reklama

Zmeny na diaľnici D1 Bratislava - Trnava od 1.11.2010

V najbližšej dobe má mať minister dopravy brífing, na ktorom oznámi realizáciu zmien na diaľnici D1 v úseku Bratislava Trnava, ktoré majú viesť k zvýšeniu bezpečnosti na tejto komunikácii. Bol som si uvedený úsek prejsť a hodnotím jednotlivé zmeny z pohľadu prínosu k zvýšeniu bezpečnosti s prihliadnutím na príčiny dopravných nehôd, ktoré sa na predmetnom úseku stali.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (77)

1, Zvýšenie počtu núdzových odstavných plôch.
Na úseku Bratislava Trnava a spať je rozostavaných niekoľko nových odstavných plôch pre núdzové státie. Zvýšeným ich hustoty sa dostávame na štandard v zahraničí, ktorí obvyklý pre diaľnice bez odstavných pruhov. Túto zmenu vítam, lebo štatisticky umožní skoršie odstavenie vozidla, najmä na dlhších úsekoch, ktoré doteraz boli aj 5 km a tým aj nižšiu pravdepodobnosť nehody.

Z pohľadu jedinej tragickej nehody sa nič nemení. Tá sa stala tesne pred odpočívadlom a vodič mohol a aj v jazde pokračoval zníženou rýchlosťou.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Dovolím si ešte jednu pripomienku z výstavby núdzových odstavných plôch. V Sobotu sa ani na jednej ploche nepracovalo. V smere z Bratislavy do Trnavy bola znížená rýchlosť na 80 km/hod a prenosným značením bol vždy zablokovaný pravý jazdný pruh. Opačný smer bol riešený inak, ako by to realizovala iná organizácia, všade bolo stiahnuté prenosné dopravné značenie na kraj a boli prejazdné všetky 3 pruhy, pričom podľa mňa bezdôvodne ponechali obmedzenie rýchlosti na 80 km/hod.

Obrázok blogu


Obr. 1. Bratislava - Trnava. Obmedzenie rýchlosti na 100 km/hod pred miestom výstavby.

Obrázok blogu


Obr. 2. Bratislava - Trnava. Obmedzenie rýchlosti na 80 km/hod pred miestom výstavby.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu


Obr. 3. Bratislava - Trnava. Výstavba núdzovej odstavnej plochy mimopracovnú dobu, pričom pravý pruh zostal bez zjavnej príčiny zablokovaný.

Obrázok blogu


Obr. 4. Trnava - Bratislava. Obmedzenie rýchlosti na 80 km/hod pred miestom výstavby.

Obrázok blogu


Obr. 5. Trnava - Bratislava. Obmedzenie rýchlosti na 80 km/hod pred miestom výstavby.

Obrázok blogu


Obr. 6. Trnava - Bratislava. Výstavba núdzovej odstavnej plochy mimopracovnú dobu, pričom pravý pruh je voľný, prenosné značenie je presunuté na okraj vozovky.

Obrázok blogu


Obr. 7. Trnava - Bratislava. Ukončenie obmedzenia rýchlosti. Nakoniec som rád, že ukončenie obmedzenia rýchlosti tam bolo, lebo nie až tak dávno sa podarilo ho odstrániť ale začiatok obmedzenia ponechali a tak obmedzenie rýchlosti platilo až do Bratislavy

SkryťVypnúť reklamu
reklama

2, Informácia o SOS telefónnom čísle na každom kilometri.
Každých 1000m je informácia o diaľničnom kilometri doplnená o tabuľku s SOS telefónnym číslom správcu komunikácie, na ktoré majú volať vodiči, keď sa na diaľnici stane niečo nečakané a potrebujú pomoc správcu komunikácie. Napríklad defekt, porucha vozidla, vypadnutie nákladu a podobne. Správca komunikácie má v Bratislave aj Trnave svoje stredisko odkiaľ operatívne vyšle potrebnú techniku, no najmä vozidlo pre uzatvorenie jazdného pruhu.

Obrázok blogu


Obr. 8. Kilometrovník doplnený o SOS telefónne číslo správcu komunikácie.

