Sneh a ľad preveril nielen vodičov, ale aj autá

Autor: Jozef Drahovský | 31.1.2013 o 23:56 | (upravené 1.2.2013 o 0:29) Karma článku: 9,79 | Prečítané:  1709x

Viacero dní keď bola na cestách snehová prikrývka v kombinácii nedostatkom peňazí na jej odstraňovanie z mestských ciest nižšej kategórie, ktorá sa vplyvom oteplenia a opätovného zmrznutia zmenila na ľadovú cestu, spôsobila to, že najmä pri jazde do kopca sa rozdelili vozidla a ich na dve skupiny. Jedna skupina vyšla po snehu a ľade do kopca bez problémov a druhej sa to nepodarilo.

Dezén vhodný do najnáročnejších zimných podmienokDezén vhodný do najnáročnejších zimných podmienokJozef Drahovský

Keďže nemám veľmi na výber kedy budem jazdiť, jazdil som aj za snehu a ľadu, aj do kopca. Viackrát som pomáhal vodičom, ktorí sa zablokovali. Nevedeli sa pohnúť ďalej a pokračovať neposypanou cestou hore kopcom.

Už pri jazde do veľmi jemného briežku mali problém vodiči na letných a zodratých zimných pneumatikách. Ja by som na takých pneumatikách si nedovolil jazdiť.

Lenže v strmších stúpaní na neupravených cestách, najmä keď museli zastať, mali problém aj vodiči s dobrými zimnými pneumatikami. Vtedy som dostal otázku ako je to možné, že ja prejdem bez rozbehnutia do kopca, aj zo zastavenia a oni nie? Odpoveď bola jednoduchá: mám kvalitné zimné pneumatiky a uzamykanie diferenciálu.

Po uvedenej odpovedi si pýtajúci povzdychli, len jeden to okomentoval slovami vo význame, že keď kupoval auto, tak predajca mu ponúkal EDS – Elektronické uzamykanie diferenciálu za príplatok do 10 000 Sk, vtedy to považoval za zbytočnosť, ale po tejto skúsenosti pri kúpe ďalšieho auta už nezaváha.

Viem, že väčšina vodičov ani netuší, ktorá skratka čo znamená, nieto že by mali odskúšanú jazdu v podmienkach kedy sa príslušný systém uvádza do činnosti a mohli porovnať rozdielnosť správania sa vozidla.

Preto som sa rozhodol napísať na čo najmä nezabudnúť, pri kúpe nového auta, práve s prihliadnutím na jazdu v náročných podmienkach.

Dobré auto by malo mať aspoň nasledujúcu výbavu:
1, Bluetooth handsfree telefónnu sadu, aby ste nešoférovali spôsobom: v jednej ruke telefón v druhej riadiaca páka a koleno na volante s ignorovaním smerových svetiel ap. Dnešné telefónne sady sa automaticky spoja z mobilom hoci ho mate v kufri alebo vo vačku a môžete telefonovať relatívne bezpečnejšie a pohodlne.

2, Panoramatické spätné zrkadlá. Dobrí výrobcovia vyrábajú spätné zrkadla vpravo aj vľavo v prevedení, že hlavná plocha je rovná a ku koncu je zaoblená, tak aby bolo vidieť aj v takzvanom mŕtvom uhle. Je to drobnosť ale veľmi dôležitá.

3, ABS – Antiblokovací brzdový systém. Tento systém vám zabezpečí to, že pri intenzívnom brzdení sa kolesa nezablokujú a auto nejde v nekontrolovateľnom šmyku, ale je volantom ovládateľné aj počas brzdenia, navyše je výrazne kratšia brzdná dráha.

4, EDS – Elektronické uzamykanie diferenciálu alebo ASR - Protipreklzovy systém, respektíve systém pre rovnomerné rozloženie hnacej sily za jazdy. Tento systém je na rozdiel od mechanického uzamykania diferenciálu výrazne lacnejší a postačuje. Pracuje tak, že každé hnané koleso ma senzor otáčania a keď sa zisti, že niektoré koleso sa rýchlejšie otáča, čiže prešmykuje, napríklad v snehu, tak je automaticky pribrzdene brzdou, aby všetky hnané kolesá mali približne rovnaké otáčky. Prvé EDS pracovalo len pri nulovej, alebo veľmi nízkej rýchlosti, čiže rozbehu vozidla z pokoja, lebo nebola odvaha pribrzdiť koleso pri vyšších rýchlostiach, ale dnes technika pokročila, preto dnešný rozdiel medzi EDS a ASR je len komerčnou záležitosťou označenia protipreklzového systému.

5, ESP – Elektronicky stabilizačný systém. Tento systém ušetril mnoho vodičom nehodu tak, že udržal vozidlo vo svojej jazdnej dráhe pri rôznych šmykoch. Funguje tak, že pribrzďuje niektoré z kolies, okolo ktorého sa vozidlo začne otáčať presne v protismere šmyku, čo vo výsledku pôsobenia síl zabezpečí, že vozidlo ide tam kam má. Samozrejme, že tento systém nie je všemohúci, ak vodič riadne prestrelí rýchlosť a vozidlo sa vlastne ani nedotýka vozovky, tak sa efekt korekcie nedostaví.

Existuje veľa ďalších elektronických alebo mechanických vymoženosti, ale tieto, čo som napísal, sú tie základne, bez ktorých si auto určite nekúpim.

Záver: Radšej dať peniaze do bezpečnostných systémov, ako ich dať napríklad na sedadla v koži. Potom, pri dobrých pneumatikách nemáte problém jazdiť ani v takých podmienkach aké sú počas tohoročného januára.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Učiteľ, ktorý sa rád hral. Ako sa Milan Reindl stal dizajnérom Lego Technic

Nevyštudoval techniku ani dizajn. Napriek tomu sa stal jedným z jedenástich dizajnérov Lego Technic. Len vďaka tomu, že si rád z lega skladal veci, na ktoré nemal návod.

SVET

Výbuchy po futbalovom zápase v Istanbule zabili 29 ľudí

K explóziám došlo hodinu po zápase medzi Besiktasom a Bursasporom.

DOMOV

Smer chce byť politicky nekorektný aj robiť poriadky v osadách

Novými podpredsedami sú Blanár a Žiga.


Už ste čítali?