Prečo vodič pri parkovaní nemôže dodržiavať všetky dopravné značky?

Autor: Jozef Drahovský | 29.12.2011 o 1:01 | (upravené 30.12.2011 o 16:50) Karma článku: 13,43 | Prečítané:  3373x

Predchádzajúci článok o odtiahnutí vozidla s pred materskej škôlky aj s dieťaťom na palube, vyvolal množstvo reakcii. Niektorí vinia z chyby odťahovku, iní mestského policajta, alebo matku dieťa, prípadne škôlku, ktorá údajne neposkytuje komplexné služby.

Navigacia na neexistujúce P+R parkovisko v BratislaveNavigacia na neexistujúce P+R parkovisko v Bratislavekoláž - archív autora

Čo sa týka odťahovky, ktorá v Bratislave odtiahla dieťa na palube auta, tak môžem povedať, že nie je prvá a ani posledná, ktorej sa to stalo. Zo zahraničia je známych viacero obdobných prípadov. Od pátrania po aute a dieťati pomocou vrtuľníka, cez policajnú naháňačku a zablokovanie vozidla odťahovky, nakoľko vystrašené dieťa dokázalo zavolať svojim mobilom na políciu a tá konala.

Sú známe aj neuveriteľné prípady, keď odtiahli auto aj s vodičom, ktorý si zdriemol, kým spolujazdec odovzdával náklad. Azda najväčšie prekvapenie zažili pracovníci odťahovky, keď sa snažili naložiť auto pri obytnom dome a až počas nakladania si všimli, že idú z neho dve hadice. Na ich konci, v pivnici boli údržbári, ktorí riešili haváriu, zvárali prasknuté potrubie, pričom fľaše s plynom mali v aute (a to sa stalo na Slovenku!). Odhadujem, že neprimerane aktívnej odťahovke sa iste podarilo odtiahnuť aj auto vodičovi, ktorý pri jeho poruche išiel rozložiť výstražný trojuholník, do predpísanej vzdialenosti.

Našťastie v tomto prípade  sa nič vážne nastalo, matka - vodička, bola od auta len niekoľko metrov, dokázala zasiahnuť a auto odťahovky zastaviť. Dieťa, matka a ostatní okrem šoku nič neutrpeli. Samozrejme existuje riziko, že sa to mohol skončiť aj horšie, stačí keby sa auto stratilo v uličkách Starého Mesta a bolo chladné počasie. Dostať sa k odtiahnutému autu občas trvá aj niekoľko hodín.

 

Z uvedenej situácie je si treba zobrať ponaučenie aby sa možnosť takejto situácie zminimalizovala.

1, Je dosť možné, že odťahovka nemá explicitnú povinnosť odfotografovať interiér auta cez čelné sklo a bočke sklá, ktoré nesmú mať tmavé fólie, ale jednoznačne nesmie nakladať vozidlo, v ktorom sú osoby. Ak sa to stalo, tak odťahovka porušila predpisy hoci nevedomky. Preto je potrebné doplniť interný pokyn odťahovky.

2, Samotná škôlka by mal mať vyriešené odovzdávanie detí do škôlky a to buď vlastným parkovacími miestom po dobu tohto úkonu, alebo pracovníkom, ktorý by deti preberal na ulici. Ak vyhradené miesto má, tak práve tu má prísť v ústrety Mestská polícia a dať odtiahnuť neoprávnene parkujúce vozidlá. V princípe má škôlka dve možnosti, buď vyhlási, že nechce deti rodičov, ktorí ich vozia autom, alebo rodičom umožní zastavenie, odovzdávanie / preberanie dieťaťa.

3, Aj správanie Mestského policajta a odťahovky nesie známky nekorektného postupu. Keď pri materskej škôlke stoji vozidlo na výstražných svetlách tak aj človeka s podpriemernou inteligenciou napadne, že s veľkou pravdepodobnosťou tu auto v tomto režime nechal niekto kto sa ihneď vráti. Ak to Mestského policajta a pracovníkov odťahovky napadlo a zámerne, rýchlo naložili práve auto s výstražnými svetlami, skôr než sa vodič vráti, tak zlyhali nie po inteligenčnej ale morálnej stránke. Mestská polícia má pomáhať ľudom a nie im úmyselne robiť zle! Tu by sa zišlo spraviť reorganizáciu a zmenu myslenia celej mestskej polície a aj mestských úradníkov, aby občanom svojho mesta skutočne slúžili.

 

Zaujímavé sú reakcie niektorých diskutujúcich ohľadom riešenia priestupku pri zastavení / státí / parkovaní.

Časť diskutujúcich stojí za matkou, časť proti. Nájdu sa aj obavy z možnej zmeny v režime odťahoviek, najmä umožnenie konkurencie. To je ale nič, voči diskutujúcim, ktorí sa dožadujú absolútneho dodržiavania dopravného značenia, vo význame, že vodičku – matku poslať do basy, (ak nie na mieste zastreliť), auto zošrotovať a ak dieťa prežije, tak ho dať na adopciu.

Keďže poznám situáciu v dopravnom značení v Bratislave, tak viem, že nie všetko dopravné značenie môžu vodiči pri parkovaní dodržiavať. Teraz nemám na mysli slepú ulicu so zákazom otáčania, ale dopravné značenie, ktoré určuje vodičom kde majú parkovať.


Obr. 1, Potreboval som zájsť do nemenovanej poisťovne. Telefonicky mi oznámili, že nemajú parkovacie mesta pre svoje stránky, ale vo vedľajšej budove je parkovací dom (za úhradu), na ktorý ma nevedie dopravné značenie.


Obr. 2, Musím uznať dopravné značenie ma navádzalo do parkovacieho domu WESTEND na každom rohu úplne ideálne.


Obr. 3, Síce sa dalo zaparkovať aj na tomto mieste, kde je zákaz státia, ale len pre vozidlá vyznačené na dodatkovej tabuľke.


Obr. 4, Takto vyzerá parkovací dom do ktorého naviguje vodičov dopravné značenie v okolí.


Obr. 5, Keď som chcel pred rampou vybrať si parkovací lístok, tak ako v minulosti, už sa to nedalo.


Obr. 6, Zašiel som za obsluhou parkovacieho domu, že zrejme niečo nie je v poriadku.


Obr. 7, Obsluha tvrdila, že verejne parkovanie v parkovacom dome bolo už veľmi dávno zrušené. Na otázku keď zrušili parkovanie, prečo nezrušili aj dopravné značenie, ktoré sem vodičov navádza, mi odpovedať nedokázali. Iba ich napadlo, že to je dôvod prečo sa sem každý deň dobíja toľko vodičov.

Teraz sa pýtam diskutujúcich, ktorí sa dožadujú absolútneho dodržiavania dopravného značenia, takmer pod trestom zastrelenia. Koho v takomto prípade zastreliť, vodičov, ktorí sa riadia dopravným značeným, alebo prevádzkovateľov parkovacieho domu, alebo správcov všetkých okolitých komunikácií, na ktorých je čo len jedna značka navigujúca k tomuto parkovaciemu domu?

Podľa mňa, by sa takto situácia nemala vyskytnúť, ale ak sa vyskytne treba ju riešiť v rámci priestupkového zákona a nie manierov násilníkov, ktorí by autá ihneď odťahovali a vodičov posielali do basy.

Nielen v tejto situácii je potrebné používať rozum a cit. V Bratislave je na veľa miestach zákaz zastavenia a to z dôvodu, že ešte v nedávnej dobe panoval u kompetentných názor, že keď chcú aby sa tam neparkovalo, tak musia dať zákaz zastavenia a nie státia. Obdobne je to aj s obmedzeniami rýchlosti, značkami zóna atd.

Keď som riešili problém obyvateľov domu v Petržalke, ktorí majú okolo samý zákaz zastavenia a preto legálne nemôžu ani auto zaparkovať do svojej garáži, nieto vyniesť nákup a potom auto preparkovať. Dostal som od kompetentných odpoveď, že nebudú k existujúcim značkám dávať dodatkovú tabuľku: „okrem zásobovania domu XY max. po dobu 10 minút“ lebo nikdy, nikto za 10 minútové státie tam obyvateľov pokutovať nebude!

Záver:
Je veľa dopravného značenia a lokálnych dopravných riešení, u ktorých len domáci poznajú celý historický vývoj a vedia čo sa v danej lokalite dodržiava, a čo nie a prečo. Tieto informácie nemá vodič, ktorý nie je domáci a zvyčajne ho nemá ani v danej lokalite nový Mestský policajt a odťahovka. Preto neznalému vodičovi nezostáva nič iné, len dopravné značenie, ako tak rešpektovať, pokiaľ sa rešpektovať dá. Napríklad ignorovať nekonečný pobyt v spomínanej slepej ulice so zákazom otáčania, alebo dobíjať sa na neexistujúce i keď propagované parkovisko a podobne.

Pritom podľa možnosti nenechávať dieťa v aute a to ani pri tankovaní a platení za palivo na čerpacej stanici i keď je to v rozpore s predpismi viacerých čerpacích staníc, ktoré požadujú alebo aspoň odporúčajú, aby posádka na čerpacej stanici nevystupovala z vozidla.

Samozrejme jediné rozumné riešenie do budúcnosti je mať dopravné značenie v poriadku a mať v meste vyriešenú statickú dopravu. Lenže v Bratislave nie je v poriadku ani jedno ani druhé, a podľa rozpočtu mesta na rok 2012 a plánoch ďalšieho enormného zahusťovania výstavby, ani tak skoro vyriešené nebude, navyše pracovníci, ktorí zakresľovali dopravné značky do elektronickej mapy Bratislavy, kde by sa dali automaticky vyhľadávať nezmysly v dopravnom značení, boli prepustení a to spolu je dôvod, prečo vodič pri zastavení a parkovaní nemôže dodržiavať všetky dopravné značky, ani keby chcel.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Marek Vagovič: Fico sa potrebuje udržať, aby sa kauzy nevyšetrili

Niektorí novinári berú Ficove výroky o prostitútkach príliš osobne, tvrdí novinár Marek Vagovič.

EKONOMIKA

Slováci ponúkajú za železiarne najviac, Američanom sa to máli

Žiaden záujemca neponúka cenu, ktorá by uspokojila U. S. Steel. Predaj neuzavreli.

KOMENTÁRE

Deklarácia zločinu

Harakiri morálky, azda aj tak sa dá pomenovať deklarácia súčasnej moci.


Už ste čítali?