Najužší používaný chodník je na Slovensku

Autor: Jozef Drahovský | 27.6.2011 o 0:12 | Karma článku: 14,24 | Prečítané:  5963x

Pri výstavbe sa šírka chodníkov menila v závislosti od množstva parametrov platných v danej dobe, preto z historického pohľadu nájdeme chodníky široké ale aj úzke. V dnešnej dobe šírku nových chodníkov určuje odhad počtu chodcov v najzaťaženejšom čase. Okrem toho sú definované minimálne kvalitatívne parametre, ktoré chodník musí spĺňať a tak by sa nemalo stať, že novovybudované chodníky ich nebudú spĺňať, respektíve ak projekt ich nespĺňa, tak ho stavebný úrad neschváli, pripadne ak neboli parametre chodníka dodržané pri výstavbe, tak ho neskolauduje.  Toľko teória, pozrime sako to vyzerá v praxi na Slovensku.

V Bratislave pribudlo nákupné centrum na brehu Dunaja s názvom Eurovea Galleria. Podľa mňa ide o jedno z najlepších nákupno-zábavných center, aké boli na Slovensku postavené. Má jedinečnú architektúru, jedinečnú promenádu na brehu Dunaja, jedinečný parkovací systém, kde každé parkovacie miesto má svoj detektor ale má aj jedinečný prístupových chodník, ktorý dennodenne využívajú stovky až tisíce chodcov.

 


Obr. 1. Chodník k Eurovea od Šafárikovho námestia začína na Pribinovej ulici za reštauráciou Umelka a pokračuje riadne vyznačeným prechodom pre chodcov cez momentálne uzatvorenú vetvu zo Starého mosta smerom k Ministerstvu vnútra.


Obr. 2. Na začiatku je chodník široký asi 3 metre.


Obr.3. Oproti schodom na MV je prechod cez cestu, tesne pred ním je už niekoľko týždňov upozornenie pre chodcov aby prešli na druhú stranu cesty.


Obr. 4. Za priechodom pre chodcov je dopravné značenie zakazujúce chodcom vstup, zakazujúce zastavenie, oznamujúce ukončenie zóny s obmedzením rýchlosti na 30 hm/hod. Chodci tento zákaz hromadne ignorujú.


Obr. 5. Uvedené vozidlo parkuj tak, že necháva pre chodcov viac ako 150 cm a neobmedzuje ich. Samotný zákaz zastavenia neporušuje nakoľko má z čelným sklom výnimku.


Obr. 6. Chodník sa postupne zužuje. Navyše v ľavej časti chodníka odoberá priestor zvislá dopravná značka, ale zostava dosť miesta aj pre invalidný vozík, predpisy v prípade prekážky hovoria 900mm.


Obr. 7. Chodník je použiteľný po hranicu pozemku, ktorá patri k budove MV, na fotografii koniec múrika.


Obr. 8. Ďalej sa chodník zužuje a končí pri vjazde na parkovisko MV bez prechodu pre chodcov.


Obr. 9. Za vjazdom na parkovisko MV pokračuje zbytok bývalého chodníka a to len v šírke niekoľko cm.


Obr. 10. Na konci parkoviska MV je druhý výjazd, taktiež bez priechodu pre chodcov.


Obr. 11. Chodník pokračuje zrejme v najužšej verzii na Slovenku a to v šírke 2,5 malej žulovej kocky.


Obr. 12. Celkový pohľad na extrémne úzky chodník. Je samozrejmé, že tento chodník nespĺňa ani najzákladnejšie parametre, ktoré sú kladené na chodník a to je 130 cm. Zrejme preto bol prechod po ňom zakázaný, ale nie od začiatku fungovania Eurovea Galleria ale až v posledných týždňoch.


Obr. 13. Hoci je chodník pre chodcov uzatvorený, veľmi intenzívne ho využívajú. Ak idú dvaja, tak len jeden ide po chodníku a druhý po vozovke.


Obr. 14. Taktiež sa využíva aj jeho najužšia časť, ktorá končí voľnou plochou pred vstupom do komplexu Eurovea. Myslím si, že žiadne iné mesto okrem Bratislavy sa nemôže pochváliť tak úzkym chodníkom, ktorý sa dennodenne tak masovo využíva.


