Keď dostanete za úlohu naraziť novým auto do steny

Autor: Jozef Drahovský | 15.8.2011 o 15:51 | (upravené 16.8.2011 o 13:27) Karma článku: 11,24 | Prečítané:  4331x

Keď vodič dostáva do rúk nové auto, tak väčšinou s inštrukciami ako opatrne jazdiť. Keď sú inštrukcie opačného charakteru, presnejšie aby vodič auto rozbehol a narazil do steny, tak viacerých napadne zámerne poškodenie auta a poisťovací podvod. V tomto prípade mi bolo požičané auto síce s pokynom naraziť do steny, ale z úplne iného dôvodu.

Prezentácie nových vozidiel sú bežnou záležitosťou, ale prezentácie funkčnosti ich systémov už tak bežnou záležitosťou nie sú. Preto ma pozvánka na takúto akciu potešila, najmä ak jej súčasťou bola jazda na predvádzaných modeloch v režime testovania funkčnosti jednotlivých systémov. Ale poďme po poriadku. Akcia sa konala vo Viedni na uzatvorenej ploche a v bežnej premávke.

 


Obr. 1. Uvítanie účastníkov.

Všetko začalo základnou inštruktážou, vysvetlením zámeru a zadelením ľudí z okolitých, ale aj vzdialenejších štátov do niekoľkých skupín. Každý systém bol podrobne prezentovaný a tie ktoré sa dali odskúšať, každý si aj odskúšal na vlastnej koži. Skúšanie niektorých predstavovalo značne adrenalínový zážitok.

Zoznam prezentovaných systémov v abecednom poradí:

  • Active City Stop - zastavenie vozidla pred nárazom v mestskej premávke
  • Active Park Assist - parkovací asistent
  • Adaptive Cruise Control - adaptívny tempomat
  • Airbags - filozofia umiestnenia a aktivovania airbagov
  • Blind Spot Information System - sledovanie vozidiel v vedľajších pruhoch, v mŕtvom uhle
  • Driver Alert System - sledovanie únavy vodiča
  • Inflatable Seat Belt - airbag v bezpečnostnom páse
  • Intelligent Vehicle Smart Intersection - výmena informácii medzi vozidlami
  • Lane Departure Warning - systém varovania pred opustením jazdného pruhu
  • Lane Keeping Aid - systém udržania vozidla v jazdnom pruhu
  • Optimized Safety Structure - optimalizácia deformačných zón
  • Traffic Sign Recognition - rozpoznávanie dopravných značiek

Každý systém si zaslúži samostatný článok. Pravdepodobne sa tak aj v budúcnosti stane, ale teraz o dvoch systémoch, ktoré ma najviac zaujali a celkové zhodnotenie.

 

Rozpoznávanie dopravných značiek

Dopravné značky ako nástroj pravidiel cestnej premávky, je téma, ktorej sa dlhodobo venujem. V tomto prípade nejde o systém virtuálnych dopravných značiek, v ktorom je zadefinovaná cestná infraštruktúra a vodič je informovaný o statických aj dynamických dopravných značkách cez navigačný pristroj, alebo jeho obdobu, ale o systém, ktorý kamerami sníma okolie vozidla a rozpoznáva reálne dopravne značenie popri ceste. Vybraná dopravná značka sa nielen zobrazí na prístrojovej doske, ale zostane svietiť po dobu platnosti. Čiže vodič vie aká maximálna povolená rýchlosť je na ceste a vie, či je zakázané predbiehanie. Výsledkom je okrem aktuálnej informácie aj kontrola rýchlosti a upozorňovania vodiča na jej prekročenie, čo nielen zvyšuje bezpečnosť ale aj šetrí peniaze za pokuty v prípadoch keď vodič značku prehliadne.


Obr. 2. Informácia pre vodiča o aktuálnych zákazoch.


Obr. 3. Informácie o prekročení maximálnej povolenej rýchlosti.


Obr. 4. Testovanie rozpoznávania značiek na uzatvorenom okruhu.


Obr. 5. Takto systém funguje v reálnej premávke


Obr. 6. Detail údajov na displeji

Z fungovania tohto systému som bol prekvapený. Systém správne rozpoznával značky na väčšiu vzdialenosť ako bolich schopný rozoznať vodič. Netuším ako vyhodnotil vzdialenosť a  moment odkedy značka platí a ako vyhodnotil, že značka patrí súbežnej ceste, ale na moje prekvapenie počas testovanie to fungovalo bez problémov. Samozrejme ak je značka zarastená v korune stromu alebo ju zakrýva kamión, tak systém značku prehliadne. Veľmi ma zaujímalo ako tento systém bude fungovať v iných štátoch ako v Rakúsku, kde musí byť každá zákazová značka spárovaná s ukončením zákazu alebo novým zákazom, pričom križovatka zákaz neukončuje. Na Slovensku každá križovatka ukončuje aj všetky zákazy, okrem zákazov zo značky zóna, preto je počet značiek ukončujúcich zákazy minimálny.

