Ako opravovať defekt? Tak, aby vodič a posádka vozidla prežila!

Autor: Jozef Drahovský | 28.5.2012 o 0:01 | (upravené 1.6.2012 o 9:38) Karma článku: 15,20 | Prečítané:  7215x

Vždy, keď čítam o tragických dopravných nehodách pri oprave auta, najčastejšie defektu, ako tej z piatka na diaľnici D1, ma zamrazí. Vždy ide o zbytočné úmrtia, ktorým je možné predchádzať dodržiavaným jednoduchých zásad zabezpečenia vlastnej bezpečnosti.

Výmena kolesa na ľavej strane vozidla skončila v piatkovy májový večer tragédiou.Výmena kolesa na ľavej strane vozidla skončila v piatkovy májový večer tragédiou.Nový Čas

Prvá nehoda tohto druhu, ktorú som zažil, bola na diaľnici Bratislava Praha. Autobus dostal defekt na ľavú zadnú, vonkajšiu pneumatiku, čo u autobusov predstavuje najjednoduchšiu výmenu kolesa z možných defektov. Autobus bol na diaľnici odstavný v odstavnom pruhu, bol umiestnený výstražný trojuholník, ale aj tak vodič musel byť počas výmeny kolesa v pravom jazdnom pruhu. Výmena kolesa neskončila dobre, vodiča zachytil kamión, ktorý prechádzal z pravého jazdného pruhu do ľavého na poslednú chvíľu.

Druhá nehoda, ku ktorej som mal citovo veľmi blízko sa stala v Taliansku. Zájazdový autobus mal poruchu, už si nepamätám, či to bol defekt alebo niečo iné, vodič odstavil autobus v odstavnom pruhu a venoval sa oprave. Niektorí cestujúci zostali v autobuse, niektorí vyšli von za zvodidlá a niektorí vrátane sprievodkyne sa rozprávali pred čelným sklom autobusu. V tejto situácii možno z nepozornosti, možno z mikrospánku vodič prichádzajúceho kamiónu zachytil stojací autobus. Následky boli tragické. Zomreli ľudia zo skupinky pred autobusom a niektorí z vnútra autobusu. Bez ujmy zostali len ľudia za zvodidlami. Vtedy ešte mobily neboli a moja priateľka bola sprievodkyňa, ktorá mala byť v danom čase práve na tej trase, práve s cestovnou kanceláriou, ktorej názov poplietli v správach. Takmer týždeň trvalo, kým som zistil, že mala na starosti iný autobus a žije.

Tretia nehoda bola dlho záhadou. Bolo to v noci na rýchlostnej ceste Trnava - Nitra. Prichádzajúci vodič kamióna obchádzal auto stojace v odstavnom pruhu a odrazu sa pred nim objavila postava v reflexnej veste, ktorú zrazil a usmrtil. Dlho zostalo záhadou ako je možné, že vodič prichádzajúceho kamiónu nevidel vodiča, ktorý v reflexnej veste opravoval defekt a vozidlo bolo riadne označené výstražným trojuholníkom v rozumnej vzdialenosti.

Objasniť dôvod mi pomohla až nočná prezentácia s testovaním produktov spoločnosti 3M, ktorá vyrába základný reflexný materiál, z ktorého sa šijú reflexné vesty atď. V Európskej únii je štandard používať vestu, ktorá má dva pruhy reflexných pásov vodorovne vo výške brucha. Ak osoba stojí, tak je ju perfektne vidieť, ale ak sa zohne do predklonu k oprave defektu a je hlavou k prichádzajúcemu vozidlu, tak nemá čo priamo odrážať svetlo a osoba sa stáva prakticky neviditeľná. Preto reflexné vesty bez zvislých pásov prechádzajúcicho cez plecia je nebezpečné používať pri oprave defektu a podobných činnostiach!

Piatková tragická nehoda na diaľnici D1 s tromi jazdnými pruhmi bez odstavného pruhu, mala podobné príznaky ako predchádzajúce nehody. Vodička odstavila svoje auto v pravom jazdnom pruhu a zapla výstražné svetlá. Neumiestnila trojuholník a ani nešla za zvodidlá, respektíve mimo vozovku, ale vybrala zdvihák a začala opravovať defekt na ľavej strane vozidla, čím z časti zablokovala aj stredný jazdný pruh, pritom nemala na sebe reflexnú vestu. Za zhoršených svetelných podmienok, bez reflexných prvkov, popri blikajúcom aute, sa stala prakticky neviditeľnou. Stalo sa presne to, čo v predchádzajúcich prípadoch, bola zachytená prichádzajúcim vozidlom, ktoré sa síce stihlo preradiť z pravého jazdného pruhu do stredného a vyhnúť vozidlu, ale na ďalšie preradenie zo stredného jazdného pruhu do ľavého jazdného pruhu už nezostal čas.

 

Ako bezpečne opravovať defekt na ceste?
Vozidlo treba dostať na také miesto, kde je dostatok voľného a bezpečného miesta zo strany defektu tak, aby vozidlo nezostalo zasahovať do jazdného pruhu. Treba si uvedomiť, že odstavné pruhy nie sú šírkovo plnohodnotné. Úzke auto sa na ne vojde celé, ale širšie vozidlo nie. Potom nastáva situácia, že vozidlo zasahuje do jazdného pruhu a dochádza k zbiehaniu vozidiel z viacerých jazdných pruhov do menšieho počtu, čo predstavuje potenciálne riziko nehody, najmä ak sa stretnú dve širšie vozidlá, ktoré daným miestom neprejdú vedľa seba, napríklad autobus a kamión alebo dva kamióny.

Ak bezpečné miesto na opravu nie je, tak defekt neopravovať, ale zavolať si pomoc a dať si vozidlo odtiahnuť. Dnes v ére mobilných telefónov tu už nie je problém.

Ak zostanete stáť na diaľnici alebo ceste I. až III.triedy bez odstavných pruhov, tak treba ísť čo najviac nakraj, zapnúť výstražné svetlá obliecť si reflexnú vestu, umiestniť trojuholník do takej vzdialenosti aby prichádzajúcim vodičom zostal dostatok času na reakciu aj vtedy keď pôjdu dva kamióny za sebou. Lebo väčšinou prvý sa stihne vyhnúť a druhý už nie. Ak je k dispozícii odstavný pruh alebo bezpečnostný ostrovček, tak je povinnosť použiť ho.

Celú posádku treba z auta vyhnať von, za zvodidlá, respektíve mimo vozovky. Radšej zmoknúť vonku ale zostať žiť, ako zomrieť v suchu.

Ak posádku tvorí viacero ľudí, tak pošlite dospelého človeka, ale za zvodidlami, aby upozorňoval prichádzajúcich vodičov na nebezpečie posunkom na zníženie rýchlosti. Natiahnutá ruka, otvorená dlaň pomalý pohyb zhora dole a rýchlejší pri vrátení ruky do hornej polohy. Je možné použiť aj výstražný trojuholník alebo iný reflexný prvok a obdobným spôsobom ním mávať. Veľký význam to má najmä vtedy, ak je odstavené auto za neprehľadnou zákrutou.

Ak je defekt na pravej strane, tak je vhodné požiadať niekoho, čo bude pozerať na prichádzajúce autá a bude vás varovať pred nárazom, tak aby ste stihli utiecť.

Ak máte defekt na ľavej strane a ide o takú cestu kde je možné autom bezpečne prejsť do protismeru, k druhému okraju vozovky, tak zastavte tam. Inak vám zostáva len auto otočiť na mieste, čo môže byť v hustej premávke neprimerane rizikové alebo priamo nemožné.

Nikdy neopravujte defekt na ľavej strane tak, že vy zostanete v jazdnom pruhu! Vtedy si treba vždy zavolať pomoc! Platí to aj pre bezpečnostné ostrovčeky na diaľnic D1 Bratislava – Trnava, aj pre odstavné pruhy na ostatných diaľniciach aj rýchlostných cestách aj pre všetky ostatné cesty a je jedno či majú alebo nemajú odstavné pruhy!

Ešte jedno dôležité pravidlo, ktoré vám môže zachrániť život.
Ak niekde z ľubovoľného dôvodu zastavíte pri zvodidle, tak sa vždy pozrite čo je za zvodidlom, najmä v noci. Či je tam pevná pôda, čo väčšinou je, ale niekedy môžete zastaviť aj na moste, kde za zvodidlom nie je zábradlie. Na túto vec upozorňujem preto, lebo keď sa na vás bude rútiť auto, tak podvedomý reflex káže zachrániť si život skokom za zvodidlá.

