Spájanie komunikácii nekolíznym spôsobom

Autor: Jozef Drahovský | 29.7.2014 o 6:42 | (upravené 29.7.2014 o 16:00) Karma článku: 10,36 | Prečítané:  3556x

Z hľadiska bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky je najlepšie keď sa komunikácie spájajú nekolízne. Čo znamená, že jazdné pruhy každej z pôvodných komunikácií nezanikajú v križovatke, ale plynule pokračujú na novej komunikácii ďalej. Lenže aj takéto riešenie vie narobiť problémy a priniesť rôzny, navzájom protichodný výklad.

Tento článok píšem ako odpoveď pre viacero čitateľov, ktorí sa pýtali na to iste i keď každý iným spôsobom.

Nie jeden vodič mi tvrdil, že keď on ide po hlavnej a v pripájacom pruhu  ide iné vozidlo, hoci tento pripájací pruh môže, ale nemusí byť  po čase odpácacím, hoci súbežný úsek je dlhý aj kilometer, tak môže hocikde naraziť do vozidla z vedľajšej cesty a stále bude na vine vodič z vedľajšej cesty.

Tak som im nakreslil  dva obrázky s otázkou a opýtal sa, ktoré dopravné riešenie majú na mysli? Všetci mi dokreslili tretie dopravné riešenie aj s komentárom.

 

Obr. 1. Rôzne dopravne riešenie spájania komunikácií v jednom smere

Všetci vodiči mi okomentoval riešenia „A“ ako bezproblémové, kde platí predpis o jazde v jazdných pruhoch s tým, že tam si náraz do druhého vozidla nemôžu dovoliť, lebo na vine by bol ten kto mení jazdný pruh bez toho aby sa presvedčil, či ten jazdný pruh do ktorého ide je voľný. S týmto som súhlasil aj ja.

Riešenie „B“ považujú tiež za bezproblémové, lebo tam vodiči z vedľajšej komunikácie  majú jednoznačne definované miesto, kde dávajú prednosť v jazde a potom sa žiadna súbežná jazda nekoná. Ja k tomu dodávam, že v tomto prípade nejde o nekolízne zbiehanie komunikácii, ale o križovatku s prednostou v jazde. Takéto riešenie dopravu výrazne spomalí, je neefektívne, ale dopravné nehody z dôvodu nedania prednosti jazdy spravidla nebývajú. Omnoho častejšie sa vyskytuje nehoda vo vetve vedľajšej komunikácie spôsobená tak, že prvý vodič zastane a dáva prednosť a druhý a ďalší vodič to nepredpokladali. Takéto nehody sú klasifikované ako nedodržanie bezpečného odstupu.

Riešenie „C“ niektorí vodiči považujú za ideálne miesto kde si môžu vybavovať účty a robiť poistné podvody.  Tvrdia, že hocikde na spoločnom úseku jazdných pruhov hoci aj kilometer po pripojení, môžu kedykoľvek naraziť do vozidla z vedľajšej komunikácie a na vine bude práve vodič z vedľajšej komunikácie.

K tomu môžem povedať len nasledovné:
1, Riešenie „C“ je zmes protichodných dopravných značení. Vodorovné dopravné značenie je z riešenia „A“, čo znamená nekolízne zbiehanie komunikácii s tým, že všetky jazdne pruhy nekolízne pokračujú daľej a zvislé dopravné značenie je z riešenia B, čo znamená povinnosť dávať prednosť v jazde.

2, Na Slovensku, konkrétne v Bratislave poznám 5 miest kde je takto organizovaná doprava a spôsobuje to problémy a nehody, ale v žiadnom inom štáte sa s takýmto riešením nestretol. Takéto dopravné značenie považujem za zmätočné. Snažil som sa ho v minulosti zmeniť, ale nepodarilo sa.

3, Ak policajtovi poviete po nehode, že ste úmyselne narazil do iného vozidla alebo úmyselne ste spravil takým manéver aby iné vozidlo narazilo do vás, tak predpokladám, že aj keď ste na hlavnej komunikácii aj tak skončíte ako vinník nehody. Ak to nepoviete, tak výsledok riešenia dopravnej nehody bude záležať od schopností a skúseností dopravného policajta.

4, Aj v prípade riešenia „C“  si treba všímať kúsok plnej čiary, ktorá ak tam je, tak jednoznačne oddeľuje jazdné pruhy. Čiže cez ňu prechádzať nesmiete hoci ste na hlavnej a keď po niekoľkých metroch je už prerušovaná čiara, tak už nie ste v križovatke a je potrebné sa riadiť ustanovením o jazde v jazdných pruhoch.

Konkrétne zakon: 8/2009 Z.z. § 10 Jazda v jazdných pruhoch
(6) Vodič pri prechádzaní z jedného jazdného pruhu do druhého jazdného pruhu je povinný dať prednosť v jazde vodičovi jazdiacemu v jazdnom pruhu, do ktorého prechádza; pritom je povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy. Tam, kde sa dva jazdné pruhy zbiehajú do jedného jazdného pruhu tak, že nie je zrejmé, ktorý z nich je priebežný, vodič jazdiaci v ľavom jazdnom pruhu je povinný dať prednosť v jazde vodičovi v pravom jazdnom pruhu; to neplatí, ak ide o striedavé radenie upravené príslušnou dopravnou značkou.

Zoznam mieste kde je bezkolízne  zbiehanie komunikácii zle označene:

Možno, že su aj daľšie, ale v Bratislave existuju aj bezproblémové riešenia. Napríklad NDS, a.s. zvládla označiť bezkolízne zbiehanie komunikácií bez problemu na D1 v  smere k D2 aj v smere od D2.

Záver:
Tejto téme som sa venoval  v článku: Dopravnú značku daj prednosť v jazde už netreba z 26.10.2009, v TV relácii Prednosť pri moste Apollo z 26.01.2009 a v článku Dopravná značka, ktorá sa pre alibizmus na Slovensku nevyužíva z 18.10.2006.

Keďže od roku 2009, kompetentní nezareagovali, pokúsim sa predložiť požiadavku na zosúladenie zvislého a vodorovného dopravného značenia cez komisiu Dopravy a informačných systémov pri mestskom zastupiteľstve v Bratislave, nakoľko práve týmto postupom sa mi podarilo už nejedno zmätočné dopravné značenie dať do poriadku.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Marek Vagovič: Fico sa potrebuje udržať, aby sa kauzy nevyšetrili

Niektorí novinári berú Ficove výroky o prostitútkach príliš osobne, tvrdí novinár Marek Vagovič.

EKONOMIKA

Slováci ponúkajú za železiarne najviac, Američanom sa to máli

Žiaden záujemca neponúka cenu, ktorá by uspokojila U. S. Steel. Predaj neuzavreli.

KOMENTÁRE

Deklarácia zločinu

Harakiri morálky, azda aj tak sa dá pomenovať deklarácia súčasnej moci.


Už ste čítali?