Sadzobník pokút za rýchlosť, návrh zmeny

Autor: Jozef Drahovský | 17.2.2011 o 0:01 | (upravené 17.2.2011 o 8:48) Karma článku: 12,51 | Prečítané:  6321x

Vysoká rýchlosť je nebezpečná najmä v prípade zrážky vozidla s chodcom. Vodiči podvedome nediferencujú nebezpečie svojej rýchlosti v miestach kde nie sú chodci, od miest kde chodci sú. Je to spôsobene viacerými faktormi. Prvým z nich je posúvanie tabúl začiatok a koniec obce z hranice zastavania na hranice katastra. Následkom čoho je značná časť cesty právne považovaná za cestu v obci, hoci jej okolie a riziko stretu s chodcom tomu nezodpovedá. Druhým faktorom je výška hroziacej pokuty za nedodržanie maximálnej povolenej rýchlosti, ktorá neodráža riziko prekročenie rýchlosti v týchto diferencovaných situáciách.

Súčasný stav:
Blokové konanie v prípade prekročenia rýchlosti sa riadi sadzobníkom pokút. Sadzobník pokút bol zverejnil  Vestník Ministerstva vnútra SR v čiastke 64.

159/2009 Nariadenie ministra vnútra SR z 27.12.2010, ktorým sa mení nariadenie ministra vnútra Slovenskej republiky č.9/2009 o postupe pri využívaní sadzobníka pokút v pôsobnosti Policajného zboru v znení nariadenia ministra vnútra Slovenskej republiky č. 50/2009

§16 Rýchlosť jazdy
ods. 2 až 7 Prekročenie najvyššej dovolenej rýchlosti ustanovenej pravidlami cestnej premávky alebo prekročenie rýchlosti obmedzenej dopravnou značkou alebo dopravným zariadením

od do jednotka v obci mimo obce mena
0 5 km/h 0 0
6 10 km/h 10 0
11 15 km/h 30 20
16 20 km/h 50 30
21 25 km/h 70 50
26 30 km/h 100 80
31 35 km/h 150 120
36 40 km/h 200 150
41 45 km/h 250 200
46 50 km/h 300 280
51 55 km/h 350 350
56 60 km/h 400 400
61 65 km/h 450 450
66 70 km/h 550 550
71 a viac km/h 650 650
Obr. 1. Tabuľka - súčasný stav


Obr. 2. Graf - súčasný stav

 

Návrh zmeny:
Vydať nové Nariadenie ministra vnútra o postupe pri využívaní sadzobníka pokút v pôsobnosti Policajného zboru.

§16 Rýchlosť jazdy
ods. 2 až 7 Prekročenie najvyššej dovolenej rýchlosti ustanovenej pravidlami cestnej premávky alebo prekročenie rýchlosti obmedzenej dopravnou značkou alebo dopravným zariadením, v obci aj mimo obce v závislosti od potenciálneho nebezpečia vyplývajúceho z prekročenia rýchlosti

Popis tabuľky:

  1. stĺpec prekročenie rýchlosti v km/h od
  2. stĺpec prekročenie rýchlosti v km/h do
  3. stĺpec výška pokuty pri prekročení rýchlosti na neriadených priechodoch pre chodcov, pri obiehaní vozidiel hromadnej prepravy osôb, pri jazde v pešej zóne.
  4. stĺpec výška pokuty pri prekročení rýchlosti na komunikácii kde sa chodci spravidla vyskytujú, ako sú zastavané časti obcí.
  5. stĺpec výška pokuty pri prekročení rýchlosti na komunikácii kde sa chodci spravidla nevyskytujú, ako je nezastavané územie a komunikácie so zakázaným vstupom chodcov, alebo kde chodci majú technicky zamedzené prechádzanie cez vozovku.
  6. stĺpec výška pokuty pri prekročení rýchlosti na diaľniciach a rýchlostných komunikáciách.

 

Rýchlosť v tabuľke sa porovnáva voči nameranej rýchlosti. Chyba meradla, čo je štandardne +/- 3km/h do 100 km a +/- 3% nad 100 km/h  sa neodpočítava, lebo je zahrnutá do nulovej sadzby pri prekročení 1 až 5 km/h.

 

od do jednotka priechody chodci bez chodcov diaľnice mena
0 5 km/h 0 0 0 0
6 10 km/h 30 10 0 0
11 15 km/h 60 30 10 10
16 20 km/h 100 50 20 10
21 25 km/h 150 70 40 20
26 30 km/h 200 100 60 30
31 35 km/h 250 150 100 40
36 40 km/h 300 200 150 60
41 45 km/h 350 250 200 90
46 50 km/h 400 300 250 140
51 55 km/h 450 350 300 200
56 60 km/h 500 400 350 250
61 65 km/h 550 450 400 300
66 70 km/h 600 500 450 350
71 a viac km/h 650 550 500 400
Obr. 3. Tabuľka návrh


Obr. 4. Graf - návrh, (pre nehotovostné platby sú vzorce po 1 km/hod )

Zdôvodnenie:
Je potrebné aby vodiči vedome a aj podvedome konali tak, aby dodržiavali rýchlosť najmä tam kde hrozí zrážka s chodcom. Tým, že pokuta pri prekročení rýchlosti na neriadených priechodoch pre chodcov, obiehanie vozidiel hromadnej dopravy a v pešej zóne, bude výrazne najvyššia, je väčšia reálna pravdepodobnosť dodržiavania rýchlosti a zvýšenia pozornosti práve na týchto miestach, čo sa premietne do zmiernenia následkov stretu vozidiel a chodcov. Zvýši sa pravdepodobnosť, že viacero kolízii v týchto miestach skončí ubrzdením vozidla bez vzájomnej zrážky. Na druhej strane bude to aj informácia pre chodcov aby prednostne používali priechody pre chodcov, lebo tam sú vodiči najprísnejšie kontrolovaní.

Z technického hľadiska je nepokutovanie do 5 km/hod bez odrátavania chyby meradla akceptovateľnejšie ako definovať povinný odpočet chyby meradla a mať sadzobník pokút od prekročenia už za jeden km/h.

Praktický pohľad na plynulú jazdu, meranie rýchlosti a pokutovanie:
Vodič si nastaví na tempomate, ktorý je kontrolovaný aj cez GPS 50 km/hod. Samotná presnosť GPS je +/- 1 km/h, automatická korekcia vozidla je +/- 1 km/h z čoho vozidlo môže isť v najhoršom prípade krátkodobo až 52 km/hod. Pri meraní rýchlosti takéhoto vozidla, v najhoršom prípade môže byť nameraná rýchlosť vyššia  o maximálnu odchýlku, ktorá je + 3 km/h čo je 52+3=55 km/h. Prekročenie o 5 km/h je stále v pásme bez pokuty. Až rýchlosť preukázateľne vyššia o 1 km/h je pokutovaná. Takto nastavený sadzobník pokút nemožno považovať za šikanovanie z hľadiska presnosti merania, lebo je nastavený tak, že už v ňom sú zohľadnené chyby merania rýchlosti.

Záver:
Pozor toto je len návrh, nie platne znenie! Cielom je aby vodiči vedome a aj podvedome konali tak, aby dodržiavali rýchlosť najmä tam kde je najzranitelnejší účastník cestnej premávky - chodec.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Marek Vagovič: Fico sa potrebuje udržať, aby sa kauzy nevyšetrili

Niektorí novinári berú Ficove výroky o prostitútkach príliš osobne, tvrdí novinár Marek Vagovič.

EKONOMIKA

Slováci ponúkajú za železiarne najviac, Američanom sa to máli

Žiaden záujemca neponúka cenu, ktorá by uspokojila U. S. Steel. Predaj neuzavreli.

KOMENTÁRE

Deklarácia zločinu

Harakiri morálky, azda aj tak sa dá pomenovať deklarácia súčasnej moci.


Už ste čítali?