Lenže na niektorých miestach môže takýto skok skončiť rovnakou tragédiou, tak ako sa to stalo nedávno, kde most bol vybavený len zvodidlami bez zábradlia. Vodič na vozovke sa zľakol prichádzajúceho kamióna a preskočil zvodidlo skokom do prázdna. Kamiónu sa nakoniec v miernej pravotočivej zákrute podarilo miestu nehody vyhnúť.

 

Rekapitulácia:


Obr. 2. Na takomto úseku diaľnice, kde sú dva jazdne pruhy s odstavným pruhom bez zvodidiel, dokážete relatívne bezpečne vymeniť koleso na pravej strane vozidla. Výmena kolesa na ľavej strane vozidla je hazard so životom.


Obr. 3. Na takomto úseku diaľnice kde sú dva jazdne pruhy s odstavným pruhom a zvodidlom je výmena kolesa na pravej strane vozidla značne riziková, lebo aby ste sa dostali k vozidlu pri zvodidle, tak ho musíte posunúť vľavo, preto čiastočne bude zasahovať do jazdného pruhu. Výmena kolesa na ľavej strane vozidla je hazard so životom.


Obr. 4. Diaľnica s tromi jazdnými pruhmi a ostrovčekom pre núdzové odstavenie vozidla. Na takom to mieste dokážete vymeniť koleso na pravej strane vozidla. Výmena kolesa na ľavej strane vozidla je hazard so životom.


Obr. 5. Diaľnica s tromi jazdnými pruhmi kde nie je odstavný pruh ani ostrovček pre núdzové odstavenie vozidla. Tu neopravujte defekt vôbec. V takejto situácii treba vozidlo označiť, odísť mimo vozovku, zavolať správcovi komunikácie a požiadať ho o pomoc na núdzovom čísle Národnej diaľničnej spoločnosti 0800-100-007.


Obr. 6. Ak dostanete defekt na ceste I., II., alebo III. triedy tak situácia nie je oveľa lepšia ako na diaľnici. Nie je tu dostatok miesta na odstavenie vozidla mimo jazdného pruhu a  rýchlosť vozidiel je len o niečo nižšia. Sú miesta kde koleso na pravej strane vymeníte pohodlne a bezpečne, ale výmeny na ľavej strane sa treba vyvarovať. Ak potrebujete vymeniť koleso na ľavej strane vozidla, tak vozidlo odstavte k okraju vozovky v protismere. Zabezpečte výstražným trojuholníkom, tak aby bolo z diaľky dobre vidieť pre prichádzajúce vozidlá na danej strane cesty. Potom bezpečne zvládnete výmenu kolesa aj na opačnej strane vozidla, lebo budete pri nej mimo vozovku.


Obr. 7. Opravovať defekt na úseku cesty I. až III. triedy so zvodidlami je nebezpečné ako na diaľnici. Auto treba dostať z takéhoto miesta do miesta vhodnejšieho na opravu. Preto je vhodné mať v aute napísaný zoznam telefónnych čísel na odtahové služby pôsobiace v danej lokalite. Ja si pamätám jedno skrátene číslo 18 123 ako "chlapskú"  prešmyčku osemnástka a veľmi rýchlo. Na tomto čísle je 24 hodinový dispečing ASOS a služba pokrýva všetky cesty od I. triedy až po miestne a účelové komunikácie.

Záver:
Všetko čo som napísal sú samozrejmosti, lenže keď sa vodiči ocitnú v takejto situácii, tak nejakým záhadným spôsobom na ne zabudnú a často ich to stojí nielen rozbité auto, ale aj vlastný život.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Učiteľ, ktorý sa rád hral. Ako sa Milan Reindl stal dizajnérom Lego Technic

Nevyštudoval techniku ani dizajn. Napriek tomu sa stal jedným z jedenástich dizajnérov Lego Technic. Len vďaka tomu, že si rád z lega skladal veci, na ktoré nemal návod.

SVET

Výbuchy po futbalovom zápase v Istanbule zabili 29 ľudí

K explóziám došlo hodinu po zápase medzi Besiktasom a Bursasporom.

DOMOV

Smer chce byť politicky nekorektný aj robiť poriadky v osadách

Novými podpredsedami sú Blanár a Žiga.


Už ste čítali?