Ako to bolo a je s prednosťou električky pred chodcom?

Autor: Jozef Drahovský | 21.10.2011 o 1:45 | (upravené 21.10.2011 o 6:57) Karma článku: 13,27 | Prečítané:  4193x

Vo viacerých médiách sa môžete dočítať, že od budúceho mesiaca (11/2011), na neriadenom priechode pre chodcov, stratí chodec prednosť pred električkou. Nie je to pravda! Chodec takúto prednosť nikdy nemal! Ako je možné, že niektoré média tvrdia, že chodec mal prednosť pred električkou? Prečo v zákone 313/2011 Z.z. je vôbec zmienka o tejto problematike?

Ilustračné fotoIlustračné fotoarchív autora

Keď terajší minister vnútra Daniel Lipšic povolal súdnych znalcov, dopravných analytikov a ľudí, ktorí sa dlhodobo venujú bezpečnosti dopravy v rôznych organizáciách a médiách, tak ich požiadal, aby každý si pripravil svoj návrh pre zvýšenie bezpečnosti na cestách.

Na rokovaniach som predniesol viacero návrhov. Síce v médiách sa najdiskutovanejším stal návrh, aby rodičia (podľa vzoru z Nemecka) mali možnosť vychovávať svoje deti aj za volantom, s cieľom zníženia zbytočných úmrtí čerstvých, mladých vodičov najmä v situáciách keď sa chceli pred rovesníkmi ukázať, ako rýchlo vedia jazdiť.

Najdôležitejší môj návrh sa týkal niečoho iného. Zákon o cestnej premávke 8/2009 Z.z., vrátane vykonávacej vyhlášky 9/2009 Z.z. pokladám za najdokonalejší zákon aký pre cestnú premávku sme mali. Lenže došlo k enormnému nárastu textu zákona, ktorý si musí komplet preštudovať každý jeden účastník cestnej premávky, čiže aj chodec. Keďže veľa paragrafov sú administratívne povinnosti, nesúvisiace s pravidlami cestnej premávky, navrhol som vyčleniť z 8/2009 Z.z. a 9/2009 Z.z. pravidlá cestnej premávky do samostatnej vykonávacej vyhlášky a písať ich takou formou, aby ich porozumel aj ten, kto nemá právnické vzdelanie a nemá ani vodičské oprávnenie.

Na zdôvodnenie toho, že nestačí prečítať si len povinnosti daného účastníka cestnej premávky, ale každý účastník cestnej premávky musí prečítať všetky paragrafy, som použil príklad prednosti električky pred chodcom na neriadenom priechode pre chodcov.

V štvrtej hlave v paragrafoch 52 až 54 sú napísane osobitné ustanovenia o chodcoch. Lenže v nich nenájdete ani zmienku o tom, že chodec nemá prednosť pred električkou. Ustanovenie o tom, že vodič električky nemusí na prechode pre chodcov dávať prednosť chodcom sa nachádza v prvej hlave v štvrtom paragrafe, kde sú definované povinnosti vodiča.

Môj návrh podporil aj riaditeľ Ústavu súdneho inžinierstva Žilinskej univerzity Gustáv Kasanický, lenže pre potrebu rýchlej zmeny zákona s cieľom zníženia úmrtnosti mladých ľudí, obmedzenia úmrtí, pri ktorých asistoval alkohol a odstránení nezrovnalosti s Viedenským dohovorom, sa môj návrh o vyčlenení pravidiel cestnej premávky do samostatnej ucelenej vyhlášky s prekladom do rôznych jazykov sa odsunul až na ďalšiu ale rozsiahlejšiu novelizáciu.

Keď už došlo k detailnému rozanalyzovaniu prednosti električky, tak sa táto časť zapracovala do novely ihneď. Práve preto, že mnohí chodci čítali len paragrafy určené chodcom, tak sú prekvapení, že prednosť pred električkou nemali. Možno si to mysleli aj tí, ktorý pod je kolesami zahynuli.

Doteraz v zákone 8/2009 Z.z. platilo:
Prvá hlava: § 4 Povinnosti vodiča:
(4) Ak vodič zníži rýchlosť jazdy alebo ak zastaví vozidlo pred priechodom pre chodcov alebo pred priechodom pre cyklistov, aby umožnil prejsť cez cestu chodcom alebo cyklistom, vodiči ostatných vozidiel idúcich rovnakým smerom sú takisto povinní znížiť rýchlosť jazdy alebo zastaviť vozidlo; to neplatí pre vodiča električky.

To čo platilo doteraz, to zostalo a navyše zákonom 313/2001 Z.z. v paragrafoch pre chodcov pribudlo nasledovné, červený text:
Štvrtá hlava: Osobitné ustanovenia o chodcoch § 53
(1) Pri prechádzaní cez cestu je chodec povinný prednostne použiť priechod pre chodcov, nadchod alebo podchod. Na priechode pre chodcov sa chodí vpravo. Chodec nesmie vstupovať na vozovku, ak prichádza vozidlo s právom prednostnej jazdy; ak sa chodec nachádza na vozovke, musí takémuto vozidlu bez meškania uvoľniť priestor na prejazd.
Chodec je povinný umožniť električke plynulý prejazd.

 

Záver:
To je všetko o prednosti  električky pred chodcom. Z právneho hľadiska sa nič nemení, ale z hľadiska jednoduchšieho pochopenie práv a povinnosti chodcov ide o významnú zmenu.

Škoda, že padla vláda a idú nové voľby, lebo teraz už nie je iste, či sa podarí môj návrh o sprehľadnení a vyčlenení pravidiel cestnej premávky do samostatnej vykonávacej vyhlášky zrealizovať. Zrejme to bude záležať od vzťahu budúceho ministra vnútra k bezpečnosti dopravy.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Marek Vagovič: Fico sa potrebuje udržať, aby sa kauzy nevyšetrili

Niektorí novinári berú Ficove výroky o prostitútkach príliš osobne, tvrdí novinár Marek Vagovič.

EKONOMIKA

Slováci ponúkajú za železiarne najviac, Američanom sa to máli

Žiaden záujemca neponúka cenu, ktorá by uspokojila U. S. Steel. Predaj neuzavreli.

KOMENTÁRE

Deklarácia zločinu

Harakiri morálky, azda aj tak sa dá pomenovať deklarácia súčasnej moci.


Už ste čítali?