reklama

Návrh zákona o koncesionárskych poplatkoch

Konanie verejnoprávnych inštitúcii, konkrétne Slovenského rozhlasu a Slovenskej televízie ma donútilo vypracovať návrh novelizácie zákona o koncesionárskych poplatkoch, tak aby sa zamedzilo úžerníckemu správaniu inštitúcií, ktoré sa hrdia názvom verejnoprávne, pričom zneužívanie diery v zákone, nemá z verejnoprávnosťou nič spoločné.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (18)
Obrázok blogu

Návrh zákona, ktorý som vypracoval, vychádza z novelizácie existujúceho zákona 212/1995 Z.z. pričom cieľom je najmä sprehľadniť evidenciu a platenie poplatkov, jednoznačne definovať platiteľov poplatkov, tak aby sa nedalo platenie poplatkov obchádzať ale súčasne zamedziť duplicitnému plateniu poplatkov a nárokovaniu úžerníckych poplatkov z omeškania, pričom vniesť do zákona prvok demokracie aby verejnoprávna služba pre občana, bola skutočne verejnoprávnou.

Návrh vychádza z týchto myšlienok:

1, Význam koncesionárskych poplatkov nespochybňujem, pokiaľ je spoločenská objednávka na verejnoprávne vysielanie, potiaľ treba aby pre občanov tohto štátu bola takáto služba zabezpečená.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

2, Platiteľom koncesionárskych poplatkov majú byt všetci, ktorí používajú (rozhlasový alebo televízny) prijímač alebo túto možnosť majú z titulu vlastnenia alebo držania, nájmu ap. takéhoto prijímača. U domácností stačí ak je jeden z jej členov platiteľom.

3, Nemalo by sa stávať aby fyzická osoba len za to, že získa živnostenské oprávnenie, musí platiť za všetky prijímače, ktoré vlastní.

4, Nemalo by sa stávať aby právnická osoba, platila za to, že umožní pracovníkovi príjem rozhlasového alebo televízneho vysielania, pričom tento pracovník, už raz platí poplatok cez svoju domácnosť.

5, Každý má právo nazrieť do evidencie platiteľov koncesionárskych poplatkov aj cez internet. a má právo vidieť zabezpečeným spôsobom aj svoje osobné údaje a jednotlivé platby.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

6, Ak vznikne nedoplatok tak platiteľ o tom musí byť informovaný najneskoršie nasledujúci mesiac a potom každý mesiac aby nebolo možné zákerné sa správanie vyberateľa, ktorý je viacero rokov ticho a potom si nárokuje astronomické poplatky z omeškania.

7, Informácia o došlej platbe, nedoplatku alebo preplatku a musí byť automaticky zasielaná aj prostredníctvom e-mailu, ak o to platiteľ požiada.

8, Výška penále z dlžnej čiastky za koncesionárske musí byť na úrovni štandartných obchodných podmienok definovaných v občianskom a obchodnom zákonníku a nesmie mať charakter úžery.

9, Príjemca koncesionárskych poplatkov musí poskytovať za ne adekvátne verejnoprávne vysielanie a môže to byť ľubovoľná rozhlasová a televízna stanica, ktorá bude mať vo svojej skladbe vysielania aj verejnoprávne vysielanie. Každý príjemca koncesionárskych poplatkov musí viesť aj cez internet prístupný register vytvoreného aj odvysielaného verejnoprávneho vysielania, spolu s čiastkou, ktorú si nárokoval za takého vysielanie z koncesionársky poplatkov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

10, Každý platiteľ koncesionárskych poplatkov, si môže kedykoľvek ľubovolne vybrať a zmeniť iného príjemcu koncesionárskych poplatkov, ktorý má na takého vysielanie licenciu. Aktuálny príjemca je ten, ktorý je deklarovaný v evidencii vyberateľa ku konci predmetného mesiaca na základe čoho vyberateľa podstúpi vybrané peniaze za príslušný mesiac. V súčasnosti je to len Slovenský rozhlas a Slovenská televízia.

