Od polnoci sa stane Bratislava rajom pre odťahovacie služby

Autor: Jozef Drahovský | 31.10.2011 o 17:33 | (upravené 2.11.2011 o 11:07) Karma článku: 13,79 | Prečítané:  14625x

Od polnoci vstúpia v platnosť zmeny, ktoré definuje zákon 313/2011 Z.z. a vykonávacia vyhláška 361/2011 Z.z. Dôsledok toho môže byť aj to, že večer legálne zaparkujete a ráno budete mať svoje auto odtiahnuté. Z právneho hľadiska to znamená, že v paragrafoch pre chodcov sa definuje nová povinnosť pre vodičov vozidiel, ktorú vodiči budú prehliadať rovnako, ako chodci prehliadali povinnosť dať prednosť električkám v paragrafe venovanom vodičom.

 foto - autor

O čo ide?
Uvedené právne predpisy menia zákon o cestnej premávke 8/2009 Z.z. a vykonávaciu vyhlášku 9/2009 Z.z. a okrem mediálne propagovaných zmien, vstúpi v platnosť aj zmena, ktorá je málo známa, ale o to viac  zabezpečí odťahovací spoločnostiam riadne zisky. Takým istým spôsobom, ako sa to stalo už v minulosti.
Zákon 313/2011 Z.z.  v bode 12 prináša zmenu zákona 8/2009 Z.z.
12. V § 52 ods. 2 sa na konci pripájajú tieto slová: "okrem zóny s dopravným obmedzením spočívajúcim v zákaze zastavenia alebo státia a zóny s plateným alebo regulovaným státím".

Osobitné ustanovenia o chodcoch § 52
(2) Iní účastníci cestnej premávky než chodci nesmú chodník používať; to neplatí, ak dopravnou značkou alebo dopravným zariadením je určené inak alebo ak ide o zastavenie alebo státie vozidla, pri ktorom ostane voľná šírka chodníka najmenej 1, 5 m
. okrem zóny s dopravným obmedzením spočívajúcim v zákaze zastavenia alebo státia a zóny s plateným alebo regulovaným státím.

Čo to v praxi znamená?
Znamená to len toľko, že ak sa v myslení nič nezmenilo, tak od polnoci nastúpia odťahovacie služby a budú odťahovať, koľko im kapacity budú stačiť. Pritom priestupky, ktoré vzniknú zmenou zákona, by bolo rozumné riešiť dohovorom aspoň prvý deň, ak nie prvý mesiac. Potom pokutami a iba keď vozidlo blokuje iných účastníkov, len vtedy ho riešiť odtiahnutím.

Čo to znamená z hľadiska predpisov?
Znamená to, že kde doteraz bez dopravného značenia, bolo možné parkovať na chodníku pri dodržaní voľnej šírky chodníka 1,5 metra pre chodcov, tak v prípade zóny s obmedzením státia, alebo regulovaným parkovaním alebo spoplatneným parkovaním, bude takéto státie zakázané. Netýka sa to zón s obmedzením rýchlosti, zákazom vjazdu niektorých druhov vozidiel a podobne.

Praktický príklad:


Obr. 1. Značka zákaz zastavenia státia sa vzťahuje len na vozovku. Preto takto definovaná zóna sa vzťahovala len na vozovku a parkovanie na chodníkoch sa riešilo dopravným značením, ktoré vyhradzovalo platené parkovacie miesta na chodníku. Doteraz nebola riešená situácia, keď celé vozidlo stálo na chodníku, kde nebolo vyznačené parkovacie miesto vodorovným značením, respektíve zvislým značením spôsob parkovania (napr. pozdĺžne jedným párom kolies na chodníku a druhým na ceste) a zostalo 1,5 metra voľného pre chodcov. Od 1.11.2011 bude na takýchto miestach zakázané parkovať.


Obr. 2. Pre úplnú názornosť som spravil niekoľko aktuálnych fotografii. Bratislava, Dostojevského rad. Dnes sa tu dá legálne parkovať, od polnoci už nie. Žlté stĺpiky sú jednou z možnosti ako obmedziť parkovanie na chodníkoch, tam kde správca komunikácie nechce aby sa parkovalo. Táto možnosť tu bola už aj prv a zostáva naďalej.


Obr. 3. Bratislava, Dostojevského rad. Aj toto parkovanie bude od zajtra priestupkom.


Obr. 4. Bratislava, Dostojevského rad. Ďalšie vozidlá, ktoré dnes legálne parkujú, ale od polnoci už legálne parkovať nebudú.

Záver:
Odťahové služby a čiastočne aj platené parkoviská si určite prídu na svoje. Najhoršie je, že väčšina vodičov o tejto zmene ani netuší. Ak si pozriete systém JASPI ministerstva spravodlivosti, ktorý udržuje legislatívne prepisy verejne prístupné, tak aktuálne znenie v predvečer platnosti zmien 8/2009 Z.z. a 9/2009 Z.z., tam nenájdete! Ale občania tieto predpisy dodržiavať musia! Je samozrejmé, že táto zmena sa zrealizovala týmto spôsobom, najmä za účelom vyšších výnosov pre isté spoločnosti.

Jediné riešenie ako môcť parkovať tam kde to bolo doteraz obvyklé, je postupovať ako v minulosti, dohodnúť sa so správcom komunikácie na vyznačení parkovania, aspoň zvislým dopravným značením

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Technic sa nedá naučiť. Ako sa učiteľ stal dizajnérom Lega

Nevyštudoval techniku ani dizajn. Napriek tomu sa stal jedným z jedenástich dizajnérov Lego Technic. Len vďaka tomu, že si rád z lega skladal veci, na ktoré nemal návod.

SVET

Výbuchy po futbalovom zápase v Istanbule zabili 29 ľudí

K explóziám došlo hodinu po zápase medzi Besiktasom a Bursasporom.

DOMOV

Smer chce byť politicky nekorektný aj robiť poriadky v osadách

Novými podpredsedami sú Blanár a Žiga.


Už ste čítali?