reklama

Jazdenie v zime, alebo čo robiť aby vodič a cestujúci prežili

Tento článok som mal nachystaný dávnejšie, ale až počas dnešnej kalamity som si naň spomenul.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (35)

Písal sa február roku 1999, vracal som sa z Čiernej nad Tisou do Košíc a ďalej na Rožňavu. Niekoľko dní snežilo a fúkal vietor. Všade bolo plno snehu, okolo ciest vysoké záveje, niekde podstatne vyššie než autobus. Na málo požívaných cestách bol prepluhovaný alebo prefrézovaný len jeden pruh, najčastejšie v strede cesty. Len čo som si povedal, že ak sa to na mňa zosype, tak tu zostanem visieť pekne dlho a podvedome som si skontroloval stav benzínu v nádrži a stav baterky v mobile, zastavila ma polícia. Dočasne uzatvorená cesta. Toho čo som sa obával sa stalo osudne inému vodičovi. Pravdepodobne v predchádzajúci večer alebo v noci, na jeho auto spadla časť záveja a do rána zamrzol.

Až vtedy som si uvedomil vážnosť situácie. Na najbližšej pumpe som dotankoval plnú nádrž. O niečo spokojnejší som pokračoval v jazde a občas spravil fotku na tie časy moderným 1,3 MB fotoaparátom. Cestou som postretal veľa aut v priekopách, veľa búračiek (našťastie len plechariny).

V Košiciach bolo tiež veľa snehu, ale jazdilo bez problémov na ujazdenom snehu bez výtlkov. Cestári v Bratislave si môžu brať príklad z Košíc a prestať soliť.

Ďalšia dramatická situácia nastala až smerom na Rožňavu. Odtrhol sa nafúkaný asi 5 metrov vysoký previs a zasypal cestu, našťastie za mnou. Onedlho sa znovu sa zdvihol vietor a viditeľnosť sa rýchlo menila. Chvíľu bolo vidieť na 100 až 200 metrov a za niekoľko sekúnd som nevidel predok svojho auta, nehovoriac o ceste. Záležalo na tom odkiaľ vietor zodvihol prašný sneh a kam ho fúkol. Práve takúto sekundovú zmenu viditeľnosti vodiči podceňujú. Hovoria si veď vidím na 2500 metrov dopredu a môžem ísť maximálnou rýchlosťou. Ale za 5 sekúnd nie je vidieť ani na krok, nevidno stredovú čiaru a ani okraje ciest a auto sa rúti dopredu. Ak do ďalších 5 sekúnd je znovu vidieť, tak sa to dá zvládnuť, ale ak nie, tak auto ide poriadne rýchlo a nevedno kam. Buď nabúrate do niečoho, alebo ak zastanete nabúrajú do vás - pomerne nepríjemná perspektíva.

Posledná fotka nie je fotografia slnka, ako si to mysleli kolegovia, ktorí pozerali moje fotky po návrate, ale je to jedno svetlo auta v protismere. Keď sa to svetlo blížilo ku mne, nevedel som či je to ľavé alebo pravé svetlo a či sa zrazíme alebo minieme. Minuli sme sa a ja dodnes neviem či to vzdialenejšie svetlo bolo pokazené alebo len nebolo vidieť. Odvtedy v zime platia u mňa nasledujúce pravidlá a doplnky k povinnej výbave.

1, kvalitne zimné pneumatiky na všetkých kolesách
2, snehové reťaze, ktoré sa dajú nasadiť bez pohybu auta + rukavice
3, 50% benzínu v nádrži = prázdna nádrž
4, v kabíne auta treba mať niečo, čím dokážete rozbiť sklo
5, v aute treba mať lopatku (najlepšie vojenskú zákopovú)
6, zdroj svetla s nemrznúcimi baterkami
7, deka a dvojlitrová minerálka permanentne v kufri tiež nie je na zahodenie
8, mobilný telefón s dobíjaním cez autozapaľovač

Na záver len toľko, ak je snehová fujavica tak jazdiť len tak rýchlo aby ste dokázali bezpečne zastaviť aj keď sa dobrá viditeľnosť odrazu zmení na nulovú. Aby ste nenarážali do zvodidiel, alebo stojacích aut, tak ako účastníci dnešnej tragickej hromadnej dopravnej nehody na diaľnici D1, kde havarovalo asi 60 aut.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Obrázok blogu


1, V Košiciach všetko v pohode a bez solenia.

Obrázok blogu


2, Tá šípka to je snežná fréza.

Obrázok blogu


3, Viditeľnosť aj cesta takmer v pohode, dá sa ísť aj 50 km/h

Obrázok blogu


4, Nafúkané záveje.

Obrázok blogu


5, Autá oproti.

Obrázok blogu


6, Toto nie je slnko, to je jeden z reflektorov auta idúceho oproti.

Jozef Drahovský

Jozef Drahovský

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  1 235
  •  | 
  • Páči sa:  1 050x

Venujem sa analýzam v doprave a vývoju v oblasti informačných technológií. Zoznam autorových rubrík:  DopravaRôzneZoznam článkov

Prémioví blogeri

Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu