Dubovany: Prečo zomierajú chodci aj keď v obci je 50-tka?

Autor: Jozef Drahovský | 21.1.2011 o 6:00 | (upravené 26.1.2011 o 8:59) Karma článku: 15,68 | Prečítané:  11270x

Tragédia v Dubovanoch, ktorá má za následok smrť dvoch 12-ročných školáčok nenechala nikoho chladným. Veľa ľudí sa pýta prečo sa to udialo a čo robiť aby sa to nestalo aj nabudúce. Pokúsim sa na tieto otázky odpovedať.

Podľa informácii, ktoré mám viem, že nehoda sa stala 19.01.2011 okolo 14:00 v obci Dubovany na ceste II/504. Je to cesta z Trnavy do Piešťan cez Veľké Kostoľany. Na riadnej zastávke v obci stál autobus a pred ním prechádzali dve dievčatá na druhú stranu cesty. Miesto je označené nielen zastávkou autobusu, ale aj značkami priechod pre chodcov. Devätnásťročný vodič, prichádzal v smere jazdy autobusu na osobnom vozidle Citroen ZX vysokou rýchlosťou, nestačil ubrzdiť svoje osobné vozidlo a zrazil dve školáčky, ktorým mal dať prednosť. Jazdu ukončil až nárazom do priepuste v odvodňovacom kanáli popri ceste. Obe dievčatá svojim zraneniam neskôr podľahli.

 


Obr. 1. Lokalizácia nehody. Zväčšiť mapu

 


Obr. 2. Náčrt situácie.

Keby vodič dodržal aspoň jedno z prvých dvoch vymenovaných ustanovení zákona 8/2009 Z.z., tak tragédia sa nestane, keby dodržal posledné, tak by ubrzdil, a aj v prípade nárazu, by mali dievčatá veľkú nádej na prežitie nehody.

1, Vodič pri obchádzaní autobusu nedodržal §14 odsek 2.
§ 14 Obchádzanie
(2) Vodič je povinný pri obchádzaní stojaceho vozidla pravidelnej verejnej dopravy osôb prihliadnuť na možnosť vbehnutia osôb na vozovku a jazdu prispôsobiť tak, aby neboli ohrozené; to platí aj pre vodiča vozidla jazdiaceho v protismere. Osobitnú pozornosť musí vodič venovať, ak ide o autobus označený ako autobus prepravujúci deti.

2, Pri jazde cez priechod pre chodcov vodič nedodržal §4 ods. 1 písmeno f.
§ 4 Povinnosti vodiča
(1) Vodič je povinný
f) dať prednosť chodcovi, ktorý vstúpil na vozovku a prechádza cez priechod pre chodcov, pritom ho nesmie ohroziť,

3, Vodič nedodržal ani rýchlosť jazdy §16 ods. 1 a 4.
§ 16 Rýchlosť jazdy
(1) Vodič je povinný rýchlosť jazdy prispôsobiť najmä svojim schopnostiam, vlastnostiam vozidla a nákladu, poveternostným podmienkam, stavu a povahe vozovky a iným okolnostiam, ktoré možno predvídať. Vodič smie jazdiť len primeranou rýchlosťou, aby bol schopný zastaviť vozidlo na vzdialenosť, na ktorú má rozhľad.
(4) Vodič smie v obci jazdiť rýchlosťou najviac 50 km.h -1, a ak ide po diaľnici v obci alebo po rýchlostnej ceste v obci, najviac 90 km.h -1.

Z právneho hľadiska nehodu uzatvorí súd a zrejme vymeria nepodmienečný trest vinníkovi. Z hľadiska pozostalých zostane nehoda navždy otvorená. Čím mladší ľudia zomrú pri nehode, tým je to tažšie. Čo robiť, aby sa takéto zbytočné nehody nestávali?

 

Pomohlo by obmedzenie rýchlosti dopravnou značkou?
Akékoľvek ďalšie zníženie rýchlosti dopravnou značkou je bezpredmetné, lebo vodič nedodržal ani všeobecne platnú rýchlosť v obci. Ak si myslíte, že prekročil 50 km/hod len o niekoľko km/hod, tak sa pozrite na fotografiu deformácie prednej časti vozidla a pochopíte, že reálne išiel rýchlosťou blízku dvojnásobku.

Rýchlosť v obci na Slovensku bola znížená zo 60 km/hod na 50 km/hod práve z dôvodu, že rozdiel medzi 50 a 60 km/hod je len 10 km/hod ale v následkoch stretu vozidla a chodca je obrovský. Medzi týmito hodnotami sa láme väčšia pravdepodobnosť usmrtenia chodca na väčšiu pravdepodobnosť prežitia chodca.


Obr. 3. Z deformácie prednej časti vozidla sa dá vypočítať rýchlosť vozidla ale samotný odhad postačuje na určenie, že vozidlo išlo rýchlosťou vysoko nad 50 km/hod. Fotografia pochádza z článku SME uvedemom dole.

Pomohlo by fyzické obmedzenie rýchlosti?
Áno, to je cesta ktorou je potrené sa uberať. Je nutné vybudovať spomaľovacie ostrovčeky, ktoré jazdou cez šikanu donútia vozidlo spomaliť. Ak vodič nespomalí, tak havaruje na ostrovčeku, čo je lepšie ako keď vysokou rýchlosťou preletí cez prechod pre chodcov. Okrem toho by bolo vhodné zastávku autobusu vzdialiť od priechodu pre chodcov, tak aby chodci aj vodiči na seba lepšie videli.

