Ako využiť čas keď je auto v servise

Autor: Jozef Drahovský | 8.8.2011 o 0:01 | (upravené 8.8.2011 o 10:01) Karma článku: 11,59 | Prečítané:  5510x

Zrejme každý vodič zažil rozmýšľanie nad tým ako najlepšie vyriešiť situáciu, keď má auto v servise, potrebuje sa dostať domov, ako ďalšie dni vybaví všetko čo potrebuje. Viem, že viacerí odporučia používať MHD. Áno MHD používam keď sa dá, ale v pracovný deň potrebujem aj prepravu nákladu, čo je zvyčajne nejaké Cisco zariadenie, alebo technologicky počítač, kufrík s náradím, meracím prístrojom, káblami a druhý kufrík s notebookom a písomnosťami. Tento krát som si dohodol zapožičanie sympatického SUV.

Deň prvý - zoznámenie:
Vždy keď si požičiavam vozidlo, na ktorom som nejazdil, veľa sa pýtam, najmä ak je preplnené elektronickými systémami. Tak to bolo aj teraz pri preberaní vozidla. Nakoniec bolo z hľadiska funkčnosti všetko kompatibilne a intuitívne ovládateľné, ale o prekvapenia v detailoch nebola núdza. Do manuálu som potreboval nazrieť len 2x.

Nemám rad, keď vodiči jazdia a pritom držia telefón v ruke, potom nedávajú smerovky, idú stále na jednej rýchlosti, lebo neradia a vytvárajú za sebou kolóny. Preto ako prvú vec som si spároval svoj telefón s hlasom ovládanou hands-free sadou.


Obr. 1. Párovanie mobilného telefónu cez Bluetooth a načítanie kontaktov.

Niekde v médiách som čítal, že keď človek má na FaceBooku viac ako 250 kontaktov (priateľov), tak tieto kontakty nie sú reálne. Taký človek len odsúhlasí každú požiadavku o priateľstvo bez toho aby vedel o koho ide. Pri párovaní som zistil, že nie FaceBookovských ale reálny kontaktov mám takmer 800 a to sú ľudia, ktorí sú mi známi a sú pre mňa tak dôležitý, že ich mám uložených v telefónnom zozname.


Obr. 2. Presun kontaktov z mobilu do auta je ukončený.

To prečo som musel nazrieť do manuálu bolo nájsť potvrdzovacú klávesu. V skutočnosti išlo o zatlačenie pravého otočného gombíka, s ktorým sa dalo chodiť aj po jednotlivých položkách menu. Zaujímavosťou je, že nastavenia, ktoré vyžadujú pozerať sa na stredný panel, sa nedajú robiť za jazdy. Elektronika nekompromisne oznámi, že auto je v pohybe a na takéto úkony treba aby bolo zaparkované. Nepomôže ani výhovorka, že úpravy v nastavení robí spolujazdec.


Obr. 3. Zelené tlačidlo zodvihnúť, červené položiť. Hlasitosť sa ovláda ako autorádio.

Po ukončení presunu kontaktov som si vyskúšal telefonovať. Telefonuje sa jednoducho tlačidlami na volante alebo vydávaním hlasových povelov. Na strednom paneli ukazuje kto vám volá alebo koho voláte. Hlasitosť hovoru sa nastavuje ako hlasitosť autorádia ovládačom "+/-".

 

Deň druhý:
Od rána vybavovačky na viacerých miestach v Bratislave. Najprv prevzatie počítača u distribútora v Petržalke potom rokovanie v Dúbravke, odtiaľ na opačný koniec mesta k letisku a naspať k biznis centrám.

Prvé prekvapenie bolo, že krabica v kufri, hoci som ju neupevnil, nelietala, ale držala sa na mieste kde som ju položil, zrejme to bolo spôsobné povrchovou úpravou spodnej dosky kufra a mojím charakterom jazdy. I keď v terajšom aute sa občas stane, že všetky veci v kufri sú natlačené na jednom boku.

