Všeobecne platí to, že semafory majú význam - zapínajú sa, keď stúpne hustota dopravy nad určitú hranicu a vypínajú keď hustota dopravy poklesne pod určitú hranicu, vrátane akceptovania určitej hysterézie pri zmene režimu. Na Slovensku sa na zapínanie / vypínanie semaforov na križovatkách používa väčšinou časový spínač alebo povel na diaľku z dopravného dispečingu. Použitie detektoru hustoty dopravy je zatiaľ zvláštnosťou.
Zrejme máloktorý z čitateľov toho blogu si pamätá vyvýšené betónové ostrovčeky v strede križovatiek so stojacím policajtom, ako riadi dopravu, keď nebolo semafórov. Dnešné semafory, ktoré riadia dopravu cyklicky v časovej postupnosti, poznajú určite všetci. Niektoré z križovatiek už majú detektory obsadenosti jazdného pruhu, na základe čoho predlžujú, či skracujú niektoré časti cyklu.
Vývoj ide ďalej aj v tejto oblasti, ale zatiaľ nemáme na Slovensku plne inteligentnú križovatku, ktorá by sama pozerala všetkými smermi, vrátane odchádzajúcich smerov a na chodov a určovala by voľný smer po inteligentnom zvážení celkovej situácie. Ale aj to bude. Vývoj pôjde ešte ďalej až tak, že počítače vozidiel sa s počítačom dopravnej infraštruktúry / križovatky, dohovoria v akom poradí pôjdu.
Ale poďme naspäť do našej reality, síce nie doby kamennej, ale na Kamenne námestie v Bratislave. Tu sa pokusne dlhodobo vypli semafory, lebo vraj už ich netreba. Dopravným značením musia autá dávať prednosť električkám, respektíve prejazdné smery pre autá sú zminimalizované a električky nemusia dávať prednosť už ani chodcom na priechodoch pre chodov. Preto sú na vrchole dopravného reťazca, ak opomenieme vozidlá s majákom.
Dostal som otázku čo si myslím o vypnutí semaforov na Kamennom námestí a ďalších križovatkách. Odpovedal som, že je bežné, keď sa semafory v križovatkách vypínajú, keď hustota dopravy klesne pod určitú hranicu, ak žiaden z účastníkov nečaká neprimerane dlho. V centre Bratislavy je tento trend vidieť od uzavretie prejazdu cez námestie SNP. Fyzicky by som semafory určite nedemontoval, lebo hustota dopravy z najrôznejšieho dôvodu môže narásť tak, že zase budú semafory nutnosťou, hoci len pri výnimočných dopravných situáciách.
Vtedy ma ani nenapadlo, že vypnutie semaforov ako prvý nezvládnu tí, čo sú na vrchole spomínaného dopravného reťazca – električky a vytvoria na kamennom námestí neriešiteľnú dopravnú situáciu "dead lock".
Obr. 2. Vzájomné zablokovanie električiek v križovatke na Kamennom námestí v Bratislave.
Autorom fotografie nie som ja, ale mi ju poslali zo zákazníckeho servisu profivodic.sk, ktorý poskytuje svoje služby najmä pre dopravcov a profesionálov za volantom.
Keď sa pozerám na uvedenú fotografiu musím pochváliť vodičov všetkých troch električiek, že nenabúrali do seba, ako sa to stalo dvom vozidlám s právom prednostnej jazdy, kúsok odtiaľ, veď všetci mali prednosť.
Záver:
Áno, ak hustota dopravy je nízka, semafory môžu byť vypnuté, ale ak narastie zdržanie hocktorého účastníka v križovatke, alebo začnú vznikať vzájomné blokovania, tak je čas na opätovné zapnutie semaforov, najlepšie plnoautomatické, bez akéhokolvek zásahu človeka, najmä bez papierového schvalovania.