Viem, že tento návrh sa môže dotknúť terajších verejnoprávnych inštitúcii, ktoré sa boja konkurencie, že aj iné elektronické média môžu poskytovať takúto službu. Presnejšie nevadí, že ju môžu poskytovať, veď viaceré elektronické média ju aj v súčasnosti poskytujú, ale zrejme bude vadiť to, že za ňu, môžu získať príjem z koncesionárskych poplatkov. Treba si uvedomiť, že žijeme v demokratickom štáte a nie v diktatúre. Takáto konkurencia prinesie pre občana skvalitnenie verejnoprávnej služby.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Návrh textu zákona:

Zelenou je to čo zostáva z textu pôvodného zákona bez zmeny.
Červenou je to čo sa z textu pôvodného zákona ruší.
Modrou je to čo sa do zákona dopĺňa.


212/1995 Z.z.
ZÁKON NÁRODNEJ RADY SLOVENSKEJ REPUBLIKY
o koncesionárskych poplatkoch ...

Čl.I
Koncesionárske poplatky za rozhlasové a televízne prijímače

§ 1
Predmet úpravy

Tento zákon upravuje platenie koncesionárskych poplatkov za používanie rozhlasových prijímačov a televíznych prijímačov (ďalej len "poplatok"), vyberanie poplatkov, ich vymáhanie a sankcie za omeškanie.

§ 2
Základné pojmy

(1) Rozhlasovým prijímačom alebo televíznym prijímačom (ďalej len "prijímač") sa rozumie prevádzkyschopné telekomunikačné zariadenie určené na príjem a reprodukciu rozhlasových alebo televíznych programov šírených rozhlasovými alebo televíznymi vysielačmi.

(2) Za prijímače podľa tohto zákona sa bez ohľadu na to, či umožňujú príjem a reprodukciu rozhlasových alebo televíznych programov, nepovažujú

a) oznamovacie prijímače,
b) telekomunikačné zariadenia Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií Slovenskej republiky a jeho výkonného orgánu štátnej správy používané výhradne na technickú kontrolu vysielania,
c) telekomunikačné zariadenia Rady Slovenskej republiky pre rozhlasové a televízne vysielanie používané výhradne na kontrolu vysielania,
d) telekomunikačné zariadenia výhradne zaisťujúce bezpečnosť a prevádzku premávky,
e) telekomunikačné zariadenia Slovenských telekomunikácií používané na technické zabezpečenie a kontrolu vysielania.
------------------------------------------------------------------
1) Vyhláška Federálneho ministerstva spojov č. 50/1985 Zb., ktorou sa vydáva Poriadok rozhlasu po drôte v znení neskorších predpisov.


§ 3
Platiteľ poplatkov

(1) Platiteľom poplatkov je fyzická osoba, ktorá prijímač vlastní, samostatne zárobkovo činná osoba, 1a) ktorá prijímač eviduje v účtovníctve, a právnická osoba, ktorá prijímač eviduje v účtovníctve.

(2) Ten, kto zaplatí poplatok za jeden prijímač, môže sám alebo s príslušníkmi svojej domácnosti používať viac prijímačov, a to v byte alebo mimo bytu.

(3) Platiteľ poplatku je povinný zaplatiť poplatok za prijímač vyberateľovi poplatku vo výške ustanovenej týmto zákonom do 15. dňa v mesiaci.v predmetnom mesiaci, s takým časovým predstihom aby do 24 hodiny posledného dňa v mesiaci prišiel na účet vyberateľovi poplatku

(4) Ak je platiteľ poplatku právnická osoba alebo samostatne zárobkovo činná fyzická osoba, je povinný platiť poplatok za každý prijímač. , môže sám alebo so svojimi pracovníkmi, používať viac prijímačov, a to v sídle alebo mimo sídla právnickej alebo fyzickej osoby.


