Vodiči nepoznajú význam zelenej na križovatke Landererova Čulenova

Autor: Jozef Drahovský | 24.2.2014 o 10:08 | (upravené 24.2.2014 o 17:47) Karma článku: 10,83 | Prečítané:  3229x

Ak po výjazde z nákupného centra Eurovea v Bratislave na križovatke Landererova - Čulenova nechcete mať rozbite auto a ešte byť na vine, tak by ste mali poznať a dodržiavať pravidlá cestnej premávky a nespoliehať sa na to, že za vás budú pri riadení vozidla rozmýšľať iní. Jazdím tadiaľ takmer každý deň a na môj vkus pomerne často tam vídam na zemi nakreslené obrysy vozidiel po dopravnej nehode alebo škodovej udalosti. Príčina je veľmi jednoduchá, vodiči prechádzajúci od Eurovey neovládajú pravidlá cestnej premávky, respektíve ich ovládajú ale nekonajú podľa nich.


Obr. 1. Križovatka Landererova - Čulenova v Bratislave s vyznačením najčastejších kolíznych smerov.


Obr. 2. Pohľad v smere od Eurovey k ZSE.


Obr. 3. Pohľad v smere od ZSE k Eurovea.


Obr. 4. Pohľad v smere od Dostojevského radu k mostu Apollo.


Obr. 5. Pohľad v smere od mosta Apollo k Dostojevského radu.

 


Obr. 6. Ak stále neviete o ktorú križovatku ide tu je on-line google mapa. Zväčšiť mapu

 


Obr. 7. Problém tejto križovatky je vo vodičoch ktorí nepoznajú význam plného zeleného signálu na tomto semafore. Pritom nie je ich málo. Ak vodič v prvom vozidle nedá prednosť protiidúcim vozidlám, tak celá kolóna za ním spravidla prednosť tiež nedá.

Ak vodič oproti idúceho vozidla idúci priamo nerozmýšľa za iných a zrazí sa s prvým vozidlom odbočujúcim vľavo, tak pri vhodnej konštatácii sa tam naskladá celý vlak nabúraných vozidiel. Niektorí vodiči nielen, že nepoznajú význam svetiel na semaforoch, ale ani nedodržujú bezpečný odstup od predchádzajúceho vozidla.

 


Obr. 8. Vyhláška 2009/9 v §9 definuje význam plného zeleného signálu nasledovne:

(2) Pri riadení cestnej premávky na križovatke sa používajú najmä svetelné signály trojfarebnej sústavy s plnými svetlami alebo so smerovými signálmi.

(3) Pri riadení cestnej premávky na križovatke
c) signál s plným zeleným svetlom "Voľno" znamená pre vodiča možnosť pokračovať v jazde, a ak dodrží ustanovenia o odbočovaní a také odbočovanie nie je zakázané dopravnou značkou, možnosť odbočiť vpravo alebo vľavo, vodič je pritom povinný dať prednosť chodcom prechádzajúcim vo voľnom smere po priechode pre chodcov a cyklistom prechádzajúcim vo voľnom smere po priechode pre cyklistov, pritom ich nesmie ohroziť ani obmedziť; ak svieti signál pre opustenie križovatky (č. S 4) umiestnený v protiľahlom rohu križovatky, neplatí pre odbočovanie vľavo alebo vpravo § 19 ods. 4 zákona,

Zákon 8/2009 Z.z.
§ 19 Odbočovanie
(4) Vodič odbočujúci vľavo je povinný dať prednosť v jazde protiidúcim motorovým vozidlám i nemotorovým vozidlám, električkám idúcim v oboch smeroch a chodcom prechádzajúcim cez vozovku. Vodič motorového vozidla i nemotorového vozidla odbočujúci vpravo je povinný dať prednosť v jazde električke, ak je povolená jazda pozdĺž električky vľavo.

 


Obr. 9. Vyhláška 2009/9 Z.z. v §9 definuje význam smerového zeleného signál nasledovne.

(2) Pri riadení cestnej premávky na križovatke sa používajú najmä svetelné signály trojfarebnej sústavy s plnými svetlami alebo so smerovými signálmi.

(3) Pri riadení cestnej premávky na križovatke
e) smerový signál so zeleným svetlom (zelená šípka alebo zelené šípky rôznych smerov) znamená pre vodiča možnosť pokračovať v jazde len v smere, ktorým uvedená šípka alebo šípky ukazujú; ak zelená šípka smeruje vľavo alebo vpravo, neplatí pre odbočovanie § 19 ods. 4 zákona,

Zákon 8/2009 Z.z.
§ 19 Odbočovanie
(4) Vodič odbočujúci vľavo je povinný dať prednosť v jazde protiidúcim motorovým vozidlám i nemotorovým vozidlám, električkám idúcim v oboch smeroch a chodcom prechádzajúcim cez vozovku. Vodič motorového vozidla i nemotorového vozidla odbočujúci vpravo je povinný dať prednosť v jazde električke, ak je povolená jazda pozdĺž električky vľavo.

 

Obr. 10. Ukážka, ako sa v praxi na uvedenej križovatke v smere od ZSE k Eurovey musí správať vodič, ktorý nechce mať rozbité svoje auto, hoci pri jazde priamo má prednosť pred vozidlami prichádzajúcimi od Eurovey, ktoré odbočujú vľavo.

 

Záver:
Ak na semafore svieti plný zelený signál, tak vždy treba dať pri odbočovaní vľavo prednosť protiidúcim vozidlám, okrem prípadu, že svieti zelený signál na opustenie križovatky! Je pravda, že signál pre opustenie križovatky S 4 sa v Bratislave používa málo kde a je pravda, že na významnom počte križovatiek nemajú oproti idúce vozidla plný zelený signál odrazu, ale to nie je dôvod na zabúdanie alebo nerešpektovanie pravidiel cestnej premávky.

Vôbec by som sa nehneval keby polícia začala brať na tomto mieste vodičské oprávnenia za nedanie prednosti protiidúcim vozidlám pri odbočovaní vľavo, aspoň by bolo v garáži Eurovea viacej voľných miest na parkovanie.

Úplne ideálne by bolo v križovatkách kde protismery nie sú púšťané súčasne, doplniť signál S 4 pre opustenie križovatky, čím by sa zvýšila priepustnosť križovatiek, ale to by vyžadovalo pri ich návrhu rozmýšľať a zaplatiť svetlo navyše.

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Marek Vagovič: Fico sa potrebuje udržať, aby sa kauzy nevyšetrili

Niektorí novinári berú Ficove výroky o prostitútkach príliš osobne, tvrdí novinár Marek Vagovič.

EKONOMIKA

Slováci ponúkajú za železiarne najviac, Američanom sa to máli

Žiaden záujemca neponúka cenu, ktorá by uspokojila U. S. Steel. Predaj neuzavreli.

KOMENTÁRE

Deklarácia zločinu

Harakiri morálky, azda aj tak sa dá pomenovať deklarácia súčasnej moci.


Už ste čítali?