Druhé prekvapenie bola pohoda v koženom anatomicky tvarovanom sedadle, ktorú som adekvátne ocenil, potom čo ma pri rokovaní začal bolieť chrbát zo sedenia na modernej ale nie pohodlnej stoličke.


Obr. 4. Veľmi pohodlné anatomicky tvarované a nastaviteľné sedačky pre vodiča a spolujazdca.


Obr. 5. Taktiež zadné kožené sedačky sú pohodlné.

Čo sa týka komfortu kabíny, tak je v nej dotiahnuté všetko do detailu, radosť sedieť a jazdiť. Pohodlné sedenie jednoznačne vplýva na nízku únavu vodiča. Neviem aký typ kože je použitý ale musí cez ňu prúdiť vzduch, lebo sa nedostavuje efekt lacných syntetických koží a koženiek, kde dochádza k spoteniu a spareniu.

 

Deň tretí:
Ráno som sa mal dostaviť na políciu z dôvodu vypovedania k článku ktorý som v minulosti na blogu zverejnil a týkal sa dopravy. Najprv som prišiel na riaditeľstvo k dvom levom, ale až tam som si prečítal, že síce som mal prísť na riaditeľstvo ale v štvrtom riadku bol odkaz na ich vzdialené pracovisko v Gaštanovom hájiku v Rači.

Nechávam si rezervu 5 až 10 minút, ale dopraviť sa z centra mesta do Gaštanového hájika trvá s MHD okolo polhodiny. Preto som bol zvedavý ako to zvládne SUV pri dodržaní všetkých predpisov.

Cestou som prvý krát zužitkoval hlasom ovládanú hands-free sadu. Fungovala lepšie než som očakával. Žiadne väzby, obojstranne zrozumiteľný a hlasný hovor. Požiadal som o posunutie termínu a dozvedel sa, že nie som ani prvý ani posledný, kto si nedočítal zložito definovanú adresu predvolania až do posledného riadku.

Pri jazde po nie po práve rovných a bezvýtokových bratislavských cestách som ocenil kvalitu podvozku a veľkých kolies. Stihol som prísť len 5 minút po termíne a za zlomok času čakania a jazdy MHD, teda ako sa človek trafí do periódy električky.

Po asi hodinovom rozhovore sa vyjasnili všetky veci, dohodli postupy a ďalšia časť dňa prebiehala štandardne


Obr. 6. Vysvetlenie záhady kvalitného hlasu bez väzieb a výpadkov. Mikrofón je umiestnený v strope pred hlavou vodiča.


Obr. 7. Kolesá sú pomerne veľké, s dokonalým odpružením a auto zvláda bez problémov jazdu nielen po štrku ale aj bratislavských cestách.

 

Deň štvrtý:
Mám vo zvyku chodiť na menší počet ale o to väčších nákupov. Ideálna možnosť otestovať či rodinný dvojtýždenný nákup sa vojde do kufra auta.


Obr. 8. Nákupný vozík bol plný kopcom a po vyložení zostalo ešte miesto. Do kufra vojdú 2 x 4 rozmernejšie nákupné tašky.


Obr. 9. Doplnenie nákupu v ďalšom obchode.

Podľa dokumentácie je veľkosť základného batožinového priestoru 465 litrov. Pritom je tu ešte niečo navyše, na uloženie najrôznejší nie dennodene používaných veci.


Obr. 10. Pod batožinovým priestorom je plnohodnotná rezerva a okolo nej veľa voľného miesta.

Takýto voľný priestor ma prekvapil v dobrom. Je do neho možné uložiť zdvihák, lano, najrôznejšie náradie a všetko čo sa trvale vozí v aute. Pritom to nezaberá z batožinového priestoru ani centimeter kubický.

 

Deň piaty:
Piaty deň mi auto zhodnotila 9 ročná dcéra. Všetko sa jej páčilo a pochvaľovala si príjemne sedenie, nízku hlučnosť perfektnú audio súpravu ale najviac ju zaujímal spôsob odomkýnania a zamykania auta.


Obr. 11. Stačí priložiť prst na malú plôšku zámku a auto sa odomkne.

Prvá otázka dcéry bola, či auto pozná otlačky mojich prstov. Opýtal som sa prečo sa pýta. Odpoveď bola v tom duchu, že ak auto pozná otlačky mojich prstov, tak chce aby auto poznalo aj jej otlačky, aby mohla auto otvárať a zatvárať, ak nie, potom je to le vymyslené, lebo ho môže otvoriť hocaký zlodej. Zamkol som auto a povedal, že toto auto otlačky nepozná a môže skúsiť ho odomknúť. Vyskúšala z jednej strany, z druhej a bezvýsledne. Behom niekoľkých sekúnd došla na to, že musím mať nejakú vysielačku pri sebe, podľa ktorej ma auto spozná. Lenže nedocenila pokrok techniky. Požiadala ma aby som sa postavil k dverám spolujazdca a sama išla otvoriť dvere vodiča. Lenže sa otvoriť nedali. Po ďalšej chvíli rozmýšľania došla na to, že auto rozpozná pri ktorých dverách stojím a len tie odomkne a to platí aj o kufri.


Obr. 12. Štart motora je len stlačením tlačidla a prítomnosťou kľúča v  kabíne vozidla.

Tento poznatok ihneď vygeneroval otázku: čo sa stane keď naštartujem a vystúpim z auta aj s kľúčom. Samozrejme čo by som v záujme zvyšovanie vedomosti našich detí nespravil.


Obr. 13. Grafický displej s rôznymi hláškami a informáciami.

Po vyložení kľúča z vozidla motor nezhasol, ale ozval sa výstražný tón a na displeji sa zobrazila informácia, že kľuč nie je vo vozidle. Tým bola dcéra spokojná a začala ma prehovárať aby som auto kúpil.

V tento deň prišlo aj  prvé negatívne prekvapenie. Zaparkoval som v podzemnej firemnej garáži zobral kufrík, zamkol auto a odišiel k výťahom. Keď prišiel k výťahu kolega povedal mi, že mám na aute otvorené okno. Vrátil som sa k autu a naozaj zadne pravé okno bolo otvorené. V meste zvyknem jazdiť tak, že mám otvorené zadne pravé okno. Ako som zistil tak na aute centrálne uzamykanie ignoruje klasickú komfortnú funkciu a pri zamknutí auta nezatvorí okna. Je potrebne auto odomknúť a stlačiť tlačidlá zatvárania okien a znova auto zamknúť.


Obr. 14. Ovládanie okien u vodiča.

Celkom nechápem, prečo nie je vo vozidle komfortná funkcia zatvárania okien pri uzamknutí vozidla. Pokiaľ sa správne domnievam, tak takéto komponenty sú riadené počítačom a je to len vec naprogramovania príslušného kódu, alebo len nastavenia parametrov tak aby pri zamknutí vozidla sa zatvorili okná.

 

Deň šiesty:
Rozhodol som a vyskúšať či sa dá jazdiť podľa odporúčania počítača, aký rýchlostný stupne zaradiť a otestovať jazdné vlastnosti za dažďa.


Obr. 15. Držanie volantu. Volant je navrhnutý tak aby pri bežnom uchopení boli v dosahu palca všetky ovládacie prvky. Je pohodlné a hlavne bezpečné ovládanie rádia a tempomatu.


Obr. 16. Ovládacie páčky so združenými funkciami. S páčkami sa ovládajú všetky prvky, tak ako sú vodiči zvyknutý na iných druhoch vozidiel.


Obr. 17. Nepochopiteľné umiestnenie tlačidla TRIP, ktorým sa ovláda palubný počítač. Toto tlačidlo by malo byť podľa mňa priamo na volante alebo na páčke pod nim.


Obr. 18. Indikátor odporučenia preradenia manuálnej prevodovky. v tomto prípade na 6-tku.

Jazdil som najmä v meste, ale aj po diaľnici. Je pravda, že keď dodržiavate odporúčaný rýchlostný stupeň, tak máte nízku spotrebu, ale je to na môj vkus ďaleko za hranicou bezpečnosti v tom negatívnom význame, najme pokiaľ predbiehate iné vozidlo alebo sa rozbiehate na križovatke. Odporúčam doporučený údaj akceptovať len pri ustálenej jazde.

