Keď vláda a Národná rada rozhodla o spoplatnení ciest tak Ministerstvo dopravy pôst a telekomunikácii dalo kompetencie Národnej diaľničnej spoločnosti na výber dodávateľa mýtneho systému. O tom, že tieto kompetencie bolo delegované v plnom rozsahu svedčí až komické ale pravdivé vysvetlenie Ministra Vážneho pri otázke novinárov kto stoji za víťazom tendra spoločnosťou SkyToll.
Keďže sledujem túto problematiku už niekoľko rokov dovolím si napísať nasledovné:
Zlyhanie po analytickej stránke:
Ide o najzávažnejšie a kľúčové zlyhania, lebo chyby z analýzy sa prenášajú ďalej do celého systému.
Nie je mysliteľné aby analýza neprišla na to, že nie je jednoznačné kto má a kto nemá podliehať mýtnemu systému a MDPT bude zachraňovať situáciu usmernením niekoľko dní pred ostrou prevádzkou.
Nie je mysliteľné aby na jednej strane sa tvrdilo, že ide o spravodlivé spoplatnenie na základe opotrebenia ciest a na druhej strane cena za prejdený kilometer nebola viazaná na skutočné alebo aspoň papierové zaťaženie vozidiel na nápravu.
Nie je mysliteľné aby sa na jednej strane tvrdilo, že poplatok je spravodlivý a je za prejdenú vzdialenosť a na druhej strane sa spoplatňujú celé mýtne úseky ak vozidlo ich neprejde celé ale len časť.
Nie je mysliteľné aby v dnešnej dobe jedinou informáciou, ktorú poskytuje inteligentná palubná jednotka vodičovi bolo len rozsvietenie kontrolky a zvukový signál.
Nie je mysliteľné aby za použite diaľnice čo je služba štátu bolo potrebné podpisovať dve zmluvy s dvomi rôznymi organizáciami a to jednu na zúčtovanie a druhú na prenájom jednotky ak nie je definovane konkurenčné prostredie na výber dodávateľa palubnej jednotky.
Zlyhanie po legislatívnej stránke:
Samotná analýza zlyhala a tak do legislatívy prešli nezmysli, bol vydaný mýtny poriadok, ktorý si v niektorých veciach rozporuje so zákonom o mýte, napríklad kde sa definujú platitelia mýta. Ďalej bola vydaná vyhláška, ktorá zakazuje umiestnenie palubnej jednotky na čelné sklo v rozpore s mýtnym poriadkom, ktorý ju tam prikazuje umiestniť. Situáciu nakoniec zachraňuje Prezídium policajného zboru, ktoré upúšťa od pokutovania vodičov za jej umiestnenie až do vydania novelizácie. Chýb v legislatíve je na niekoľko samostatných článkov.
Zlyhanie po organizačnej stránke:
Mýto z dňa na deň a hneď a pre všetkých sa nerealizovalo nikde. Vždy išlo o postupné nabiehanie. Je to preto lebo nárazové akcie sa ťažko zvládajú, presnejšie, nezvládajú sa a to je vidieť aj v dnešných dňoch. Najprv mala byť súbežná prevádza nálepiek aj palubných jednotiek s tým, že u palubných jednotiek bude finančná výhoda a až potom mali byť povinné a to postupne, najprv pre nákladné vozidla nad 12 ton a o ďalší mesiac až pol rok pre autobusy nad 12 ton a postupovať k nižšej a nižšej kategórii.
Zlyhanie po ekonomickej stránke:
Zámer nastaviť tak vysokú cenu aby náklad sa presunul z ciest a železnicu je v odborných kruhoch známy ale verejnosti a dopravcom sa o ňom hovorí až teraz. Prečo nebolo adekvátnym spôsobom vysvetlené, upozorňované: nekupujete nové kamióny a autobusy lebo skokovo zmeníme cenu a skrachujete. Všetky zmeny, ktoré sa robia skokom sú problematické. Správne riešenie je postupná plynulá dopredu oznámená zmena aby sa platitelia mýta dokázali prispôsobiť.
Dopad ekonomického zlyhania má ešte 2 aspekty, prvý je ten, že neprimerane vysoká cena voči okolitým štátom, odradí zahraničných dopravcov od prejazdu Slovenskom a tým pádom všetky náklady na mýtny systém budú znášať len obyvatelia tohto štátu.
Druhý aspekt je ten, že zdražie vnútroštátna doprava a tým aj dopravovaný tovar. Väčšina tovaru sa prepravuje po cestách a nie je reálne aby skokovo prešla na železnicu, nakoľko preprava po železnici je momentálne veľmi problematická a to z titulu kvality a najmä operatívnosti. Navyše Slovensko je malé a preloženie tovaru z kamióna do vlaku a naspäť z vlaku do kamióna trvá dlhšie než priama jazda kamiónu do cieľa. Navyše pri cestnej doprave neexistujú problémy pri menších nekontajnerových nákladoch, ktorých objem je veľmi významný.
Zlyhanie po morálnej stránke:
Národná diaľničná spoločnosti vybrala najdrahšiu ponuku a odôvodňovala to tým, že len tá pokryje všetky špecifiká, ktoré sú potrebné. Samotný proces výberu a najmä technické požiadavky výberu ako aj zmluvy boli a sú utajene. Najprv si verejnosť myslela, že utajenie je z dôvodu jedinečného, vlastného a autorským právom chráneného riešenia dodávateľa ale teraz verejnosť vidí, že utajenie bolo z iného dôvodu, že ide o diletanta a o tých čo ho vybrali si myslí to isté.
Ak si myslite, že zmluva je ošetrená tak, že za každú nefunkčnosť ide cena mýtneho systému dole a môže klesnúť na nulu, tak sa mylite. Aj keby systém nefungoval, tak 80% ceny štát musí zaplatiť. Viete si predstaviť, že by bežný podnikateľ mal takto nastavené podmienky zmluvy?
Záver:
Z vyššie uvedeného si myslím, že minister Vážny by mal odvolať vedenie Národnej diaľničnej spoločnosti, presnejšie tých čo sú zodpovední za vyber dodávateľa mýtneho systému a mal by vymenovať pracovnú skupinu, ktorá v priebehu dní navrhne riešenie ako pokračovať aby sa nenarobili väčšie škody než už sú.