Prečo v Bratislave vznikol dopravný kolaps počas týždňa mobility?

Autor: Jozef Drahovský | 24.9.2012 o 20:03 | (upravené 25.9.2012 o 0:54) Karma článku: 17,13 | Prečítané:  4741x

Určite si viacerí povedia, že dopravný kolaps v Bratislave počas týždňa mobility bol a je z dôvodu vzniku Bus pruhu na Štefánikovej ulici a Petržalčania, že to bolo z dôvodu vzniku Bus pruhu na moste SNP. Nie, ani jeden z týchto Bus pruhov nebol dôvodom na vznik dopravného kolapsu!

Dopravný kolaps spôsobili dva, iba niekoľko metrov dlhé Bus pruhy na Staromestskej ulici! Áno krátke niekoľko metrové Bus pruhy sú zodpovedné za dopravný kolaps.

Ako sa jazdilo doteraz?


Obr. 1. Hlavné ťahy dopravy každý pracovný deň ráno. (Letecký snímok, ktorý slúži ako podklad pre kresbu je publikovaný so súhlasom vlastníka autorských práv © EUROSENSE.).

Modrá čiara znázorňuje vozidlá z Petržalky. Zelená znázorňuje vozidlá z nábrežia. Oba ťahy sú bezkolízne prejazdné po Staromestskej ulici. Z Mosta SNP už v minulosti išiel len jeden jazdný pruh priamo, čiže tu nedochádza k žiadnemu zbiehaniu. Každý z týchto jazdných pruhov pokračuje do inej časti mesta a preto je prejazd staromestskou ulicou bezproblémový. Je samozrejmé, že na Staromestskej ulici sa autá premiešali a každý išiel smerom, ktorý potreboval.

V princípe prichádzali dva plné jazdné pruhy a odchádzali dva plné jazdné pruhy. Preto Staromestská ulica bola plynule prejazdná i keď autobusy dostávali prednosť aj pri výjazde z mosta SNP aj pri vychádzaní zo zástavky.

Čo priniesli zriadené Bus pruhy?


Obr. 2. Problém spôsobili dve miesta označené červenou farbou.

V dolnom vyznačenom mieste je zlúčenie dvoch jazdných pruhov do jedného jazdného pruhu aby sa vytvorilo 50 metrov Bus pruhu. Tento zásah vyvolal dopravnú zápchu na oboch vetvách. Z Petržalky autá stáli až za daňovým úradom. Na nábreží sa stálo z oboch strán, tiež v kilometrových kolónach.


Obr. 3. Začiatok Bus pruhu.


Obr. 4. Koniec Bus pruhu.

Horné červené miesto na obr 2. predstavuje Bus pruh o dĺžke okolo 25 metrov. Tento Bus pruh nahnal do ľavého pruhu vozidlá, ktoré chceli isť aj inam ako na Štefánikovu ulicu. Zostali tam visieť vozidlá, ktoré sa chceli otočiť naspäť do Starého Mesta, ostali tam stáť vozidlá, ktoré chcel ísť na Palisády, ostali tam vozidlá, ktoré chceli ísť na Námestie SNP. Výsledok bol ten, že osobné autá stáli v jednom rade, Bus pruh bol prázdny a len bolo počuť vytrubovanie autobusov, že z predchádzajúcej zástavky sa nemôžu nikam dostať.


Obr. 5 . Začiatok Bus pruhu.


Obr. 6. Autobus zablokovaný vzorovo čakajúcimi vodičmi.


Obr. 7. Koniec Bus pruhu.

 

Ako z toho von?

V prvom rade zrušiť 50 metrový Bus pruh v dolnej časti Staromestskej ulici. V druhom rade zrušiť 25 metrový Bus pruh v hornej časti Staromestskej ulici.

Radenie pred križovatkou na Suchom mýte vrátiť do pôvodného stavu, alebo upraviť tak, aby ľavý pruh bol len na otočenie sa do protismeru, stredný pruh bol na Štefánikovú ulicu a pravý pruh, bol Bus pruhom na Štefánikovú ulicu, z ktorého by sa dalo odbočiť na Námestie SNP.


Obr. 8. Tu sa treba pohrať s jazdnými pruhmi.

Záver:
Keďže zriaďovanie terajších Bus pruhov podľa vzniknutého kolapsu nebolo v potrebnom rozsahu modelované na počítači, preto prosím pri ďalších návrhoch používať zdravý rozum. Viem, že sa ide robiť Bus pruh od Prievozskej ulice až takmer po Dolné Hony. Tam sa dá tiež vyvolať poriadny dopravný kolaps...

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Technic sa nedá naučiť. Ako sa učiteľ stal dizajnérom Lega

Nevyštudoval techniku ani dizajn. Napriek tomu sa stal jedným z jedenástich dizajnérov Lego Technic. Len vďaka tomu, že si rád z lega skladal veci, na ktoré nemal návod.

SVET

Výbuchy po futbalovom zápase v Istanbule zabili 29 ľudí

K explóziám došlo hodinu po zápase medzi Besiktasom a Bursasporom.

DOMOV

Smer chce byť politicky nekorektný aj robiť poriadky v osadách

Novými podpredsedami sú Blanár a Žiga.


Už ste čítali?