Vplývať na mladých vodičov?
Väčšina mladých vodičov jazdí pomerne bezpečne, ale nie všetci. Najrizikovejší vodiči sú tí, ktorí majú prirodzené predpoklady k agresívnemu správaniu (genetická výbava, špecifické zázemie v rodine a okruhu známych) a jazdia okolo jedného roka. Ak takýto vodič nezažije vážnu dopravnú nehodu, na ktorej mal svoj podiel, tak si podvedome myslí, že dokáže zvládnuť každú situáciu na ceste. Bohužiaľ fyzika je neúprosná a keď sa skombinuje ignorovanie dôležitých predpisov, vysoká rýchlosť s mokrou vozovkou a jazda cez obec, tak tragédia sa stane veľmi ľahko.

Ja osobne som za to, aby vodičský preukaz sa dal získať už od 17 rokov a prvý rok po nadobudnutí prvého vodičského preukazu do veku 21 rokov, musel vodič jazdiť s iným vodičom, ktorý má vodičsky preukaz aspoň 3 roky. Spravidla by to bolo s rodičom a práve rodič má najväčší výchovný efekt. Okrem toho, by som zaviedol povinnosť, že každý vodič do polroka po obdržaní vodičského preukazu, by sa mal zúčastniť v hocktorom európskom cvičisku, takzvaných kurzov šmyku a vyskúšať si okrem iného neočakávané brzdenie vo vysokej rýchlosti. Až keď vodič zažije situáciu, že neubrzdil a narazí do nafukovacej figuríny alebo do vodnej steny, až vtedy pochopí, v ktorých situáciách je potrebné podstatne znížiť rýchlosť.

Psychologické testy pre vodičov?
Paušálne asi nie, ale keď vodič spôsobí dopravnú nehodu pri ktorej sa správa neštandardne, napríklad snaží sa z miesta nehody utiecť, neposkytne pomoc, nezavolá pomoc, nemá snahu odčiniť alebo aspoň zmierniť následky nehody pre postihnutých, robí na ostatných účastníkov a svedkov nátlak, aby nevypovedali alebo zmenili výpoveď, tak by mal isť na psychologické vyšetrenie automaticky aj u nie tragických nehôd. Odporúčam si prečítať aké informácie našiel Nový čas o tomto vodičovi.

Trestať vysokú rýchlosť aj keď vodič nespôsobil nehodu?
Podľa mňa je potrebné zmeniť myslenie vodičov, tak aby už podvedome dávali najväčší pozor na rýchlosť v priechodoch pre chodcov a v tej časti obce, kde sa vyskytujú chodci.

Nepáči sa mi to, že veľa obcí presúva dopravné značky začiatok a koniec obce na hranice katastra aj niekoľko kilometrov od zastavanej oblasti. Vodiči vidia, že zníženie rýchlosti na 50 km/hod je v danom mieste neodôvodnené a podvedome si to prenesú na celú obec.

Aj samotne pokutovanie za prekročenú rýchlosť je zle nastavené. Momentálne je jedno či vodič prekročí rýchlosť v obci kilometre od zastaveného územia, alebo na prechode pre chodcov v centre obce. Mne osobne nevadí, keď niekto ide po prázdnej diaľnici aj 200 km/hod, ale vadí mi keď niekto ide 60 km/hod cez neriadený prechod pre chodcov. Pokuty sú nastavené presne opačne.

Keby to záležalo od mňa tak zavediem inú kategorizáciu sadzobníkov pokút za rýchlosť. Najtvrdší za prekročenie rýchlosti na priechodoch pre chodcov, tvrdý mimo priechodov pre chodcov ale v zastavanom území, miernejší ale stále prísny za prekročenie rýchlosti mimo zastavaného územia bez ohľadu či je v obci alebo mimo nej, mierny za prekročenie rýchlosti na diaľniciach a najmiernejší za rýchlu ale samostatnú jazdu po diaľnici, kde nie je iné obmedzenie.

Ak vodiči získajú pocit, že najopatrnejší treba byť na prechodoch pre chodcov a potom všade tam, kde sú chodci, tak dôjde k zvýšeniu bezpečnosti chodcov. Ak zostane platiť to, že pokuta za rýchlosť je nezastavanom území rovnaká ako na prechode pre chodcov, tak sa budú aj vodiči na týchto rozdielnych miestach správať rovnako.

Záver:
...

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Technic sa nedá naučiť. Ako sa učiteľ stal dizajnérom Lega

Nevyštudoval techniku ani dizajn. Napriek tomu sa stal jedným z jedenástich dizajnérov Lego Technic. Len vďaka tomu, že si rád z lega skladal veci, na ktoré nemal návod.

SVET

Výbuchy po futbalovom zápase v Istanbule zabili 29 ľudí

K explóziám došlo hodinu po zápase medzi Besiktasom a Bursasporom.

DOMOV

Smer chce byť politicky nekorektný aj robiť poriadky v osadách

Novými podpredsedami sú Blanár a Žiga.


Už ste čítali?