(5) Namiesto vlastníka prijímača je povinný platiť poplatok ten,
a) kto vykonáva právo hospodárenia k prijímačom vo vlastníctve štátu,
b) kto má prijímač na území Slovenskej republiky v držbe, ak tu vlastník nemá sídlo alebo trvalý pobyt.
c) kto má prijímač na území Slovenskej republiky v držbe, prenájme ap. hoci vlastník prijímača, je už platiteľom podľa tohto zákona.

(6) Povinnosť zaplatiť poplatok vzniká prvým dňom mesiaca nasledujúceho po tom, ako platiteľ poplatku nadobudol prijímač a skončí sa posledným dňom mesiaca, v ktorom zanikla povinnosť platiť poplatok.

(7) Osoba, ktorá má povinnosť platiť poplatok podľa § 4a ods. 3, preukáže túto skutočnosť vyberateľovi poplatkov čestným vyhlásením.

(8) Platiteľ poplatkov podľa odsekov 1 až 4 je povinný vyberateľovi poplatkov

a) oznámiť vyberateľovi poplatkov do 15 dní vznik povinnosti platiť poplatok, a to aj v prípade, ak mu táto povinnosť vznikla opäť po predchádzajúcom uplatnení zániku povinnosti platiť poplatok, s uvedením mena, priezviska, rodného čísla a adresy trvalého bydliska; právnické osoby a samostatne zárobkovo činné osoby presné označenie ich názvu, sídla, obchodného mena a identifikačného čísla,
b) oznámiť do 30 dní zmenu trvalého bydliska, zmenu priezviska fyzických osôb, zmenu názvu, obchodného mena, sídla a identifikačného čísla právnických osôb a samostatne zárobkovo činných osôb.

(9) Povinnosť platiť poplatok zaniká, ak sa prijímač zničí alebo je neopraviteľný, ak prijímač predá, daruje alebo zverí na dlhodobé používanie inej fyzickej osobe.

(10) Skutočnosť vzniku alebo zániku povinnosti platiť poplatok ohlasuje platca vyberateľovi poplatkov do 30 dní od vzniku alebo zániku tejto skutočnosti.
------------------------------------------------------------------
1a) § 4a zákona č. 100/1988 Zb. o sociálnom zabezpečení v znení neskorších predpisov.

1b) Napríklad zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 15/1993 Zb. o osvedčovaní listín a podpisov na listinách obvodnými úradmi, zákon Slovenskej národnej rady č. 323/1992 Zb. o notároch a notárskej činnosti (Notársky poriadok) v znení neskorších predpisov.



§ 4
Príjemca poplatkov

(1) Príjemcom poplatku za rozhlasový prijímač je Slovenský rozhlas.Ľubovolná rozhlasová stanica, ktorá má v svojom štatúte a licencii aj verejnoprávny účel. Z poplatku podľa § 3 je vyberateľ poplatkov oprávnený zrážať zmluvne dohodnutú províziu.

(2) Príjemcom poplatku za televízny prijímač je Slovenská televízia.Ľubovolná televízna stanica, ktorá má v svojom štatúte a licencii aj verejnoprávny účel. Z poplatku podľa § 3 je vyberateľ poplatku oprávnený zrážať zmluvne dohodnutú províziu.

(3) Ak ma rozhlasová alebo televízna stanica záujem byť príjemca poplatkov, musí mať vo svojom vysielaní aj verejnoprávny účel, o ktorý musí byť rozšírená licencia, pokiaľ ho už nezahŕňa.


§ 4a
Sadzba poplatkov
(1) Mesačná výška poplatku za používanie rozhlasových prijímačov pre fyzickú osobu je 40 Sk a televíznych prijímačov je 100 Sk.

(2) Mesačná výška poplatkov za používanie rozhlasových prijímačov právnických osôb a samostatne zárobkovo činných osôb je 40 Sk, za používanie televíznych prijímačov 100 Sk, a to za každý prijímač.

(3) Mesačná výška poplatku pre fyzickú osobu, ktorá je poberateľom dôchodku, 1c) ak nežije v domácnosti1d) s inou osobou s pravidelným príjmom zo zárobkovej činnosti, je za používanie rozhlasových prijímačov 20 Sk a za používanie televíznych prijímačov 50 Sk.