 

Deň siedmy:
O auto sa začali zaujímať kolegovia. Vysvetlil čo som vedel. Ide o auto Hyundai ix35 1,7 CRDi 6 MT Style 4X2 s výkonom motora 85 kW, 6 stupňovom manuálnou prevodovkou s maximálnou rýchlosťou 173 km/hod s množstvom výbavy ako je elektricky ovládané strešného okno, dvoj zónová klimatizácia a ďalších viac ako 20 vecí, vrátane ABS, EDS, ESP atd. a to všetko spolu za 23 172 Euro.


Obr. 19. Hyundai ix35 spredu.


Obr. 20. Hyundai ix35 zozadu.


Obr. 21. Hyundai ix35 pohľad na volant a riadiace prvky vozidla.

Kolegom sa auto aj cena pozdávala. Jeden si ho už aj objednal, ale pre dlhšiu dobu dodávky objednávku zrušil. Jediná výhrada, ktorá zaznela bola voči všetkých SUV, že sú výrazne nestabilnejšie ako nízke vozidla, ľahko sa rozkývu a majú problém s takzvaným losím testom.

 

Deň ôsmy:
V tento deň som bol pod veľkým tlakom. Na jednej strane bola ponuka na testovanie nového elektronicky riadeného auta vo Viedni, na druhej strane som bol zvedavý ako sa SUV sprava pri vyšších rýchlostiach a ostrých zákrutách. Zvažoval som testovanie na uzatvorenej slalomovej dráhe letiska.

Nakoniec som stihol všetko. Otestoval auto, ktoré samé rozoznáva dopravne značky a má ďalšie netradičné elektronické vymoženosti a zostal mi čas zájsť aj na letisko a otestovať SUV na slalomovej dráhe. Samozrejme pre takéto jazdy sú predpisy prísnejšie a preto mám v aute na hlave prilbu.


Obr. 22. Snímky z kamery, počas testovacej jazdy.

Test dopadol nad očakávanie dobre. Zo začiatku som išiel opatrene ale potom sa rozbehol. Neviem akým spôsobom dosahuje vozidlo takú stabilitu, či je to len tvrdšie tlmenie alebo má k tomu aj aktívne prvky. Obavy kolegov, ktorí mali zlé skúsenosti z iných SUV sa na vozidle Hyundai ix35 nepotvrdili.

 

Záver:
Hyundai ix35 ma príjemne prekvapil jazdnými vlastnosťami, výbavou a cenou. Jediné čo by som pri kúpe zmenil je výmena manuálnej prevodovky za automatickú a automatické zatváranie okien pri zamknutí vozidla. Ešte by som zaintegroval tlačidlo TRIP do ľavej páčky pod volantom na tlak v smere osi. O  tomto aute by sa dalo písať ešte veľa, lebo má viacero najrôznejších vylepšení. Súhrnne by som to nazval dokonalosť v detailoch.

Po vrátení auta som si uvedomil zaujímavý poznatok úplne iného charakteru. Pre niektoré automobilky je nebezpečné keď sa ich dlhoročný klient dostane ku konkurenčnému autu na niekoľko dní, na reálne používania a nie len na 15 minútovú propagačnú jazdu.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Učiteľ, ktorý sa rád hral. Ako sa Milan Reindl stal dizajnérom Lego Technic

Nevyštudoval techniku ani dizajn. Napriek tomu sa stal jedným z jedenástich dizajnérov Lego Technic. Len vďaka tomu, že si rád z lega skladal veci, na ktoré nemal návod.

SVET

Výbuchy po futbalovom zápase v Istanbule zabili 29 ľudí

K explóziám došlo hodinu po zápase medzi Besiktasom a Bursasporom.

DOMOV

Smer chce byť politicky nekorektný aj robiť poriadky v osadách

Novými podpredsedami sú Blanár a Žiga.


Už ste čítali?