Túto zmenu vítam i keď uvedené číslo 800 100 007 mám v mobile uložené už niekoľko rokov a viac krát som ho použil. Naposledy keď z vozidla pred mnou vypadla drevená paleta a vodiči mali čo robiť, aby sa vyhli lietajúcim kusom dreva. Pritom vodič, ktorý nezabezpečil svoj náklad si to nevšimol.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu


Obr. 9. Ide o dopravu značku IS 32B kilometrovník v kombinácii s II 1a telefón núdzového volania. Hole je uvedené označenie komunikácie, v tomto prípade diaľnica D1, Vľavo je počet kilometrov od začiatku diaľnice. Dole je uvedený medzinárodné označenie pomoci SOS a telefónne číslo 0800100007, v medzinárodnom formáte je to +421800100007.

Z pohľadu jedinej tragickej nehody by sa nič nezmenilo, nakoľko uvedené číslo bolo verejne známe a uvedené na diaľnici i keď nie na každom kilometri. V každom prípade táto informácia môže pomôcť viacerým vodičom, najmä nie domácim, ktorí potrebujú zavolať pomoc pri defekte alebo poruche vozidla a tak sa skráti čas zásahu, čim sa zníži riziko nehody.

3, Povinný minimálny odstup medzi vozidlami 70 metov.
V oboch smeroch sa zaviedol povinný minimálny odstup medzi vozidlami 70 metrov. Táto dopravná značka platí a už som a všimol jej prínos. Hoci je víkend a kamióny až na výnimky by sa nemali jazdiť po diaľnici, tak ich išlo 5 za sebou a vo vzornom odstupe!

Obrázok blogu


Obr. 10. Trasa Bratislava - Tranava. Povinný odstup minimálne 70 metrov. Ide o dopravnú značku B 19 Zákaz jazdy motorových vozidiel vo vzdialenosti kratšej, ako je vyznačené.

Obrázok blogu


Obr. 11. Povinný odstup od predchádzajúceho vozidla si prvý uvedomili vodiči kamiónov.

Práve nedodržanie bezpečného odstupu bolo príčinou tragickej nehody na tomto úseku. Prvý kamión spravil pred pomaly idúcim vozidlom myšičku a druhý, pre nedodržanie bezpečného odstupu, už nemal čas zareagovať a narazil do vozidla pred sebou.

Aj predvčerajšie hromadné nehody na tomto úseku majú rovnakú príčinu. Vodiči išli v tesnom závese za sebou a spoliehali sa, že keď vodič pred ním začne brzdiť, tak že začne brzdiť aj on. Lenže nepočítali s tým, že vodič na začiatku takejto kolóny sa dostatočne nevenuje vedeniu vozidla a narazí do stojaceho auta a tak zastane takmer na mieste.

Zavedenie minimálneho povinného odstupu vítam, nakoľko ide o hlavnú príčinu nehôd na tomto úseku. V prípade, že polícia sa zameria na dodržiavanie odstupu bude mať táto úprava najväčší prínos pre bezpečnosť na tomto úseku.

Pre vodičov si dovolím uviesť jednu pomôcku. Tam kde nie sú vyznačené značky so vzorovým odstupom, tam sa dá odhadovať vzdialenosť pomocou stĺpikov popri diaľnici, ktoré sú štandardne v 50 metrovej vzdialenosti od seba. Čiže je potrebne mať odstup aspoň tak, že pri jednom stĺpiku ste vy, a predchádzajúce auto je v polovici medzi druhým a tretím stĺpikom. Osobne odporúčam pri trvalej jazde mať odstup 100 metrov, čiže pri jednom stĺpiku ste vy, jeden stĺpik je v strede a pri ďalšom konči predchádzajúce auto.

Obrázok blogu


Obr. 12. Trnava - Baratislava. Značka o povinnom odstupe a za ňou je informácia ešte skonkretizovaná.

Obrázok blogu


Obr. 13. Dopravná značka IP 32 Bezpečná vzdialenosť, je doplnená aj vodorovným značením V15 Bezpečná vzdialenosť. Význam značiek je taký, že medzi vaším vozidlom a vozidlom pred vami musia byť tri značky, čiže dva úseky medzi nimi. Je potrebné dodržiavať aspoň takú vzdialenosť, že tesne za predchádzajúcim vozidlom je jedna značka na vozovke, pred vaším vozidlom druha značka na vozovke a ďalšia značka na vozovke je v strede medi voziddlami.

