Koniec šikanovania alebo novela o podmienkach prevádzky vozidiel

Autor: Jozef Drahovský | 2.6.2011 o 0:38 | Karma článku: 12,18 | Prečítané:  7932x

Je smutné, že na Slovenku sa prijímali niektoré zákony s cieľom poškodenia niekoho, presnejšie šikanovania určitej skupiny. Tak to bolo aj účelovým vymyslením kategórie N1 u vozidiel, ktoré existovali v kategórii M1 a to pomocou deliacej priečky / mreže oddeľujúcou priestor posádky od nákladného priestoru. Našťastie aj v tejto oblasti svitá na koniec šikanovania.

Mreža za zadnými sedadlami - ilustračná fotografiaMreža za zadnými sedadlami - ilustračná fotografia

Celý problém spôsobila ľudská závisť, respektíve finančná nenažranosť. Keď podnikateľ na Slovenku potreboval k podnikaniu osobné auto a chcel ho dať do nákladov vrátane odpočtu DPH, tak si ho nemohol kúpiť vo verzii M1, ale musel totožné auto kúpiť vo verzii N1 ako nákladné.

Výrobcovia / dovozcovia vozidiel upravovali vozidla M1 - osobné na N1 - nákladné tak, že namontovali deliacu priečku, ľudovo nazývanú mrežu za zadné a zmenili kategóriu vozidla.

Oficiálne sa uvádzalo, že deliaca priečka / mreža je z dôvodu zvýšenia bezpečnosti posádky, čo v niektorých špecifických prípadoch pravda bola, ale v drvivej väčšine to bola šikana za to, že si podnikateľ dovolil odrátať DPH. Väčšinou po inštalácie deliacej priečky / mreže došlo k značnému znehodnoteniu funkčnosti vozidla ako zníženiu objemu pre náklad a výrazne obmedzenie rozmerov nákladu.

Spomínam si ako projektant - architekt, bol zo Škody Fábia vo verzii N1 nešťastný, lebo často potreboval okrem zameriavacích prístrojov, prevážať aj tubus v výkresmi A0. Vždy si musel zavolať taxík, ktorý veľa krát prišiel ako Fábia ale M1.

Dnes, na rozumný nátlak Európskej Únie je možné dať do nákladov aj s odpočtom DPH ľubovoľné vozidlo využívané k podnikaniu. Odvtedy nie je záujem o vozidla N1, ktoré vznikli z vozidiel M1 pridaním deliacej priečky / mreže.

Deliace priečky / mreže sú na vozidlách N1 dvoch druhov. Väčšinou ide o montovateľnú priečku, ktorú je možno pomocou náradia demontovať a naspať namontovať. Existujú aj priečky, ktoré sú ku karosérii vozidla privarené a nie je ich možné demontovať lebo nahradili niektorý z priečnych stužujúcich nosníkov.

Ako túto situáciu vyriešiť?

Kategorizáciu vozidiel má na starosti Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky, ktoré je gestorom zákona o podmienkach prevádzky vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách. Existuje možnosť prestavby vozidla z N1 na M1, respektíve ľubovoľnej prestavby, ale poplatky za schválenie takto prestavaného vozidla sú vyššie ako zostávajúca cena vozidla, čiže tadiaľ cesta nevedie.

V terajšej schôdzi NR SR  bol z prvého čítania posunutý do druhého čítania Návrh poslanca Národnej rady Slovenskej republiky Ľudovíta JURČÍKA na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 725/2004 Z. z. o podmienkach prevádzky vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.

Ak by tento poslanecký návrh prešiel, veľa ľudí by si vydýchlo, lebo po jednoduchej administratívnej žiadosti, by mohli zo svoji vozidiel demontovať deliacu priečku / mrežu. Paragrafové znenie návrhu vyzerá nasledovne:

1.Za § 112e sa vkladá § 112f, ktorý vrátane nadpisu znie:
„§ 112f Prechodné ustanovenie k úpravám účinným od 1. augusta 2011

(1) Pri nákladných vozidlách kategórie N1 s karosériou skriňovou dodávkovou, ktoré sú odvodené od kategórie M1, možno odstrániť priečkový systém na ochranu osôb pred nebezpečenstvom vyplývajúcim z posunu batožiny do priestoru pre vodiča a cestujúcich, ak prevádzkovateľ vozidla vopred písomne požiada obvodný úrad dopravy o zmenu v osvedčení o evidencii alebo v osvedčení o evidencii časti II. Povinnosť vopred písomne požiadať obvodný úrad dopravy o zmenu podľa prvej vety sa nevyžaduje, ak sa v osvedčení o evidencii alebo v osvedčení o evidencii časti II nenachádza záznam o priečkovom systéme.

(2) Ustanovenie odseku 1 neplatí pre vozidlo, ktorému bolo udelené typové schválenie ES podľa osobitného predpisu.49)  

(3) Na zmenu podľa odseku 1 je príslušný obvodný úrad dopravy podľa miesta trvalého pobytu fyzickej osoby alebo sídla právnickej osoby. Obvodný úrad dopravy vydá nové osvedčenie o evidencii časť II bez záznamu o priečkovom systéme.

(4) Prevádzkovateľ vozidla je povinný do 15 dní oznámiť vykonanú zmenu v osvedčení o evidencii časť II príslušnému orgánu Policajného zboru, ktorý v osvedčení o evidencii časť II vykoná evidenčný úkon.“.

Záver:
Dúfam že táto novela zákona o podmienkach prevádzky vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách v NRSR prejde.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Marek Vagovič: Fico sa potrebuje udržať, aby sa kauzy nevyšetrili

Niektorí novinári berú Ficove výroky o prostitútkach príliš osobne, tvrdí novinár Marek Vagovič.

EKONOMIKA

Slováci ponúkajú za železiarne najviac, Američanom sa to máli

Žiaden záujemca neponúka cenu, ktorá by uspokojila U. S. Steel. Predaj neuzavreli.

KOMENTÁRE

Deklarácia zločinu

Harakiri morálky, azda aj tak sa dá pomenovať deklarácia súčasnej moci.


Už ste čítali?