Automobilové preteky v mestách, áno alebo nie?

Autor: Jozef Drahovský | 13.8.2012 o 0:52 | Karma článku: 7,42 | Prečítané:  1592x

Určite si viacerí povedia, že po tragédii v Novom Meste nad Váhom už žiadne automobilové preteky v mestách. Určite si viacerí povedia ako je to možné, že napríklad v Monaku sa jazdí po meste F1 a funguje to. Na bezpečnosť vplývajú najmä tri faktory a to: jazdci, usporiadateľ a diváci.

Následok šmyku na mokrej vozovke počas pretekovNásledok šmyku na mokrej vozovke počas pretekovzdroj: SME

Predpisy pre bezpečnosť jazdcov sú dosť prísne a ak jazdec alebo jeho auto nespĺňa požadované predpisy tak neprejde registráciou na štart a nie je mu umožnené štartovať.

Usporiadateľ musí nielen zohnať peniaze na preteky a to zo štartovného od jazdcov a od sponzorov, niekedy aj od platiacich divákov, ale aj zabezpečiť trať, tak ako to určujú predpisy na daný druh automobilovej súťaže.

Najväčšou a takmer nekontrolovateľnou neznámou sú diváci. Doteraz bolo zvykom v prípade rely v mestách, komunikáciu pre bežné vozidlá uzavrieť, ale divákov oddeliť len bezpečnostnou páskou zakazujúcou vstup. Ako vidno z terajšej tragédie, je zrejmé, že to vzhľadom na (ne)disciplinovanosť divákov do budúcna nestačí.

Automobilové preteky v obývaných oblastiach, pri ktorých vozidlá dosahujú výrazne vyššie rýchlosti ako je na takých miestach obvyklé v  bežnej premávke, by mali mať prísne bezpečnostné opatrenia a diváci by mali byť oddelený fyzickou zábranou.

Je samozrejmé, že čím dôkladnejšie bezpečnostné opatrenia sa spravia tým sú pre organizátora finančne náročnejšie a následne predstavujú zvýšené náklady na jazdcov aj sponzorov. Na druhej strane sponzori sú radi keď preteky vidí čo najväčší počet divákov a to je dôvod prečo sa uskutočňujú aj v mestách.

Jediné riešenie je také, že ak preteky v meste, tak dôkladne zabezpečené. Prípadne spraviť prejazd cez mesto, nemeraný, nehodnotený, len ako súčasť bežnej premávky, bez špeciálnych opatrení, za podmienky dodržiavania predpisov, čo je ekvivalent propagačnej jazdy.


Obr. 2. Bezpečnostné opatrenie počas Carat Tuning Party 2012. Používanie fyzických zábran pri automobilových súťažiach sa stáva čoraz bežnejšou záležitosťou. Je pravda, že v prípade rely nie je možné postavil desiatky km plota, ale je ho možne postaviť aspoň v meste na problematických úsekoch, kde stret s divákmi je pravdepodobný.

Záver:
Treba mať na pamäti, že rôznymi bezpečnostnými opatreniami sa dá riziko nehody pri automobilových súťažiach výrazne minimalizovať, ale nie je ho možné úplne odstrániť. To isté platí aj pri bežnej cestnej premávke.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Marek Vagovič: Fico sa potrebuje udržať, aby sa kauzy nevyšetrili

Niektorí novinári berú Ficove výroky o prostitútkach príliš osobne, tvrdí novinár Marek Vagovič.

EKONOMIKA

Slováci ponúkajú za železiarne najviac, Američanom sa to máli

Žiaden záujemca neponúka cenu, ktorá by uspokojila U. S. Steel. Predaj neuzavreli.

KOMENTÁRE

Deklarácia zločinu

Harakiri morálky, azda aj tak sa dá pomenovať deklarácia súčasnej moci.


Už ste čítali?