénne vozidlo
N2 - nákladné nad 3 500 kg a do 12 000 kg najväčšej prípustnej hmotnosti
N2G - nákladné terénne vozidlo
N3 - nákladné nad 12 000 kg najväčšej prípustnej hmotnosti
N3G - nákladné terénne vozidlo

[NEDOKONČENÉ VOZIDLO]
[PODVOZOK URČENÝ NA DOSTAVBU]
[VOZIDLO URČENÉ NA DOSTAVBU]

NÁKLADNÉ VOZIDLO
BA PICK UP
BA SKLÁPACIA
BA SKRIŇOVÁ
BA SKRIŇOVÁ CHLADIARENSKÁ
BA SKRIŇOVÁ IZOTERMICKÁ
BA SKRIŇOVÁ MRAZIARENSKÁ
BA VALNÍKOVÁ
BA VALNÍKOVÁ S PLACHTOU
BB SKRIŇOVÁ DODÁVKOVÁ
BB SKRIŇOVÁ FURGON
BB SKRIŇOVÁ CHLADIARENSKÁ
BB SKRIŇOVÁ IZOTERMICKÁ
BB SKRIŇOVÁ MRAZIARENSKÁ

NÁKLADNÉ VOZIDLO - ŤAHAČ NÁVESU
BC ŤAHAČ NÁVESU

NÁKLADNÉ VOZIDLO - ŤAHAČ PRÍVESU
BD ŤAHAČ PRÍVESU

NÁKLADNÉ VOZIDLO ŠPECIÁLNE
BA CISTERNOVÁ ADR
BA CISTERNOVÁ NA CEMENT
BA CISTERNOVÁ NA MLIEKO
BA CISTERNOVÁ NA MÚKU
BA CISTERNOVÁ NA VODU
BA FEKÁLNA
BA HÁK.NAKLADAČ NA PREP.KONTAJNEROV
BA KLANICOVÁ
BA KLANICOVÁ NA PREPRAVU DREVA
BA NA PREPRAVU BETÓNU
BA NA PREPRAVU DREVA
BA NA PREPRAVU KONTAJNEROV
BA NA PREPRAVU LODÍ
BA NA PREPRAVU ODPADU
BA NA PREPRAVU VOZIDIEL
BA NA PREPRAVU ZVIERAT
BA NOSIČ VÝMENNÝCH NADSTAVIEB
BA OPLENOVÁ
BA OPLENOVÁ S KLANICAMI
BA REŤAZOVÝ NAKLADAČ
BA SACIO KANALIZAČNÁ
BA SACIO VÁKUOVÝ NAKLADAČ
BA NA PREPRAVU SYPKÝCH HMÔT
BA CISTERNOVÁ NA KRMIVO
BA NA PREPRAVU SKLA

ŠPECIÁLNE VOZIDLO (N1, N2, N3)
SB PANCIEROVÁ
SF SAMOHYBNÝ ŽERIAV
SG HASIČSKÁ
SG KOMPRESOR
SG LABORATÓRNA
SG MONTÁŽNA
SG POJAZDNÁ DIELŇA
SG POJAZDNÁ KNIŽNICA
SG POJAZDNÁ KUCHYŇA
SG POJAZDNÁ LANOVKA
SG POJAZDNÁ PREDAJŇA
SG POLICAJNÁ
SG ROZHLASOVÁ
SG SYPACIA
SG TECHNICKO ZÁSAHOVÁ
SG TELEVÍZNA
SG VRTNÁ SÚPRAVA
SG VYPROSŤOVACIA
SG VÝSPRAVKOVÁ SÚPRAVA
SG ZÁCHRANÁRSKA
SG ZDVÍHACIA PLOŠINA
SG AUTORÝPADLO
SG ELEKTROCENTRÁLA
SG CISTERNOVÁ NA POLIEVANIE
SG HASIČSKÁ S REBRÍKOM
SG DRVIČ KAMEŇA
SG ČERPADLO BETÓNU

Uvedený materiál pochádza so serverawww.telecom.gov.sk a pripravujem analýzu dopadov usmernenia MDPT na vodičov.

Jozef Drahovský

Jozef Drahovský

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  1 235
  •  | 
  • Páči sa:  1 053x

Venujem sa analýzam v doprave a vývoju v oblasti informačných technológií. Zoznam autorových rubrík:  DopravaRôzneZoznam článkov

Prémioví blogeri

Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

75 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

88 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu