Celý problém spôsobila ľudská závisť, respektíve finančná nenažranosť. Keď podnikateľ na Slovenku potreboval k podnikaniu osobné auto a chcel ho dať do nákladov vrátane odpočtu DPH, tak si ho nemohol kúpiť vo verzii M1, ale musel totožné auto kúpiť vo verzii N1 ako nákladné.
Výrobcovia / dovozcovia vozidiel upravovali vozidla M1 - osobné na N1 - nákladné tak, že namontovali deliacu priečku, ľudovo nazývanú mrežu za zadné a zmenili kategóriu vozidla.
Oficiálne sa uvádzalo, že deliaca priečka / mreža je z dôvodu zvýšenia bezpečnosti posádky, čo v niektorých špecifických prípadoch pravda bola, ale v drvivej väčšine to bola šikana za to, že si podnikateľ dovolil odrátať DPH. Väčšinou po inštalácie deliacej priečky / mreže došlo k značnému znehodnoteniu funkčnosti vozidla ako zníženiu objemu pre náklad a výrazne obmedzenie rozmerov nákladu.
Spomínam si ako projektant - architekt, bol zo Škody Fábia vo verzii N1 nešťastný, lebo často potreboval okrem zameriavacích prístrojov,prevážať aj tubus v výkresmi A0. Vždy si musel zavolať taxík, ktorý veľa krát prišiel ako Fábia ale M1.
Dnes, na rozumný nátlak Európskej Únie je možné dať do nákladov aj s odpočtom DPH ľubovoľné vozidlo využívané k podnikaniu. Odvtedy nie je záujem o vozidla N1, ktoré vznikli z vozidiel M1 pridaním deliacej priečky / mreže.
Deliace priečky / mreže sú na vozidlách N1 dvoch druhov. Väčšinou ide o montovateľnú priečku, ktorú je možno pomocou náradia demontovať a naspať namontovať. Existujú aj priečky, ktoré sú ku karosérii vozidla privarené a nie je ich možné demontovať lebo nahradili niektorý z priečnych stužujúcich nosníkov.
Ako túto situáciu vyriešiť?
Kategorizáciu vozidiel má na starostiMinisterstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky, ktoré je gestorom zákona o podmienkach prevádzky vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách. Existuje možnosť prestavby vozidla z N1 na M1, respektíve ľubovoľnej prestavby, ale poplatky za schválenie takto prestavaného vozidla sú vyššie ako zostávajúca cena vozidla, čiže tadiaľ cesta nevedie.
V terajšej schôdzi NR SR bol z prvého čítania posunutý do druhého čítania Návrh poslanca Národnej rady Slovenskej republikyĽudovíta JURČÍKA na vydanie zákona,ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 725/2004 Z. z. o podmienkach prevádzky vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Ak by tento poslanecký návrh prešiel, veľa ľudí by si vydýchlo, lebo po jednoduchej administratívnej žiadosti, by mohli zo svoji vozidiel demontovať deliacu priečku / mrežu. Paragrafové znenie návrhu vyzerá nasledovne:
1.Za § 112e sa vkladá § 112f, ktorý vrátane nadpisu znie:
„§ 112f Prechodné ustanovenie k úpravám účinným od 1. augusta 2011
(1) Pri nákladných vozidlách kategórie N1 s karosériou skriňovou dodávkovou, ktoré sú odvodené od kategórie M1, možno odstrániť priečkový systém na ochranu osôb pred nebezpečenstvom vyplývajúcim z posunu batožiny do priestoru pre vodiča a cestujúcich, ak prevádzkovateľ vozidla vopred písomne požiada obvodný úrad dopravy o zmenu v osvedčení o evidencii alebo v osvedčení o evidencii časti II. Povinnosť vopred písomne požiadať obvodný úrad dopravy o zmenu podľa prvej vety sa nevyžaduje, ak sa v osvedčení o evidencii alebo v osvedčení o evidencii časti II nenachádza záznam o priečkovom systéme.
(2) Ustanovenie odseku 1 neplatí pre vozidlo, ktorému bolo udelené typové schválenie ES podľa osobitného predpisu.49)
(3) Na zmenu podľa odseku 1 je príslušný obvodný úrad dopravy podľa miesta trvalého pobytu fyzickej osoby alebo sídla právnickej osoby. Obvodný úrad dopravy vydá nové osvedčenie o evidencii časť II bez záznamu o priečkovom systéme.
(4) Prevádzkovateľ vozidla je povinný do 15 dní oznámiť vykonanú zmenu v osvedčení o evidencii časť II príslušnému orgánu Policajného zboru, ktorý v osvedčení o evidencii časť II vykoná evidenčný úkon.“.
Záver:
Dúfam že táto novela zákona o podmienkach prevádzky vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách v NRSR prejde.