reklama

Vypínanie semaforov a zdravý rozum

Riadenie križovatiek svetlami, ľudovo nazývane semaformi sa zaviedlo z dôvodu, že riadenie križovatiek len predpismi a dopravným značeným nestačilo. To, či križovatka alebo aj prechod pre chodcov nestačí, sa prejavuje tak, že niektorý smer alebo niektorí účastníci, čakajú na prejazd / prechod dlhšie než je akceptovateľné.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (67)
Obr. 1. Semefory - ilustračná fotografia
Obr. 1. Semefory - ilustračná fotografia (zdroj: archív autora)

Všeobecne platí to, že semafory majú význam - zapínajú sa, keď stúpne hustota dopravy nad určitú hranicu a vypínajú keď hustota dopravy poklesne pod určitú hranicu, vrátane akceptovania určitej hysterézie pri zmene režimu. Na Slovensku sa na zapínanie / vypínanie semaforov na križovatkách používa väčšinou časový spínač alebo povel na diaľku z dopravného dispečingu. Použitie detektoru hustoty dopravy je zatiaľ zvláštnosťou.

Zrejme máloktorý z čitateľov toho blogu si pamätá vyvýšené betónové ostrovčeky v strede križovatiek so stojacím policajtom, ako riadi dopravu, keď nebolo semafórov. Dnešné semafory, ktoré riadia dopravu cyklicky v časovej postupnosti, poznajú určite všetci. Niektoré z križovatiek už majú detektory obsadenosti jazdného pruhu, na základe čoho predlžujú, či skracujú niektoré časti cyklu.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Vývoj ide ďalej aj v tejto oblasti, ale zatiaľ nemáme na Slovensku plne inteligentnú križovatku, ktorá by sama pozerala všetkými smermi, vrátane odchádzajúcich smerov a na chodov a určovala by voľný smer po inteligentnom zvážení celkovej situácie. Ale aj to bude. Vývoj pôjde ešte ďalej až tak, že počítače vozidiel sa s počítačom dopravnej infraštruktúry / križovatky, dohovoria v akom poradí pôjdu.

Ale poďme naspäť do našej reality, síce nie doby kamennej, ale na Kamenne námestie v Bratislave. Tu sa pokusne dlhodobo vypli semafory, lebo vraj už ich netreba. Dopravným značením musia autá dávať prednosť električkám, respektíve prejazdné smery pre autá sú zminimalizované a električky nemusia dávať prednosť už ani chodcom na priechodoch pre chodov. Preto sú na vrchole dopravného reťazca, ak opomenieme vozidlá s majákom.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Dostal som otázku čo si myslím o vypnutí semaforov na Kamennom námestí a ďalších križovatkách. Odpovedal som, že je bežné, keď sa semafory v križovatkách vypínajú, keď hustota dopravy klesne pod určitú hranicu, ak žiaden z účastníkov nečaká neprimerane dlho. V centre Bratislavy je tento trend vidieť od uzavretie prejazdu cez námestie SNP. Fyzicky by som semafory určite nedemontoval, lebo hustota dopravy z najrôznejšieho dôvodu môže narásť tak, že zase budú semafory nutnosťou, hoci len pri výnimočných dopravných situáciách.

Vtedy ma ani nenapadlo, že vypnutie semaforov ako prvý nezvládnu tí, čo sú na vrchole spomínaného dopravného reťazca – električky a vytvoria na kamennom námestí neriešiteľnú dopravnú situáciu "dead lock".

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu


Obr. 2. Vzájomné zablokovanie električiek v križovatke na Kamennom námestí v Bratislave.

Autorom fotografie nie som ja, ale mi ju poslali zo zákazníckeho servisu profivodic.sk, ktorý poskytuje svoje služby najmä pre dopravcov a profesionálov za volantom.

Keď sa pozerám na uvedenú fotografiu musím pochváliť vodičov všetkých troch električiek, že nenabúrali do seba, ako sa to stalo dvom vozidlám s právom prednostnej jazdy, kúsok odtiaľ, veď všetci mali prednosť.

Záver:
Áno, ak hustota dopravy je nízka, semafory môžu byť vypnuté, ale ak narastie zdržanie hocktorého účastníka v križovatke, alebo začnú vznikať vzájomné blokovania, tak je čas na opätovné zapnutie semaforov, najlepšie plnoautomatické, bez akéhokolvek zásahu človeka, najmä bez papierového schvalovania.

Jozef Drahovský

Jozef Drahovský

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  1 235
  •  | 
  • Páči sa:  1 050x

Venujem sa analýzam v doprave a vývoju v oblasti informačných technológií. Zoznam autorových rubrík:  DopravaRôzneZoznam článkov

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu