Taxikári v Bratislave chcú od mesta kartelovú dohodu

Autor: Jozef Drahovský | 5.2.2013 o 10:38 | (upravené 5.2.2013 o 10:55) Karma článku: 14,83 | Prečítané:  4585x

V Bratislave z magistrátu prišla informácia, že mesto chce prostredníctvom všeobecne záväzného nariadenia zaviesť jednotnú farbu taxíkov. Taxíky v Bratislave by mali byť biele alebo červené. Taxikári chcú niečo iné.

V zahraničí existuje viacero miest, kde vozidla taxislužieb majú jednotnú farbu alebo kombináciu farieb, pripadne vzor. Určite to nie je biela a ani červená farba, lebo tým dochádza k zákazu používania takéhoto označenie pre iné autá. Ale sme na Slovensku, tak aj toto môže prejsť.

Verím, že pre niekoho, môže byť veľkým finančným prínosom keď donúti všetkých taxikárov dať si prestriekať auto na farbu taxi a pre nešťastníkov nie taxikárov, ktorí majú svoje auto v bielej alebo červenej farbe, dať si ho prestriekať  na inú farbu aby ich vozidlo nebolo zameniteľné s taxi.

Lenže ani prianie taxikárov nie je v poriadku. Chcú od mesta aby im zabezpečilo kartelovú dohodu, ktorá by zdvihla cenu za kilometer na 1,40 a 1,50 Euro. Ide o to, aby nikto nemohol poskytovať lacnejšie služby, aby došlo k deštrukcii voľného trhu, založenom na vlastnej cenotvorbe a konkurencii.

Všade na svete sú kartelové dohody trestané, preto je snaha ich dostať priamo do legislatívy (zákony nariadenia, schválené kolektívnym orgánom bez zodpovednosti) a tváriť sa, že to kartelová dohoda nie je.

Keď mám pravdu napísať, tak sa mi nepáčia ani rozhodnutia, Úradu pre reguláciu sieťových odvetví a nie preto, že nie preto, že by určil maximálnu predajnú cenu, napríklad plynu, elektriny atd. a minimálnu výkupnú cenu napríklad poľnohospodárskych produktov, ale preto, že veľmi často určuje fixnu cenu, čím zamedzuje konkurencii v danej oblasti. Niektoré rozhodnutia Úradu pre reguláciu sieťových odvetví pripomínajú nie ochranu spotrebiteľa alebo prvovýrobcu,  ale kartelovú dohodu pretransformovanú do uznesenia štátneho orgánu.

Ako vybrať vhodnú farbu a jedinečný vzor pre taxi?

Obr. 1. Pred zmenou.


Obr. 2. Po zmene.
Autor: Paranjay Paudel z Nepálu a jeho Taxi modification.

 

Záver: Ak mesto chce jednotnú farbu vozidiel taxi, môže tak spraviť, ale musí si vybrať farbu a vzor, ktorý sa nepoužíva na ostatných autách. Samotná doba zavádzania povinnej farby, by mala byť u existujúcich vozidiel dlhšia, ako priemerná životnosť vozidiel. Samozrejme žiadne kartelové dohody o jednotnej cene povýšené na všeobecne záväzné nariadenie.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Marek Vagovič: Fico sa potrebuje udržať, aby sa kauzy nevyšetrili

Niektorí novinári berú Ficove výroky o prostitútkach príliš osobne, tvrdí novinár Marek Vagovič.

EKONOMIKA

Slováci ponúkajú za železiarne najviac, Američanom sa to máli

Žiaden záujemca neponúka cenu, ktorá by uspokojila U. S. Steel. Predaj neuzavreli.

KOMENTÁRE

Deklarácia zločinu

Harakiri morálky, azda aj tak sa dá pomenovať deklarácia súčasnej moci.


Už ste čítali?