Tolerovanie alkoholu u účastníkov cestnej premávky

Autor: Jozef Drahovský | 9.7.2012 o 0:01 | (upravené 9.7.2012 o 0:09) Karma článku: 11,38 | Prečítané:  3593x

Na Slovensku platí nulová tolerancia alkoholu u účastníkov cestnej premávky. Presnejšie len u niektorých účastníkov cestnej premávky. Je pravda, že pod vysoký počet smrteľných dopravných nehôd sa podpísal alkohol a tento stav sa darí znižovať len veľmi pomaly. Teraz vo verejnosti rezonuje otázka, či si cyklista môže, alebo nemôže dať pivo a aký trest mu za to hrozí.

Čerstvo naliatéČerstvo naliatéarchív autora

Nulová tolerancia:
Nulová tolerancia nie je tak nulová ako si niektorí myslia. Nejde o skutočnú nulu, takú, že  v dychu sa nesmie vyskytnúť ani jediná molekula alkoholu. Podľa vyhlášky 310/2000 Z.z. Úradu pre normalizáciu, metrológiu a skúšobníctvo Slovenskej republiky sa alkohol meria prístrojmi na dve desatiny mg alkoholu na liter dychu. Nula je vlastne údaj v tvare 0,00 mg/L, pričom ďalšia číslica (pokiaľ ju prístroj má) sa zaokrúhľuje smerom nadol. Čiže 0,009 mg/L je považovaných za 0,00 mg/L. Tretia desatinná číslica sa prakticky používa len pri kalibrácii alebo diferenčných meraniach, kedy je potrebné zistiť časový vývoj hladiny alkoholu a z neho napríklad určiť, či vodič pil pred alebo až po nehode.

Rôzne spôsoby merania hladiny alkoholu u človeka:
Existujú dve základné a diametrálne odlišné merania alkoholu na ktoré sa používajú rôzne meradlá, rôzne postupy a aj výsledky sú v rôznych jednotkách. Ide o meranie alkoholu v dychu a v krvi.

Alkohol v dychu je ten, ktorý človek vydýchne a meria sa v hmotnostných jednotkách alkoholu na objemovú jednotku vydychovaného vzduchu pri štandardných atmosférických podmienkach. Výsledok je zvyčajne v jednotke  mg/Liter

Alkohol v krvi je ten ktorý reálne obieha v krvnej sústave človeka a priamo pôsobí na nervový systém človeka. Jeho koncentrácia sa zisťuje z krvnej vzorky a meria sa dvomi spôsobmi a to buď v objemových jednotkách alkoholu na objem meranej vzorky, alebo v hmotnostných jednotkách alkoholu na hmotnosť meranej vzorky. Výsledkom oboch meraní je údaj v promile. Pritom alkohol v krvi na hmotnostné jednotky sa nerovná alkoholu v krvi na objemové jednotky. Je to preto, lebo liter liehu neváži 1 kg, ale iba 0,791 kg a liter krvy váži od 1,052 do 1,063 kg.

Prepočet medzi alkoholom v krvi a alkoholom v dychu:
Tento prepočet je úplná empíria závislá od metabolizmu človeka. Na základe meraní bola stanovená „uznávaná“ prepočítavacia konštanta. Pritom v EU neexistuje zhoda v tejto konštante. Čo krajina to iná hodnota. Je to pochopiteľné, lebo rôzne národy majú odlišnosti v metabolizme.

Na Slovensku používane konštantu 2100 a to nie preto, že by niekto testoval občana Slovenska so štandardným metabolizmom a na základe výsledkov ju stanovil, ale preto, že prvé merače alkoholu v dychu sme prevzali z Nemecka aj s uvedenou konštantou. Napríklad v Rakúsku je prepočítavacia konštanta 2000 a v Holandsku 2300.

Rôzna tolerancia alkoholu:
U niektorých účastníkov cestnej premávky je alkohol tolerovaný, u iných nie. Napríklad u vodičov motorových vozidiel a električiek je nulová tolerancia alkoholu, za porušenie ktorej im hrozí do jedného promile pokuta a zákaz vedeniea motorového vozidla až na 5 rokov, nad 1 promile je to trestný čin s odňatím slobody a to aj v prípade, že sa dopravného priestupku alebo zavinenia dopravnej nehody nedopustili.

Napríklad u chodcov je alkohol tolerovaný v akomkoľvek množstve a to aj v prípade dopravnej nehody, ktorá vznikla neschopnosťou chodca dodržiavať základné pravidlá cestnej premávky.

U vodičov nemotorových vozidiel je to niekde medzi spomenutými prípadmi. Síce jazdiť pod vplyvom alkoholu nesmú, ale aj keď jazdia, dostanú pokutu nižšiu a nehrozí im pri koncentráciách nad 1 promile trestný čin a to ani v prípade keď pod vplyvom alkoholu sa dopusti iného dopravného priestupku.

Ako situáciu riešiť?
Zakázať alkohol všetkým účastníkom cestnej premávky je nereálne. Reálne je odstupňovať hranicu alkoholu a to v závislosti od nebezpečnosti vozidla, ktoré ovládajú a kde sa ním pohybujú.

Záver ako prijateľný kompromis:
Pre vodičov nemotorových vozidiel, kam spadajú aj cyklisti, aj jazdci na zvieratách, je podľa mňa hranica 0,5 promile hmotnostných jednotiek v alkoholu v krvi je zo spoločenského hľadiska akceptovateľná. V dychu to predstavuje akceptovateľnú hranicu 0,2380 ml/L. V Rakúsku by to bolo až 0,2500 mg/L a v Holandsku len 0,2173 ml/L. Ale súčasne by som túto hranicu zaviedol aj pre chodcov na športovom náradí, ako sú kolieskové korčule, lyže, sane, boby, skejtbord, trikke, kolobežky atd.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Učiteľ, ktorý sa rád hral. Ako sa Milan Reindl stal dizajnérom Lego Technic

Nevyštudoval techniku ani dizajn. Napriek tomu sa stal jedným z jedenástich dizajnérov Lego Technic. Len vďaka tomu, že si rád z lega skladal veci, na ktoré nemal návod.

SVET

Výbuchy po futbalovom zápase v Istanbule zabili 29 ľudí

K explóziám došlo hodinu po zápase medzi Besiktasom a Bursasporom.

DOMOV

Smer chce byť politicky nekorektný aj robiť poriadky v osadách

Novými podpredsedami sú Blanár a Žiga.


Už ste čítali?