Obr. 15. Chodci by už mali chodiť okolo. Podľa dopravného značenia by mali prechádzať po opačnej strane cesty. Toto je priechod pre chodcov pri Eurovea Galleria.


Obr. 16. Opačná strana cesty má dostatočne široký chodník a vmestia sa tam chodci aj parkujúce vozidlá.


Obr. 17. Toto je prechod pre chodcov pri MV, ktorým sa chodci dostanú z/na chodník na opačnej strane cesty.

Skutočnosť je taká, že chodci odmietajú chodiť obchádzkou cez dva priechody pre chodcova a radšej idú cez uzatvorený chodník. Taktiež nikto sa im to neodváži reálne zakazovať, lebo k takémuto stavu nemalo nikdy dôjsť.

 


Obr. 18. Súčasný stav pri pohľade zhora. Zakreslenie aktuálneho stavu. Zelená žiara znázorňuje hranice pozemku Ministerstva vnútra, vľavo budova, vpravo parkovisko. Červená čiara znázorňuje hranicu chodníka bližšie k vozovke.


Obr. 19. Stav pri pohľade zhora v minulosti. Staršia fotografia daného miesta. Pred plotom parkujú kolmo vozidla z čoho je zrejme, že tam bol dostatok priestoru na vybudovanie chodníka v zmysle predpisov.(Letecký snímok, ktorý slúži ako podklad pre kresbu/porovnanie  je publikovaný so súhlasom vlastníka autorských práv © EUROSENSE.).


Obr. 20. Aktuálna mapa z katastra nezodpovedá realite. Nie sú tam zakreslené aktuálne objekty. V liste vlastníctva k parcely 21795/ 1, ktorá predstavuje cestu - Pribinova ulica je uvedené predkupné právo v prospech vlastníka Eurovea Galleria. Ak sa tak stane a uvedená komunikácia bude predaná, tak Ministerstvo vnútra stratí priamy prístup k svojej nehnuteľnosti.

 

Aké sú možnosti riešenia?
Ak odmyslime, že vlastník Eurovea Galleria by odkúpil budovu MV a postavil tam ďalší objekt s chodníkom, zostávajú len dve reálne riešenia, ktoré možno zrealizovať v dohľadnej dobe.

1, Vybudovanie chodníka na úkor časti pravého pruhu a chýbajúce miesto získať na úkor stredného deliaceho pásu, alebo len znížiť počet jazdných pruhov.

2, Vybudovať chodník na úkor okrasných drevín v prednej časti parkoviska MV.

 


Obr. 21. Vybudovanie chodníka na úkor časti pravého pruhu a chýbajúce miesto získať na úkor stredného deliaceho pásu alebo nechať len jeden jazdný pruh. Toto riešenie sa dá realizovať najrýchlejšie.


Obr. 22. Vybudovanie chodníka na úkor okrasných drevín v prednej časti parkoviska ministerstva vnútra. Toto riešenie je náročnejšie, ale v konečnom dôsledku tiež nezníži počet parkovacích možnosti MV.


Obr. 23. Zakreslenie prvého riešenia.


Obr. 24.  Zakreslenie druhého riešenia pri pohľade k Eurovea Galleria.


Obr. 25.  Zakreslenie druhého riešenia pri pohľade z Eurovea Galleria.

Záver:
Malé upozornenie pre chodcov, pokuta za chôdzu po najužšom chodníku na Slovensku, môže byť až 60 Eur v hotovosti, ale zatiaľ nikto nemal odvahu ju uložiť, prečo asi ...

Aj vy rozmýšľate ako to mohol niekto naprojektovať, zrealizovať a skolaudovať? Aj ja...

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Technic sa nedá naučiť. Ako sa učiteľ stal dizajnérom Lega

Nevyštudoval techniku ani dizajn. Napriek tomu sa stal jedným z jedenástich dizajnérov Lego Technic. Len vďaka tomu, že si rád z lega skladal veci, na ktoré nemal návod.

SVET

Výbuchy po futbalovom zápase v Istanbule zabili 29 ľudí

K explóziám došlo hodinu po zápase medzi Besiktasom a Bursasporom.

DOMOV

Smer chce byť politicky nekorektný aj robiť poriadky v osadách

Novými podpredsedami sú Blanár a Žiga.


Už ste čítali?