Úzke hrdlo medzi diaľnicou D1 a D2 je už odstránené

Autor: Jozef Drahovský | 29.9.2011 o 0:01 | Karma článku: 13,51 | Prečítané:  4604x

Vodiči dôverne poznajú tvorbu kolón v dopravnej špičke na konci diaľnice D1 v Bratislave ak, chcú pokračovať po diaľnici D1 v smere na Brno. Kolóny sa tvorili kúsok za Inchebou, v dvoch pravých pruhoch na štvorpruhového úseku diaľnice D1, odtiaľ pokračovali po prípojnej vetve diaľnice D2, kde sa zlievali do jedného jazdného pruhu, ktorý sa pripájal k dvom jazdným pruhom diaľnice D2 smerujúcich z Maďarska na Brno. Od tohto miesta bola doprava plynulá, samozrejme pokiaľ nebola niekde ďalej na trase dopravná nehoda.

O úprave uvedenej diaľničnej križovatke sa diskutovalo dlho. V minulosti v spojovacej vetve, v uzatvorenom oddelenom ľavom pruhu mali stavebné organizácie vjazd/výjazd na skládku štrku. Z tohto dôvodu v pravom pruhu obmedzili rýchlosť ako pri hocakej rozkopávke na 40 km/hod, čo spôsobovalo prvý krát na diaľnici tvorbu kolón. Bolo to tak až dovtedy, kým niekto ukradol spomenutú značku obmedzujúcu rýchlosť na 40 km/hod. V tomto prípade krádežou potešil všetkých vodičov a vrátil plynulosť dopravy na pôvodne hodnoty. Neskôr zásluhou prípravy okruhu pre pretekára F1, pri príležitosti otvárania tunela Sitina došlo k odstráneniu obmedzenia úplne a tento stav zotrval až dodnes, keď narástla hustota dopravy tak, že pripojenie z diaľnice D1 na diaľnicu D1 o jednom jazdnom pruhu už nestačilo.

Na to aby došlo k tak radikálnej zmene v riešenie dopravnej situácie a prvý krát na Slovensku bolo použité pripojenie s dvomi jazdnými pruhmi, museli byť za jedno viacerí kompetentní. Konkrétne: Cestný správny organ, v tomto prípade Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR, dopravná polícia a správca komunikácie, ktorou je Národná diaľničná spoločnosť.

 


Obr. 1. Koniec diaľnice D1 je rozšírený na 4 jazdné pruhy. Vľavo sú dva jazdné pruhy v smere na Maďarsko a Rakúsko, vpravo dva jazdné pruhy v smere na Brno.


Obr. 2. Dva jazdné pruhy pokračujú od konca diaľnice D1 aby sa pripojili k diaľnici D2.


Obr. 3. Dopravné značky o zbiehaní dvoch jazdných pruhov do jedného, boli nahradené informáciou o zmene - zúžení jazdných pruhov.


Obr. 4. Vodorovné značenie bolo premaľované.


Obr. 5. Šípky oznamujúce ukončenie ľavého jazdného pruh boli zatreté. Všimnite si aj tabulu úplne vľavo, ktorá je v priamom smere diaľnice D2 o zmene - zúžení jazdných pruhov.


Obr. 6. Informácia o zmenách je zopakovaná.


Obr. 7. Úsek začína dvomi a dvomi jazdnými pruhmi, ktoré sú oddelené od seba.


Obr. 8. Oddelenie dvoch a dvoch jazdných pruhov končí.


Obr. 9. V diaľke je prvá informácia o zbiehaní sa pravého jazdného pruhu do vedľajšieho.


Obr. 10. Na preradenie vozidiel zo 4 pruhu do 3 pruhu je okolo 200 metrov.


Obr. 11. Vodičom preradenie z pruhu do pruhu nerobí problém ani pri plnej rýchlosti aká je povolené na diaľnici v obci.


Obr. 12. Koniec úseku o 4 jazdných pruhoch. Všimnite si prerušované čiary, že sú také ako sa používajú pripájacie pruhy. Je to z toho dôvod aby vodiči nákladných vozidiel nad 7,5 tony neboli nútene preradiť sa do pravého pruhu.


Obr. 13. Úsek o troch jazdných pruhoch je zhruba tak isto ako pôvodné dopravné značenie. Čiže pre pridaný jazdný pruh bolo čiastočne zužitkovaný vyšrafovaný nepoužívaný priestor.


Obr. 14. Pravý jazdný pruh končí o 200m. Všimnite si, že avizované zúženie jazdných pruhov nie je výrazné.


Obr. 15.  Úsek o troch jazdných pruhoch je dostatočne dlhý na pohodlné a bezpečné preradenie sa.


Obr. 16. Pravý jazdný pruh sa pripája na začiatku mosta Lafranconi a ďalej pokračujú dva jazdné pruhy ako doteraz.

 


Obr. 17. Ak stále netušíte o ktorú diaľničnú križovatku ide, odporúčam pohľad cez GoogleMaps (Zväčšiť mapu)

 

Domnievam sa, že väčšina vodičov túto zmenu uvíta. Odhadujem, že v prvých dňoch budú na tomto mieste vznikať kolízie, lebo naši vodiči sú zvyknutí jazdiť po pamäti a nepozerať sa do spätného zrkadla, ani ľavého a už vôbec nie do pravého.

Ďalšie riziko pramení z nedodržovania bezpečného odstupu, ktorý je v takýchto situáciách nutnosťou a to nehovorím o odstupe vozidiel v priebežnom jazdnom pruhu aby mohli zaradiť vozidla z končiaceho jazdného pruhu. V zahraničí pri takýchto situáciách platí zips zo zákona, na Slovenku (zatiaľ) iba zo vzájomnej kolegiality vodičov.

Vodičom odporúčam ísť rýchlosťou akou idú vozidlá v okolitých jazdných pruhoch, nejsť prehnane pomaly na druhej strane to ani rýchlosťou to neprehnať. V každom prípade dodržiavať primeraný odstup (minimálne 50m osobné a 75m nákladné vozidlá pri 90km/hod), pred preraďovaním z pruhu do pruhu sa pozerať do spätných zrkadiel a používať smerové svetlá.

Teba si zapamätať, že smerové svetlo neprináša novú informáciu keď už s vozidlom prechádzame z pruhu do pruhu (lebo to už ostaní z pohybu auta vidia) ale iba vtedy, keď ho zapneme skôr, keď len hodláme takýto úkon vykonať a z terajšieho pohybu vozidla to zatiaľ zrejmé nie je!

 

Záver:
Dovolím si poďakovať všetkým zúčastnením, najmä dopravnej polícii, že dbá nielen na bezpečnosť, ale aj na plynulosť cestnej premávky.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Učiteľ, ktorý sa rád hral. Ako sa Milan Reindl stal dizajnérom Lego Technic

Nevyštudoval techniku ani dizajn. Napriek tomu sa stal jedným z jedenástich dizajnérov Lego Technic. Len vďaka tomu, že si rád z lega skladal veci, na ktoré nemal návod.

SVET

Výbuchy po futbalovom zápase v Istanbule zabili 29 ľudí

K explóziám došlo hodinu po zápase medzi Besiktasom a Bursasporom.

DOMOV

Smer chce byť politicky nekorektný aj robiť poriadky v osadách

Novými podpredsedami sú Blanár a Žiga.


Už ste čítali?