Taktiež si dovolím upozorniť, že toto pravidlo (odstup 70m)platí aj pri predchádzaní. Čiže nelepiť sa na predchádzajúce vozidlo, ktoré chceme predbehnúť ale aspoň 70 metrov pred nim sa preradiť do vedľajšieho pruhu a naspäť sa zaradiť 70 metrov pred vozidlo.

4, Zníženie rýchlosti zo 130 hm/hod na 110 km/hod.
Momentálne sú tieto dopravné značky prekryté a oficiálne majú začať platiť až od 1.11.2010. Z hľadiska najmä smrteľnej dopravnej nehody, nemá táto zmena význam. Kamión, ktorý nerešpektoval bezpečný odstup od predchádzajúceho vozidla, neprekračoval maximálnu povolenú rýchlosť, a ani neprekračoval povolenú rýchlosť pre vozidla nad 3,5 tony, ktorá je 90 km/hod.

Obrázok blogu


Obr. 14. Značky obmedzujúce maximálnu povolenú rýchlosť sú dne s ešte zakryté, čiže zatiaľ neplatné.

Osobne si myslím, že obmedzenie rýchlosti počas celých 24 hodín ,7 dní v týždni bez viazanosti na hustotu premávky, prinesie skôr nervozitu ako zvýšenie bezpečnosti.

Ďalším aspektom, ktorý si treba uvedomiť je to, že cestovnú rýchlosť 110 km/hod dosahuje väčšina vozidiel, a tým dôjde k vyrovnaniu rýchlosti vo všetkých jazdných pruhoch. Dnes je väčšinou času aj pri súbežnej jazde, pravý pruh najpomalší a ľavý najrýchlejší, po znížení rýchlosti možno očakávať, že tomu tak pri súbežnej jazde nemusí byť a rýchlosti v jednotlivých pruhoch sa budú vzájomne meniť podľa preraďovania vozidiel z pruhu do pruhu aj ďaleko vpredu. Rýchlejšia súbežná jazda v strednom alebo aj pravom pruhu ako v ľavom nie je proti predpisom a ani na závadu, ale vodiči si na ňu budú musieť zvyknúť.

Aby som sa vyhol zbytočnej diskusii tak citujem aj zo zákona 8/2009 Z.z.
§ 10 Jazda v jazdných pruhoch
(4) Ak je na ceste s dvoma a alebo s viacerými jazdnými pruhmi v jednom smere jazdy taká hustá premávka, že sa utvoria súvislé prúdy vozidiel, v ktorých vodič motorového vozidla môže jazdiť len takou rýchlosťou, ktorá závisí od rýchlosti vozidiel idúcich pred ním, vozidlá môžu ísť súbežne vedľa seba (ďalej len "súbežná jazda"). Pri súbežnej jazde sa nepovažuje za predchádzanie, ak vozidlá idú v jednom z jazdných pruhov rýchlejšie ako vozidlá v inom jazdnom pruhu.

Záver:
Zmeny 1 až 3 vítam a najmä definovanie minimálneho odstupu považujem za rozhodujúce opatrenie. Účinnosť týchto zmien bude závisieť od toho ako intenzívne bude polícia kontrolovať odstup medzi vozidlami či už z mobilných stanovísk alebo aj pevných meracích zariadení.

Zo štvrtej zmeny nie som nadšený, lebo vzhľadom na príčiny nehôd a zvyklostí slovenských vodičov, môže isť o kontraproduktívne opatrenie.

Cieľovo je potrebné dobudovať odstavné pruhy a vybudovať premenné dopravné značenie pred a za každou odbočkou, vrátane odpočívadiel a nechať ho pracovať v automatickom režime za pomoci senzorov, tak aby doprava bola automaticky riadená na základe hustoty premávky, prekážok na vozovke a počasia.

Jozef Drahovský

Jozef Drahovský

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  1 235
  •  | 
  • Páči sa:  1 050x

Venujem sa analýzam v doprave a vývoju v oblasti informačných technológií. Zoznam autorových rubrík:  DopravaRôzneZoznam článkov

Prémioví blogeri

Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu