Povinnosti chodca pri prechádzaní cez vozovku, návrh zmeny

Autor: Jozef Drahovský | 15.2.2011 o 0:32 | (upravené 15.2.2011 o 9:51) Karma článku: 11,45 | Prečítané:  13599x

Len časť ľudí si uvedomuje, že zákony máme často písane neprehľadne a každý si musí preštudovať nielen tú časť zákona, ktorá sa na neho podľa názvov paragrafov vzťahuje, ale celý zákon kompletne, lebo niektoré definície a povinnosti sú skryté v zdanlivo nesúvisiacich miestach zákona. Tak je to aj v prípade chodcov pri prechádzaní cez vozovku. Preto som navrhol sprehľadniť príslušnú časť predpisu pre chodcov, bez zmeny prednosti.

Úvod:
V zákone 8/2009 Z.z. nie sú povinnosti chodcov v prípade priechodu cez vozovku na neriadenom priechode zadefinované a jednom mieste. Napríklad informáciu o tom, že električka má prednosť pred chodcom, nie je možné z paragrafu určeného pre chodcov vyčítať. Chodec musí hľadať v povinnostiach vodiča §4 ods. 4. kde je taxatívne uvedené, že vodič električky nemá povinnosť zastaviť pred priechodom pre chodcov a to ani v prípade, že ostatné vozidlá zastanú.

Súčasný stav:
8/2009 Z.z.
Osobitné ustanovenia o chodcoch
§ 53
(1) Pri prechádzaní cez cestu je chodec povinný prednostne použiť priechod pre chodcov, nadchod alebo podchod. Na priechode pre chodcov sa chodí vpravo. Chodec nesmie vstupovať na vozovku, ak prichádza vozidlo s právom prednostnej jazdy; ak sa chodec nachádza na vozovke, musí takémuto vozidlu bez meškania uvoľniť priestor na prejazd.
(2) Chodci, ktorí prechádzajú cez priechod pre chodcov, musia brať ohľad na vodičov prichádzajúcich vozidiel najmä tým, že neprechádzajú jednotlivo, ale v skupinách. To platí aj voči vodičom odbočujúcim na cestu, cez ktorú chodci prechádzajú. Chodec nesmie vstupovať na vozovku, a to ani pri použití priechodu pre chodcov, ak vzhľadom na vzdialenosť a rýchlosť prichádzajúcich vozidiel nemôže cez vozovku bezpečne prejsť. Iným účastníkom cestnej premávky ako chodcom je používanie priechodu pre chodcov zakázané.
(3) Mimo priechodu pre chodcov sa smie cez vozovku prechádzať len kolmo na jej os. Chodci smú prechádzať cez vozovku mimo priechodu pre chodcov, len ak s ohľadom na vzdialenosť a rýchlosť jazdy prichádzajúcich vozidiel nedonútia ich vodičov na zmenu smeru alebo rýchlosti jazdy.
(4) Pred vstupom na vozovku sa chodec musí presvedčiť, či tak môže urobiť bez nebezpečenstva, a len čo vstúpi na vozovku, nesmie sa tam bezdôvodne zdržiavať ani zastavovať. To platí na priechode pre chodcov i mimo neho. Chodec nesmie prekonávať zábradlie ani iné zábrany.

§ 4 Povinnosti vodiča
(4) Ak vodič zníži rýchlosť jazdy alebo ak zastaví vozidlo pred priechodom pre chodcov alebo pred priechodom pre cyklistov, aby umožnil prejsť cez cestu chodcom alebo cyklistom, vodiči ostatných vozidiel idúcich rovnakým smerom sú takisto povinní znížiť rýchlosť jazdy alebo zastaviť vozidlo; to neplatí pre vodiča električky.

Návrh zmeny:
8/2009 Z.z.
Osobitné ustanovenia o chodcoch
§ 53
(1) Pri prechádzaní cez vozovku je chodec povinný prednostne použiť priechod pre chodcov, nadchod alebo podchod. Na priechode pre chodcov sa chodí vpravo. Chodec nesmie prekonávať zábradlie ani iné zábrany. Chodec len čo vstúpi na vozovku, nesmie sa tam bezdôvodne zdržiavať ani zastavovať. Počas chôdze cez vozovku nesmie robiť také činnosti, ktoré mu znemožnia počuť zvukové výstražné znamenia vozidiel s právom prednostnej jazdy. Pred vstupom na vozovku sa chodec musí presvedčiť, či tak môže urobiť bez nebezpečenstva a nesmie vstupovať na vozovku, ak prichádza vozidlo, ktoré vzhľadom na vzdialenosť a rýchlosť alebo svoju povahu, nie je schopné zastaviť, táto povinnosť chodca nezakladá prednosť v jazde.

(2) Chodci, ktorí prechádzajú cez riadený priechod pre chodcov na signál voľno, sú pred vstupom na vozovku povinní sa presvedčiť, že neprichádza vozidlo s právom prednostnej jazdy. Ak takéto vozidlo prichádza, tak chodec nesmie vstupovať na vozovku ani pri signále voľno. Ak sa chodec nachádza na vozovke a prichádza vozidlo s právom prednostnej jazdy, musí takémuto vozidlu bez meškania uvoľniť priestor na prejazd.

(3) Chodci, ktorí prechádzajú cez neriadený priechod pre chodcov, musia brať ohľad na vodičov prichádzajúcich vozidiel najmä tým, že neprechádzajú jednotlivo, ale v skupinách. To platí aj voči vodičom odbočujúcim na vozovku, cez ktorú chodci prechádzajú. Chodec nesmie vstupovať na vozovku, ak prichádza vozidlo s právom prednostnej jazdy; ak prichádza električka; ak vzhľadom na vzdialenosť a rýchlosť prichádzajúcich iných vozidiel nemôže cez vozovku bezpečne prejsť. Ak sa chodec nachádza na vozovke a prichádza vozidlo s právom prednostnej jazdy alebo električka, musí takémuto vozidlu bez meškania uvoľniť priestor na prejazd.

(4) Chodci, ktorí prechádzajú mimo priechodu pre chodcov smú prechádzať cez vozovku len kolmo na jej os a smú prechádzať len ak s ohľadom na vzdialenosť a rýchlosť jazdy prichádzajúcich vozidiel, nedonútia ich vodičov na zmenu smeru alebo rýchlosť jazdy.

Zdôvodnenie:
Navrhovaná štylizácia sa vyznačuje zvýšením prehľadnosti, tým je v bode 1 sú všeobecné povinnosti, v bode 2 sú tie ktoré sa vzťahujú na riadený priechod pre chodcov, v bode 3 na neriadený priechod pre chodcov a v bode 4 mimo priechodu pre chodcov. Konkretizuje sa aj povinnosť počas prechádzania vozovky, ktorá zakazuje robiť také činnosti, ktoré zabránia všimnutiu si prichádzajúceho vozidla s právom prednostnej jazdy. Práve nedefinovaním povinnosti voči električke v paragrafe pre chodcov spôsobilo to, že veľa chodcov nevie o tom, že električka má na neriadenom priechode prednosť pred chodcom.

Záver:
Pre informáciu o prednosti na neriadených priechodoch pre chodcov uvádzam: Na Slovensku má chodec prednosť až keď aspoň jednou nohou stoji na priechode pre chodcov (okrem vozidiel s majákom a električky). Ak chodec stoji na chodníku alebo okraji chodníka, prednosť nemá. Záleží od ohľaduplnosti vodiča, či sa vodič svojej prednosti vzdá. V štátoch, kde má prednosť chodec stojaci na okraji chodníka, tam majú chodci zakázané zdržiavať sa na okraji chodníka, keď nechcú prejsť cez vozovku, aby neblokovali dopravu, pritom povinnosť presvedčiť sa pred vstupom na vozovky, či tak môžu spraviť bezpečne, majú tiež. Je na zváženie, ktorý systém je lepší.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Učiteľ, ktorý sa rád hral. Ako sa Milan Reindl stal dizajnérom Lego Technic

Nevyštudoval techniku ani dizajn. Napriek tomu sa stal jedným z jedenástich dizajnérov Lego Technic. Len vďaka tomu, že si rád z lega skladal veci, na ktoré nemal návod.

SVET

Výbuchy po futbalovom zápase v Istanbule zabili 29 ľudí

K explóziám došlo hodinu po zápase medzi Besiktasom a Bursasporom.

DOMOV

Smer chce byť politicky nekorektný aj robiť poriadky v osadách

Novými podpredsedami sú Blanár a Žiga.


Už ste čítali?