Viem si predstaviť prepojiť tento systém so systémom virtuálnych značiek a vykonávať dennodene automatický audit dopravného značenia a rozdiely automaticky hlásiť správcovi cestnej infraštruktúry. Ak je systém rozpoznávania značiek prepojený aj s adaptívnym tempomatom, tak pohodlie a kontrola vodiča ešte vzrastá.

 

Systém zastavenia vozidla pred nárazom v mestskej premávke

Tento systém by určite ocenili všetci ktorí nabúrali do vozidla pred sebou, keď sa na zlomok sekundy pozerali inam než pred seba. Zrejme každého zaujíma ako vozidlo zistí, že ide naraziť do stojaceho alebo pomaly idúceho vozidla. Povedal by som, že je to jednoduché a zistí to rovnako ako vodič, ktorý sa pozerá pred seba, ale samotný systém je omnoho komplikovanejší.


Obr.7. Vizualizácia snímania voľnej vzdialenosti v jazdnom pruhu pri jazde v meste.


Obr. 8. Vizualizácia snímania prekážky ako dôvod na spomalenie vozidla.


Obr. 8. Vizualizácia snímania prekážky ako dôvod na zastavenie vozidla.


Obr. 9. Ak nezabrzdite vy, zabrzdí za vás aktívny systém, pokiaľ mu to fyzikálne možnosti dovolia.

Teória je pekná vec, ale testovanie je problém najmä psychologicky. Viete si predstaviť, že auto rozbehnete na obvyklú rýchlosť v neste, blížite sa k prekážke a dáte nohu dole z brzdy? Z vnútra vozidla je to jednoznačne adrenalín, ktorý sa stupňuje s pribúdajúcou rýchlosťou. Je zrejme, že tento systém je určený na nízke rýchlosti, ktorými sa jazdí v meste, preto "city" nesie aj v názve. Na vysoké rýchlosti sa používa systém na báze adaptívneho tempomatu, kde radar meria vzdialenosť od predchádzajúceho vozidla aj cez 100 metrov.


Obr. 10. Nastúpiť, dobre sa pripútať a rozbehnúť auto aspoň na 30 km/hod.


Obr. 11. Za ciel si vybrať stenu, ktorá predstavuje stojace vozidlo a nebrzdiť. K nárazu síce nedôjde ale trhnutie pasmi je zvlášť s vyššou rýchlosťou riadne. Pocitom mi to pripomenulo mi to simulátor nárazu a pritom išlo len o brzdenie.

 

 


Obr. 12. Z vonku to vyzerá ako obyčajne zastavenie.

Toto testovanie budilo najväčší rozruch medzi účastníkmi. Pri nízkych rýchlostiach to bolo ako obyčajné zastavenie, pri stredných už citeľný tlak do bezpečnostného pásu a pri vyšších rýchlostiach to bolo až nepríjemné a zvonka to vyzeralo ako keď vodič brzdil na poslednú chvíľu. Viacerí prítomní zhodnotili, že keby takýto systém malo každé auto, tak drobných nehôd v preplnených mestách by bolo podstatne menej.

 


Obr. 13. Nový druh ocenenia "advanced" od EURO NCAP.

Živo si predstavujem ako na krešteste rozbehli auto voči pevnej prekážke aby vyhodnotili odolnosť karosérie a funkčnosť jednotlivých deformačných zón a auto im pred nárazom samé bez nárazu zabrzdilo a rozmýšľali ako vozidlo vyhodnotiť.

 

Záver:
Elektronika v autách posúva bezpečnosť cestnej premávky výrazným tempom dopredu. Doteraz bola takáto elektronika vymoženosťou len drahých luxusných áut najvyššej triedy. Jedným z popredných výrobcov na trhu, ktorí posúvajú výdobytky nových systémov aj do kategórie vodidiel strednej triedy je spoločnosť Ford, ktorá plánuje aj na náš trh priniesť takto vybavené auto strednej triedy, vo finančne zaujímavej ponuke.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

ŠPORT

Slovan neplatí ani za nájom štadióna, mestu dlhuje takmer 400-tisíc eur

Hokejový klub nemá na výplaty ani na nájom štadióna. Vedenie tvrdí, že sezónu v KHL dohrá.

ŠPORT

Za Slovanom stále cítiť pachuť vytunelovaných harvardov

Medzi majiteľmi je dodnes firma zapletená do tunelovania harvardských fondov.

PLUS

Zamrzla a nebilo jej srdce. Potom vstala z mŕtvych

Žena bola hodiny mŕtva, zmrzla na kosť a zažila zmŕtvychvstanie.


Už ste čítali?