Waze zadarmo alebo Nsdi za 150 miliónov Euro?

Autor: Jozef Drahovský | 1.12.2012 o 0:01 | Karma článku: 15,58 | Prečítané:  5414x

Navigácie do vozidiel sú štandardom už dlhšiu dobu. Zásluhu na tom má americká armáda s verejne prístupným systémom GPS a tri druhy spoločností. Niektoré vyrábajú klientské zariadenia do vozidiel (navigačné prístroje), druhé tvoria mapy ciest a záujmových bodov pre navigačné prístroje a tretie spracovávajú najrôznejšie hlásenia z ciest o dopravných nehodách, neprejazdných cestách, zhustenej doprave od ľudí a z automatických senzorov. Tieto informácie sa on-line cez RDS/TMC prenášajú naspať do navigačných prístrojov a tie optimalizujú trasu a upozorňujú vodičov na mimoriadne situácie.

Waze - štartujeWaze - štartujeJozef Drahovský

Doteraz to funguje na Slovensku tak, že vodiči si kúpia navigačné prístoroje aj s mapami a jazdia. Aktuálne informácie získavavajú len z dopravných rádií. RDS/TMC na Slovenku mlčí. Nie že by neexistovalo, existuje, ale je ticho. Nemá kto a čo do neho vysielať.
Aj preto vláda rozhodla o vzniku NSDI - Národný systém dopravných informácii, na ktorý je vyčlenených diskutabilných 150 000 000 Eur. Tento systém má evidovať cestnú sieť vo viacvrstvových mapách a zpracovávať on-line informácie z rádií a pevne zabudovaných senzorov (sčítač dopravy, meteo stanica). Pritom najväčšia čiastka z uvedenej sumy sa má použiť práve na senzory, ktorých má byť do 2000 po celom Slovensku.

Teraz sa z ničoho nič objavil navigačný systém Waze, ktorý je zadarmo a momentálne má obrovský počet senzorov (napríklad len v Bratislave je aktívnych cez 3000) a to nielen na hlavných ťahoch, ale aj na tých posledných miestnych komunikáciách. Poskytuje užívateľom vysoko presné a aktuálne mapy. Navigáciu má v slovenskom jazyku optimalizovanú podľa hustoty premávky. Do toho zahŕňa informácie, o nehodách, prácach na cestách, dopravných zápchach, rôznych nebezpečenstvách, cestných radaroch. K tomu všetkému umožňuje užívateľovi každú udalosť dopĺňať o nové podrobnosti, hoci aj fotografie. Užívateľ môže nielen zadávať a komentovať udalosti, ale môže ich aj editovať a dopĺňať mapy a záujmové body, hoci aj o čerpaciu stanicu s aktuálnou cenou pohonných hmôt.

Ako je to možné, že nadšenci dokázali viac ako štátom financovaný sektor a to nielen na Slovensku? Nadšenec robí všetko pre to aby ľudia boli spokojní, kým o štátnom sektore sa to povedať vždy nedá.

Ako funguje Waze?
Skupina nadšencov dizajnérov, vytvorila servery vrátane prázdnych databáz, naprogramovala aplikácie, spravila reklamu a hotovo. Všetko ostatné spravili nadšenci užívatelia. Každý, kto si stiahne aplikáciu Waze do mobilného telefónu, ktorý má dátový prenos a GPS, môže tento systém využívať. Na začiatku to bola jazda po prázdnej mape, ale prejazdom každého vozidla so zapnutým Waze, sa mapa vytvárala a spresňovala. Nadšenci užívatelia, svojou jazdou kreslili cesty, ale aj ich  cez internet dopĺňali o názvy, adresy a ďalšie parametre. V dnešnej dobe mapa od Waze patri k najpresnejším, najaktuálnejším a čoskoro aj najkomplexnejším mapám aké sú na Slovensku dostupné.

Kto financuje Waze?
Správna odpoveď je nikto a všetci. Je pravda, že istá suma sa musela vložiť do serverov, vývoja aplikácii a trvale sa dáva na prevádzku, ale je to len zlomok financií, ktorý v globále dennodenne vkladajú užívatelia Waze. Každý užívateľ si zakúpil mobilný telefón (nie najlacnejší) a mesačne platí svojmu operátorovi za dátový prenos. K sebe tahá mapy a požadované on-line informácie. Smerom do centrály tlačí svoje dopravné dáta. Objem dát nie je velký, dá sa zniesť aj v roamingu. Posielajú sa len dáta spracované komprimované a vysoko aktuálne. Práve to im dáva strategickú hodnotu.

Prečo Waze vie o dopravnej zápche ihneď?
Ihneď vie preto, lebo má v nej svoje senzory, svojich užívateľov. Keď aplikácia v mobile z GPS zistí, že poklesla rýchlosť pod obvyklú rýchlosť na tomto mieste, odošle túto informáciu do centrály. Tam sa zbehnú informácie od viacerých užívateľov na danej trase a pre systém nie je problému určiť kde zhustenie dopravy začína a kde konči a v akom úseku sa auta pohybujú a akou rýchlosťou.

Jednoducho klientská aplikácia užívateľa Waze v mobile je senzorom, ktorý automaticky hlasí do Waze dopravne dôležité údaje. Za túto službu naspať dostáva spracované dopravné informácie od všetkých na okolí. K automatickým generovaným informáciám sa pridávajú aj manuálne zadané informácie. Preto je komplexnosť on-line informácií taká veľká. Preto Waze vie hlasom upozorniť, napríklad, že pred vami o 250 metrov je odstavené vozidlo. Informácie o prejdenej trase sa do Waze štandardne neposielajú, ale uživatel ich môže odoslať cez menu odrazu ako dávku. Napríklad keď je pripojený cez wifi. Tieto logy si potom môže pozriet cez internet a v princípe služia na spresnenie ciest.

Zatiaľ nepoznám žiadnu inú navigáciu, ktorá by takéto veci a v takom rozsahu dokázala. To je aj jeden z dôvodov prečo Waze v mobile zapínam keď sadám do auta, aj keď cestu do cieľa poznám naspamäť.

Teóriu vieme, pozrieme sa na realitu.
Napríklad cez androidmarket lebo iOS, Windows Mobile, Symbian, BlackBerry, si dáme vyhľadať, stiahnuť a nainštalovať aplikáciu Waze, ktorá je zadarmo. Pri prvom zapnutí sa zvolí login/heslo (odporúčam zapísať si) a môžeme navigáciu využívať. To meno/heslo je vhodné vedieť, lebo s ním sa môžeme prihlásiť do systému Waze aj cez internet.

http://www.waze.com - pre USA
http://world.waze.com - pre svet, teda aj Slovensko.

Obr.1. Inštalácia Obr.2. Pohľad na upchatú ulicu

Obr. 3. Menu vľavo dole - nastavovanie Obr. 4. Menu vpravo dole - hlásenia

Obr. 5. Nahlasovanie nebezpečia Obr. 6. Smajlíky užívateľov

 


Obr. 7. Pohľad cez iPad, autor: Tomáš Gursky. Vidieť upchatie časti obchvatu v Bratislave


Obr. 8. Nehoda na moste Lafranconi a následky


Obr. 9. Vľavo nehoda na moste Lafranconi a rýchlosť 7 km/hod, vpravo obchvat s rýchlosťou 43 km/hod.

Rozsah menu, služieb aj kvalita Waze narastá každou novou verziou, nájdené chyby či už v mape alebo logike sa pomerne rýchlo odstraňujú. V poslednej dobe pribudla možnosť prepojenia na Facebook, ktorú síce nevyužívam, ale možno to niekoho poteší. Na mape vystupujete pod svojim Waze loginom, pokiaľ si nezaškrtnete anonymous, preto straty anonymity sa báť nemusíte.

Spomínam si na moment, keď som Waze začal brať vážne. Išiel som z Bratislavy do Žiliny. Pred Trnavou pri Zelenči mi Waze zahlásilo, aby som zišiel z diaľnice a išiel po starej ceste cez obchvat Trnavy smerom na Piešťany. Samozrejme, keď vám niekto tvrdí, že mimo diaľnice pôjdete rýchlejšie, tak mu neveríte. Zostal som na diaľnici. Cesta po odbočku na Hlohovec, kde som sa mal podľa navigácie vrátiť na diaľnicu, mi trvala 2 hodiny. Bola tam práca na ceste a 3 nehody. Musím uznať, že len vlastná reálna skúsenosť dokáže presvedčiť. Preto odporúčam nainštalujte si Waze a skúšajte.

 

Záver:
Navigácia Waze je moderný typ on-line navigácie založenej na princípoch sociálnej siete. NSDI na Slovensku aj keď bude funkčný, nikdy nebude mať možnosť poskytovať také služby ako Waze, lebo nie je na to stavaný.

Úlohou NDSI je primárne evidovať cestnú sieť v súlade s rozhodnutiami príslušných cestných správnych orgánov, vykonávať sčítane dopravy na hlavných ťahoch a informovať o plánovaných a mimoriadnych situáciách.

Keby v budúcnosti došlo k spolupráci systémov NSDI a Waze zo začleneným systému virtuálnych dopravných značiek, tak oba systémy by mohli z toho ťažiť až tak, že by sme sa mohli stať vzorom pre ostatné krajiny. Stačí si len predstaviť, že by navigácia informovala vodiča, že práve odbočil do protismeru diaľnice a odporučila mu čo má robiť, súčasne by boli varovaní všetci ostatní vodiči v okolí, alebo, že ide príliš rýchlo do neprehľadnej križovatky, alebo naopak povie, že ide pomaly a odporučí mu zastaviť na odpočívadle a pustiť pred seba kolónu, ktorá sa za nim vytvorila. Keď sú za technológiou nadšenci, tak možnosti sú priam neobmedzené.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Marek Vagovič: Fico sa potrebuje udržať, aby sa kauzy nevyšetrili

Niektorí novinári berú Ficove výroky o prostitútkach príliš osobne, tvrdí novinár Marek Vagovič.

EKONOMIKA

Slováci ponúkajú za železiarne najviac, Američanom sa to máli

Žiaden záujemca neponúka cenu, ktorá by uspokojila U. S. Steel. Predaj neuzavreli.

KOMENTÁRE

Deklarácia zločinu

Harakiri morálky, azda aj tak sa dá pomenovať deklarácia súčasnej moci.


Už ste čítali?