reklama

Sadzobník pokút za rýchlosť, návrh zmeny

Vysoká rýchlosť je nebezpečná najmä v prípade zrážky vozidla s chodcom. Vodiči podvedome nediferencujú nebezpečie svojej rýchlosti v miestach kde nie sú chodci, od miest kde chodci sú. Je to spôsobene viacerými faktormi. Prvým z nich je posúvanie tabúl začiatok a koniec obce z hranice zastavania na hranice katastra. Následkom čoho je značná časť cesty právne považovaná za cestu v obci, hoci jej okolie a riziko stretu s chodcom tomu nezodpovedá. Druhým faktorom je výška hroziacej pokuty za nedodržanie maximálnej povolenej rýchlosti, ktorá neodráža riziko prekročenie rýchlosti v týchto diferencovaných situáciách.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (77)

Súčasný stav:
Blokové konanie v prípade prekročenia rýchlosti sa riadi sadzobníkom pokút. Sadzobník pokút bol zverejnil Vestník Ministerstva vnútra SR v čiastke 64.

159/2009 Nariadenie ministra vnútra SR z 27.12.2010, ktorým sa mení nariadenie ministra vnútra Slovenskej republiky č.9/2009 o postupe pri využívaní sadzobníka pokút v pôsobnosti Policajného zboru v znení nariadenia ministra vnútra Slovenskej republiky č. 50/2009

§16 Rýchlosť jazdy
ods. 2 až 7 Prekročenie najvyššej dovolenej rýchlosti ustanovenej pravidlami cestnej premávky alebo prekročenie rýchlosti obmedzenej dopravnou značkou alebo dopravným zariadením

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

od

do

jednotka

v obci

mimo obce

mena

5

km/h

6

10

km/h

10

11

15

km/h

30

20

16

20

km/h

50

30

21

25

km/h

70

50

26

30

km/h

100

80

31

35

km/h

150

120

36

40

km/h

200

150

41

45

km/h

250

200

46

50

km/h

300

280

51

55

km/h

350

350

56

60

km/h

400

400

61

65

km/h

450

450

66

70

km/h

550

550

71

a viac

km/h

650

650

Obr. 1. Tabuľka - súčasný stav

Obrázok blogu


Obr. 2. Graf - súčasný stav

Návrh zmeny:
Vydať nové Nariadenie ministra vnútra o postupe pri využívaní sadzobníka pokút v pôsobnosti Policajného zboru.

§16 Rýchlosť jazdy
ods. 2 až 7 Prekročenie najvyššej dovolenej rýchlosti ustanovenej pravidlami cestnej premávky alebo prekročenie rýchlosti obmedzenej dopravnou značkou alebo dopravným zariadením, v obci aj mimo obce v závislosti od potenciálneho nebezpečia vyplývajúceho z prekročenia rýchlosti

Popis tabuľky:

  1. stĺpec prekročenie rýchlosti v km/h od

  2. stĺpec prekročenie rýchlosti v km/h do

  3. stĺpec výška pokuty pri prekročení rýchlosti na neriadených priechodoch pre chodcov, pri obiehaní vozidiel hromadnej prepravy osôb, pri jazde v pešej zóne.

  4. stĺpec výška pokuty pri prekročení rýchlosti na komunikácii kde sa chodci spravidla vyskytujú, ako sú zastavané časti obcí.

  5. stĺpec výška pokuty pri prekročení rýchlosti na komunikácii kde sa chodci spravidla nevyskytujú, ako je nezastavané územie a komunikácie so zakázaným vstupom chodcov, alebo kde chodci majú technicky zamedzené prechádzanie cez vozovku.

  6. stĺpec výška pokuty pri prekročení rýchlosti na diaľniciach a rýchlostných komunikáciách.

Rýchlosť v tabuľke sa porovnáva voči nameranej rýchlosti. Chyba meradla, čo je štandardne +/- 3km/h do 100 km a +/- 3% nad 100 km/h sa neodpočítava, lebo je zahrnutá do nulovej sadzby pri prekročení 1 až 5 km/h.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

od

do

jednotka

priechody

chodci

bez chodcov

diaľnice

mena

5

km/h

6

10

km/h

30

10

11

15

km/h

60

30

10

10

16

20

km/h

100

50

20

10

21

25

km/h

150

70

40

20

26

30

km/h

200

100

60

30

31

35

km/h

250

150

100

40

36

40

km/h

300

200

150

60

41

45

km/h

350

250

200

90

46

50

km/h

400

300

250

140

51

55

km/h

450

350

300

200

56

60

km/h

500

400

350

250

61

65

km/h

550

450

400

300

66

70

km/h

600

500

450

350

71

a viac

km/h

650

550

500

400

Obr. 3. Tabuľka návrh

Obrázok blogu


Obr. 4. Graf - návrh, (pre nehotovostné platby sú vzorce po 1 km/hod )

Zdôvodnenie:
Je potrebné aby vodiči vedome a aj podvedome konali tak, aby dodržiavali rýchlosť najmä tam kde hrozí zrážka s chodcom. Tým, že pokuta pri prekročení rýchlosti na neriadených priechodoch pre chodcov, obiehanie vozidiel hromadnej dopravy a v pešej zóne, bude výrazne najvyššia, je väčšia reálna pravdepodobnosť dodržiavania rýchlosti a zvýšenia pozornosti práve na týchto miestach, čo sa premietne do zmiernenia následkov stretu vozidiel a chodcov. Zvýši sa pravdepodobnosť, že viacero kolízii v týchto miestach skončí ubrzdením vozidla bez vzájomnej zrážky. Na druhej strane bude to aj informácia pre chodcov aby prednostne používali priechody pre chodcov, lebo tam sú vodiči najprísnejšie kontrolovaní.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Z technického hľadiska je nepokutovanie do 5 km/hod bez odrátavania chyby meradla akceptovateľnejšie ako definovať povinný odpočet chyby meradla a mať sadzobník pokút od prekročenia už za jeden km/h.

Praktický pohľad na plynulú jazdu, meranie rýchlosti a pokutovanie:
Vodič si nastaví na tempomate, ktorý je kontrolovaný aj cez GPS 50 km/hod. Samotná presnosť GPS je +/- 1 km/h, automatická korekcia vozidla je +/- 1 km/h z čoho vozidlo môže isť v najhoršom prípade krátkodobo až 52 km/hod. Pri meraní rýchlosti takéhoto vozidla, v najhoršom prípade môže byť nameraná rýchlosť vyššia o maximálnu odchýlku, ktorá je + 3 km/h čo je 52+3=55 km/h. Prekročenie o 5 km/h je stále v pásme bez pokuty. Až rýchlosť preukázateľne vyššia o 1 km/h je pokutovaná. Takto nastavený sadzobník pokút nemožno považovať za šikanovanie z hľadiska presnosti merania, lebo je nastavený tak, že už v ňom sú zohľadnené chyby merania rýchlosti.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Záver:
Pozor toto je len návrh, nie platne znenie! Cielom je aby vodiči vedome a aj podvedome konali tak, aby dodržiavali rýchlosť najmä tam kde je najzranitelnejší účastník cestnej premávky - chodec.

Jozef Drahovský

Jozef Drahovský

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  1 235
  •  | 
  • Páči sa:  1 050x

Venujem sa analýzam v doprave a vývoju v oblasti informačných technológií. Zoznam autorových rubrík:  DopravaRôzneZoznam článkov

Prémioví blogeri

Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu