Nehoda autobusu na diaľnici D1

Autor: Jozef Drahovský | 6.6.2014 o 21:40 | Karma článku: 11,05 | Prečítané:  15150x

Na diaľnici D1 medzi Piešťanmi a Hlohovcom sa dňa 6.6.2014 stala tragická dopravná nehoda.  Momentálne nie sú známe príčiny nehody, vyšetrovanie a analýzy budú prebiehať ešte nejaký čas, ale už sa objavujú sa špekulácie čo sa mohlo stať, pripadne ako takýmto  nehodám predchádzať.

Zatiaľ to vyzerá tak, že autobus bez zrážky s iným vozidlom zišiel z jazdného pruhu diaľnice cez odstavný pruh až na bezbariérový okraj diaľnice kde z niekoľkometrového svahu s porastom sa prevrátil na pravý bok a ďalej sa šúchal po zemi. Na fotografiách nie je vidno prasknutie pneumatiky, ale vidno rozbitie všetkých výplní okien na pravej strane a deformáciu pravej prednej časti autobusu.

V diskusiách k pod článkami v elektronických médiách sa objavila požiadavka na striktné používanie bezpečnostných pásov v autobusoch. K tomu by som povedal len toľko, že bezpečnostné pasy v autobusoch sú dobrá vec, ale nevyriešia všetko.

Keď si pozriete kamerové záznamy vnútorných kamier autobusov pri nehode, dostupne aj na internete, tak v prípade čelného nárazu jednoznačné bezpečnostné pásy pomáhajú tým, ktorí nemajú pred sebou iné sedadlo, ktoré by ich zadržalo. Pri pretáčaní autobusu okolo pozdĺžnej osi,  bezpečnostné pásy udržia cestujúceho na mieste, ale  nie vždy, zrejme závisí od konštrukcie bezpečnostných  pásov a rozmeroch cestujúceho.

Pri  prevrátení vozidla na bok a šuchania sa po ňom osobám sediacim pri okne bezpečnostné pásy nepomôžu a to ani pri malých rýchlostiach.

V prípadoch zídenia autobusov a kamiónov  z ciest, bez kolízie z iným vozidlo, by som videl nádej v prechádzaní tejto situácie a to v použití aktívneho asistenta  jazdy v jazdných pruhoch s doplnením o aktívny tempomat. Takýto asistent pomôže nielen pri zaspatí vodiča,  ale aj náhlom bezvedomí, infarkte a podobne.  Má to aj nevýhodu a to v cene vozidla  a následne v cene za prepravný kilometer.

Tempomat je zariadenie udržujúce nastavenú cestovnú rýchlosť. Na väčšine vozidiel definovaná aktuálnou rýchlosťou v okamihu zapnutia tempomatu, spravidla viac ako 30 km/hod.
Aktívny tempomat je tempomat doplnení o radar prípadne aj kameru, ktorá pozerá pred seba a v prípade výskytu vozidla v jazdnom pruhu udržuje za týmto vozidlom bezpečnú vzdialenosť . U aktívnych tempomatov s núdzovým brzdením je udržovanie rýchlosti a bezpečnej vzdialenosti nielen  v určitom rozsahu rýchlosti, kedy pracuje tempomat ,  ale až do zastavenia, vrátane automatického použitia núdzového brzdenia.

Asistent jazdy v jazdných pruhoch je zariadenie, ktoré kamerou pozerá na svoj jazdný pruh. Dokáže rozoznať nielen  vodorovne dopravné značenia ale aj hranu asfaltu, respektíve iného povrchu vozovky. Ak vozidlo má snahu vybočiť z jazdného pruhu bez použitia smerových svetiel, tak zariadenie oznámi vodičovi túto situáciu spravidla vibráciou volantu a zvukovým signálom.
Aktívny asistent jazdy v jazdných pruhoch je to iste, ale ak vodič nereaguje,  tak zariadenie cez posilňovač riadenia samé udrží vozidlo v danom jazdnom pruhu.  Ak naďalej vodič nereaguje tak dôjde k zastaveniu vozidla.


Kombinácia aktívneho tempomatu a aktívneho asistenta jazdy v jazdnom pruhu je momentálne to najdokonalejšie zariadenie, ktoré vie korigovať nekonanie vodiča za jazdy.


Záver:
V doprave rozhodujú dve veci a to šťastiekompromis medzi cenou za: pasívnu a aktívnu bezpečnosť vozidla,  komfortom vodiča a cestujúcich, schopnosťami vodiča, dobou dojazdu a stav a bezpečnosť cestnej komunikácie.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Marek Vagovič: Fico sa potrebuje udržať, aby sa kauzy nevyšetrili

Niektorí novinári berú Ficove výroky o prostitútkach príliš osobne, tvrdí novinár Marek Vagovič.

EKONOMIKA

Slováci ponúkajú za železiarne najviac, Američanom sa to máli

Žiaden záujemca neponúka cenu, ktorá by uspokojila U. S. Steel. Predaj neuzavreli.

KOMENTÁRE

Deklarácia zločinu

Harakiri morálky, azda aj tak sa dá pomenovať deklarácia súčasnej moci.


Už ste čítali?