Načo je vodičský preukaz sedemnásť ročným, nech počkajú do 21

Autor: Jozef Drahovský | 16.3.2011 o 0:01 | Karma článku: 11,21 | Prečítané:  13339x

Po publikovaní návrhu aby mladí vodiči jazdili jeden rok pod dozorom svojich rodičov sa roztrhlo vrece s najrôznejšími reakciami. Najradikálnejšie sú také, ktoré navrhujú zakázať získanie vodičského preukazu a byť účastníkmi cestnej premávky skôr ako vo veku 21 rokov.

Po prvom publikovaní návrhu, prešiel médiami informačný šum. Informácie z návrhu boli vytrhnuté z kontextu a tak to viacerí vyhodnotili, že ide o nezmysel, lebo keď si spraví vodičský preukaz človek vo veku 50 rokov, tak už predsa nebude rok jazdiť s rodičmi. Neskôr sa to podarilo dementovať a uviesť veci na pravú mieru.

V zákone zostávajú podmienky na získanie vodičského preukazu tak ako doteraz. Vodičský preukaz na motorové vozidlo sa dá získať už vo veku 15 rokov a ide o kategóriu AM (malé motorky, mopedy), od 16 rokov je to kategória B1 čo sú vozidlá do 550 kg, od 17 rokov je to traktor a poľnohospodárske stroje. Na dopravných a poľnohospodárskych školách je získanie vodičského preukazu súčasťou vzdelávania i keď v niektorých prípadoch aj na výnimku.

Nové je to, že je možnosť pre rodičov povoliť svojim deťom získanie oprávnenie viesť motorové vozidlo kategórie B skôr, s tým, že do veku 18 rokov budú jazdiť len s nimi, prípadne inými osobami, ktoré poveria.

Dnes sa spravidla robí vodičský preukaz na skupinu B tesne pred osemnástim rokom, tak aby bol vydaný k osemnástemu roku. Je pravda, že mladý vodič ovláda vedenie vozidla, je pravda, že ovláda predpisy, veď inak by nespravil v skúšky v autoškole, ale chýba mu prax aby vedel riešiť situácie, ktoré v autoškole neboli a hlavne aby vedel predvídať. Osemnásťročný, zvyčajne nechce jazdiť s rodičmi, lebo sa cíti dosť dospelý a o to ľahšie sa nechá vyhecovať rovesníkmi k neprimerane rýchlej jazde alebo jazde pod vplyvom alkoholu a to sú práve príčiny tých najtragickejších nehôd mladých ľudí.

Preto sa hľadal spôsob ako to vyriešiť, aby mladý vodiči jazdili a chceli jazdiť pod dozorom a rodičia ich mohli vychovávať aj v tejto oblasti. Našiel model získania oprávnenia viesť vozidlo skupiny B od skoršieho veku, ale s dozorom. Autoškola zostáva povinná ako doteraz, povinná zostáva aj zdravotná prehliadka a aj skúšky zostávajú rovnako prísne. Dozor v aute nenahrádza autoškolu, ale pôsobí výchovne v autorite rodiča, ktorý učí predvídať a zvládať situácie, ktoré sa dajú získať len praxou.

Slovensko nie je prvým štátom, ktorý niečo chystá zaviesť. Tento model bol odskúšaný vo viacerých štátoch a osvedčil sa. Preto je snaha zaviesť ho aj na Slovensku.

Navrhované paragrafové znenie:
§ 74
(1) Motorové vozidlo určitej skupiny alebo podskupiny smie viesť len osoba, ktorá je držiteľom vodičského oprávnenia príslušnej skupiny alebo podskupiny.
(2) Držiteľ vodičského oprávnenia skupiny B, ktorému bolo vodičské oprávnenie skupiny B udelené pred dovŕšením veku 18 rokov, môže
do dovŕšenia veku 18 rokov, najmenej však tri mesiace, viesť motorové vozidlo skupiny B len v prítomnosti osoby sediacej na mieste spolujazdca vedľa vodiča, ktorá je držiteľom vodičského oprávnenia skupiny B najmenej  10 rokov; osoba spolujazdca má v takomto prípade povinnosti podľa § 4 ods. 2 písm. a) až d).

§ 78
(1) Minimálny vek na udelenie vodičského oprávnenia je
a) 15 rokov pre žiadateľa o udelenie vodičského oprávnenia skupiny AM,
b) 16 rokov pre žiadateľa o udelenie vodičského oprávnenia podskupiny A1 a B1,
c) 17 rokov pre žiadateľa o udelenie vodičského oprávnenia skupiny
B a T,
d) 18 rokov pre žiadateľa o udelenie vodičského oprávnenia skupiny A na vedenie motorového vozidla s výkonom motora nepresahujúcim 25 kW alebo s pomerom výkon/najväčšia prípustná celková hmotnosť nepresahujúcim 0, 16 kW.kg-1 alebo motocykla s postranným vozíkom s pomerom výkon/najväčšia prípustná celková hmotnosť nepresahujúcim 0, 16 kW.kg-1, skupiny B, B+E, C, C+E a podskupiny C1 a C1+E,
e) 21 rokov pre žiadateľa o udelenie vodičského oprávnenia skupiny A bez obmedzení podľa písmena d), skupiny D, D+E a podskupiny D1 a D1+E,

 

Z uvedeného, je zrejmé, že do veku 18 rokov bude môcť mladý vodič jazdiť s vozidlom B len s dozorom. Ak sa rozhodne vodičský preukaz robiť okolo veku 18 rokov, tak sú na výber dve možnosti a to počkať na udelenie vodičského preukazu do veku 18 rokov, tak ako doteraz, alebo ho získať ako 17 ročný s tým, že minimálne 3 mesiace musí jazdiť s dozorom.

Záver:
Predpokladám, že najmä tá časť mládeže, ktorá sa nevie dočkať kedy bude môcť viesť auto v cestnej premávke, si spraví vodičský preukaz už skôr a bude rada jazdiť s rodičmi, len aby jazdiť mohla. Na druhej strane rodičia budú radi, že majú svoje deti pod kontrolou a čo to ich naučia.

Výsledkom bude to, že na počet mladých vodičov poklesne ich nehodovosť, tak ako sa to stalo aj v iných krajinách.

Podľa mňa je lepšie získať vodičské oprávnenie v 17-tich rokoch do 18 rokov jazdiť s dozorom a tak získať potrebnú prax, ako čakať až bárs aj do 21 rokov a začať jazdiť bez praxe, sám s rovesníkmi .

Teraz rozmýšľam, či tie kritické hlasy, ktoré požadovali vek minimálne 21 rokov, aby bol niekto účastníkom cestnej premávky, či majú platiť aj pre cyklistov a chodcov.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Marek Vagovič: Fico sa potrebuje udržať, aby sa kauzy nevyšetrili

Niektorí novinári berú Ficove výroky o prostitútkach príliš osobne, tvrdí novinár Marek Vagovič.

EKONOMIKA

Slováci ponúkajú za železiarne najviac, Američanom sa to máli

Žiaden záujemca neponúka cenu, ktorá by uspokojila U. S. Steel. Predaj neuzavreli.

KOMENTÁRE

Deklarácia zločinu

Harakiri morálky, azda aj tak sa dá pomenovať deklarácia súčasnej moci.


Už ste čítali?