§ 5
Vyberateľ poplatkov
(1) Vyberateľom poplatkov je právnická osoba na základe zmluvného vzťahu s príjemcom poplatkov alebo príjemcami poplatkov.

(2) Vzťahy medzi vyberateľom poplatkov, Slovenským rozhlasom a Slovenskou televíziou najmäa príjemcami poplatkov pri vymáhaní nezaplatených poplatkov, nedoplatkov a poplatkov z omeškania (§ 7 ods. 5, § 8 ods. 2 a § 9 ods. 1) vrátane výšky provízie za vyberanie poplatkov sa zabezpečia zmluvne.

(3) Vyberateľ poplatkov na účely tohto zákona vedie evidenciu platiteľov poplatkov, ktorá obsahuje
a) meno, priezvisko a adresu trvalého pobytu, ak je platiteľ poplatkov fyzická osoba,
b) názov alebo obchodné meno, sídlo alebo miesto podnikania, identifikačné číslo, ak je platiteľ poplatkov právnická osoba alebo samostatne zárobkovo činná osoba,
c) deň, keď sa fyzická osoba alebo právnická osoba stala platiteľom poplatkov,
d) počet prijímačov a adresu miesta, kde sú umiestnené, ak ide o platiteľa poplatkov podľa § 3 ods. 4,
e) počet a adresu prevádzkarní, ak ide o platiteľa poplatkov podľa § 3 ods. 4.
f) deň, keď sa fyzická osoba alebo právnická osoba prestala byť platiteľom poplatkov,
g) identifikáciu prijímateľa poplatkov za konkrétneho platiteľa
h) evidenciu všetkých platieb 3 roky dozadu a ďalšie súvisiace údaje
i) tento register s on-line aktuálnosťou je verejne prístupný na internete s výnimkou údajov podliehajúcich ochrane osobných údajov.
j) vyberateľ je povinný na požiadanie platiteľa sprístupniť mu bezpečnou formou aj jeho osobné údaje.
k) vyberateľ je povinný umožniť platiť koncesionárske poplatky aj priamou platbou na jeho účet.


(4) Právnické osoby, ktoré spravujú údaje Evidencie mesačných záloh na odber elektrickej energie, sú povinné bezplatne poskytnúť vyberateľovi poplatkov na účely utvárania a pravidelnej mesačnej aktualizácie evidencie platiteľov poplatkov tieto údaje: meno, priezvisko a adresu trvalého pobytu platiteľa, ak ide o fyzickú osobu, alebo názov, obchodné meno, sídlo alebo miesto podnikania a identifikačné číslo, ak ide o právnickú osobu alebo samostatne zárobkovo činnú osobu.

(5) Osobné údaje získané podľa odsekov 3 a 4 a podľa § 10a podliehajú ochrane osobných údajov;1e) využívať ich môžu iba príjemcovia poplatkov na účely tohto zákona a konkrétny platiteľ poplatkov.
------------------------------------------------------------------
1e) Zákon č. 428/2002 Z. z. o ochrane osobných údajov.



§ 6
Oslobodenie od poplatkov

(1) Od povinnosti platiť poplatky sú oslobodení:

a) cudzinci, ak ich pobyt na území Slovenskej republiky nepresahuje tri mesiace v kalendárnom roku,
b) pracovníci zastupiteľských úradov a misií cudzích štátov, ak nie sú slovenskými štátnymi občanmi a ak je zaručená vzájomnosť,
c) občania s ťažkým zdravotným postihnutím. 1d)

(2) Od povinnosti platiť poplatky sú oslobodení aj

a) prevádzkovatelia rozhlasového vysielania alebo televízneho vysielania zo zákona a Rada Slovenskej republiky pre rozhlasové a televízne vysielanie,
b) zariadenia sociálnych služieb alebo humanitárne zariadenia, zariadenia Zboru väzenskej a justičnej stráže Slovenskej republiky, predškolské zariadenia, školy, 2) zdravotnícke zariadenia s lôžkovými oddeleniami, zastupiteľské úrady cudzích štátov a medzinárodné vládne organizácie.

(3) Fyzická osoba, ktorej vznikol nárok na oslobodenie od poplatkov po nadobudnutí účinnosti tohto zákona, preukáže to na tlačive vyberateľa poplatkov. K tlačivu priloží doklad potrebný na potvrdenie skutočnosti, ktorá je podľa odseku 1 dôvodom na oslobodenie od poplatkov.
------------------------------------------------------------------
1c) § 7 písm. a) 1., 2., 5. až 9. bod a § 54 zákona č. 100/1988 Zb. o sociálnom zabezpečení v znení neskorších predpisov.
1b) zrušená od 19.11.1996
1d) § 57 zákona č. 195/1998 Z. z. o sociálnej pomoci v znení neskorších predpisov.
2) Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 279/1993 Z.z. o školských zariadeniach.
Zákon č. 29/1984 Zb. o sústave základných a stredných škôl (školský zákon) v znení neskorších predpisov.
Zákon č. 172/1990 Zb. o vysokých školách v znení zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 41/1994 Z.z.



§ 7
Kontrola platenia poplatkov

(1) Kontrolu platenia poplatkov podľa tohto zákona vykonávajú podľa svojej pôsobnosti Slovenská televízia a Slovenský rozhlas (§ 5).vyberateľ.

(2) Každý platiteľ poplatku je povinný Slovenskej televízii a Slovenskému rozhlasu vyberateľovi na ich jeho výzvu preukázať splnenie povinnosti platiť poplatok.

(3) Každá fyzická osoba v Slovenskej republike a každá právnická osoba so sídlom na území Slovenskej republiky, ktoré nie sú platiteľmi poplatkov, sú povinné vyberateľovi poplatkov na jeho výzvu preukázať dôvod oslobodenia od povinnosti platiť poplatok podľa § 6 alebo čestným vyhlásením preukázať skutočnosť, že nie sú vlastníkmi prijímačov alebo že nevykonávajú právo hospodárenia k prijímačom vo vlastníctve štátu.

(4) Vyberateľ poplatkov, Slovenská televízia alebo Slovenský rozhlas majú má právo vykonať jednorazové technické zameranie na zistenie prijímačov v domácnostiach fyzických osôb a v objektoch právnických osôb.

(5) V prípade takého zistenia rozhlasového alebo televízneho prijímača u fyzickej osoby alebo právnickej osoby, ktorá nezaplatila poplatok za prijímač, má vyberateľ poplatkov, Slovenská televízia alebo Slovenský rozhlas vyberateľ právo vymáhať nezaplatené poplatky podľa § 8 odo dňa zistenia.
 

§ 8
Vymáhanie nezaplatených poplatkov

(1) Ak platiteľ poplatku nesplní povinnosť podľa § 3 ods. 3 a 8 alebo povinnosť podľa § 7 ods. 2 a 3, je v omeškaní so zaplatením poplatku.

(2) Ak je platiteľ poplatku v omeškaní so zaplatením poplatku dlhšie ako jeden mesiac odo dňa splatnosti poplatku (§ 3 ods. 3 a 6), vyberateľ poplatkov, Slovenská televízia alebo Slovenský rozhlas písomne vyzve najneskoršie v nasledujúcom mesiaci platiteľa na splnenie povinnosti podľa tohto zákona.

(3) Ak platiteľ poplatku nesplní povinnosť označenú vo výzve, Slovenská televízia alebo Slovenský rozhlas po uplynutí určenej lehoty uplatní právo na úhradu nedoplatku na príslušnom súde.
  § 9
Poplatky z omeškania

(1) Ak je platiteľ poplatku (§ 3) v omeškaní s platbou dlhšie ako dva mesiace od doručenia výzvy   a dodržal sa postup podľa § 8, Slovenská televízia alebo Slovenský rozhlas vyberateľ požiada platiteľa o zaplatenie poplatku z omeškania.

(2) Poplatok z omeškania podľa ods. 1 je 5 000 Sk u fyzických osôb a 15 000 Sk u právnických osôb za každý, aj len začatý mesiac omeškania, a to za každý prijímač, za ktorý je platiteľ v omeškaní s platbou. podľa obchodného alebo občianskeho zákonníka za každý deň omeškania.

(3) Ak platiteľ poplatku nezaplatí poplatok z omeškania ani do jedného mesiaca po doručení výzvy na jeho zaplatenie (odsek 2), Slovenská televízia alebo Slovenský rozhlas vyberateľ môže uplatniť svoj nárok na súde.

(4) Príjmy z poplatkov z omeškania sú príjmami Slovenského rozhlasu, verejnoprávnych rozhlasových staníc ak ide o poplatky za používanie rozhlasového prijímača, a Slovenskej televízie, verejnoprávnych televíznych staníc ak ide o poplatky za používanie televízneho prijímača.
 

§ 10
Použitie príjmov

Príjemcovia príjmov z koncesionárskych poplatkov za používanie prijímačov a poplatkov z omeškania uložených podľa tohto zákona sú povinní použiť tieto príjmy len na pokrytie nákladov súvisiacich s výrobou a šírením programov schválených v konkrétnej vysielacej štruktúre príslušnou Rozhlasovou radou alebo Radou Slovenskej televízie. § 10a
Prechodné ustanovenie

Sociálna poisťovňa 3) je povinná vyberateľovi poplatkov podľa § 4a ods. 3 na účely aktualizácie evidencie platiteľov poplatkov bezplatne poskytnúť do dvoch mesiacov odo dňa nadobudnutia účinnosti tohto zákona zoznam poberateľov dôchodku, ktorý obsahuje meno, priezvisko a adresu trvalého pobytu poberateľa dôchodku.
------------------------------------------------------------------
3) Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 274/1994 Z. z. o Sociálnej poisťovni v znení neskorších predpisov.
 

§ 11
Zrušovacie ustanovenia
Zrušujú sa:
1. zrušený zákonom č. 195/2000 Z.z.
2. vyhláška Federálneho ministerstva spojov č. 51/1985 Zb., ktorou sa vydáva Rozhlasový a televízny poriadok v znení vyhlášky Federálneho ministerstva spojov č. 76/1987 Zb., vyhlášky Federálneho ministerstva spojov č. 39/1988 Zb., vyhlášky Federálneho ministerstva spojov č. 315/1990 Zb. a vyhlášky Federálneho ministerstva spojov č. 100/1991 Zb.

§ 11a
Zrušuje sa vyhláška Ministerstva financií Slovenskej republiky č. 206/1997 Z. z., ktorou sa ustanovuje výška koncesionárskych poplatkov.

Čl.II
Zákon č. 468/1991 Zb. o prevádzkovaní rozhlasového a televízneho vysielania v znení zákona č. 597/1992 Zb., zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 166/1993 Z.z. a zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 325/1993 Z.z. sa mení takto:

1. § 9 ods. 6 znie:
"(6) Príjmy z koncesionárskych poplatkov za používanie rozhlasových prijímačov a televíznych prijímačov v rozsahu ustanovenom osobitnými predpismi6) sú príjmom prevádzkovateľa zo zákona.".

Poznámka pod čiarou k odkazu 6) znie:

"6) § 4 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 212/1995 Z.z. o koncesionárskych poplatkoch a o zmene zákona č. 468/1991 Zb. o prevádzkovaní rozhlasového a televízneho vysielania v znení neskorších predpisov.".

2. V § 15 ods. 2 sa vypúšťa písmeno b).

Čl.III
Tento zákon nadobúda účinnosť ...

Jozef Drahovský

Jozef Drahovský

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  1 235
  •  | 
  • Páči sa:  1 050x

Venujem sa analýzam v doprave a vývoju v oblasti informačných technológií. Zoznam autorových rubrík:  DopravaRôzneZoznam článkov

Prémioví blogeri

Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu