Keď policajti ignorujú osadené dopravné značenie a vyberajú pokuty v rozpore s ním

Autor: Jozef Drahovský | 26.1.2015 o 3:22 | Karma článku: 10,11 | Prečítané:  3779x

Nie je to tak dávno, keď som upozorňoval  na nezákonné vyberanie pokút na jednom mieste v Bratislave. Policajti pokutovali každého kto na križovatke odbočil vpravo. Je pravda, že tam bol zákaz odbočenia vpravo, ale s dodatkovou tabuľku platí pre nákladné vozidla.

Keď som všetkých kompetentných obtelefonoval  nakoniec zistil som dve veci:

  1. Pokutujú každého vodiča a nielen vodičov nákladných vozidiel preto, lebo tak dostali prikázané od svojho nadriadeného a nenapadlo ich skontrolovať dopravné značenie.
  2. Podľa rozhodnutia cestného správneho orgánu, tam mal byť zákaz odbočenia vpravo pre všetky vozidla, lenže firma, ktorá zákaz odbočenia inštalovala, nechala tam dodatkové tabuľky nákladné vozidlo z predchádzajúceho  dopravného značenia, čim dopravné značenie malo iný význam než bol zámer.

Teraz je obdobný problém v inom meste, konkrétne v Hlohovci s dopravným značením zóna a lokálnou úpravou parkovania. Správca komunikácie, presnejšie mesto si nedalo námahu dať do poriadku všetko lokálne dopravne značenie, prihodili značku zóna a pokutuj.

Preto som pripravil vysvetlenie ako je to so značkou zóna a lokálnou úpravou v jej území.

Vzorová situácia:

 

Pre názornosť je zobrazené dopravné značenie len v jednom smere a ide o situáciu v obci. Komunikácie sú označené písmenami  A až H. Teraz k jednotlivým komunikáciám konkrétne:

A: Do značky zóna je maximálna povolená rýchlosť 50 km/hod a parkovanie je obmedzené len všeobecnými predpismi, čiže parkovať sa môže aj na nevyznačených miestach pokiaľ zostane pre každý smer jazdy 3 metre voľného priestoru alebo na chodníku 150cm pre chodcov. Od značky zóna IP 27a Zóna s plateným alebo regulovaným státím a symbolmi značiek IP 17a Parkovisko – parkovacie miesta s plateným státím a B 31a – Najvyššia dovolená rýchlosť 40 km/hod sa situácia výrazne mení. Rýchlosť sa znižuje na 40 km/hod a stáť je možné len na vyznačených miestach a za splnenia podmienok úhrady za parkovanie.  Tieto podmienky sa uvádzajú v dodatkovej tabuľke k značke IP17a. Zvyčajne je uvedená cena a spôsoby platby, napríklad stieracou kartou, platnou v automate, sms a podobne.

B: Na tejto komunikácii nie sú zvislé dopravné značky a tak platia všetky pravidlá definované v značke zóna. Maximálna rýchlosť 40 km/hod a keďže tam nie sú vyznačené parkovacie miesta tak sa tam parkovať nesmie.

C: Na tejto komunikácii nie je zvislé dopravné značenie a tak platia pravidla definované v značke zóna a to maximálna rýchlosť 40 km/hod a platené parkovanie na vyznačených miestach ktoré vyznačené sú a parkovať sa na nich môže len za splnenie podmienok zo značky zóna, čiže zaplatenie parkovania.

D: Na tejto komunikácii je aj zvislé dopravné značne. Lokálne dopravné značenie má vyššiu váhu ako dopravné značenie na značke zóna. Hoci na značke zóna je maximálna rýchlosť 40 km/hod, tak na tejto komunikácii je možné ísť na základe dopravnej značky B 31a – Najvyššia dovolená rýchlosť 30 km/hod iba maximálne 30 km/hod.
Čo sa týka parkovania, tak zo značky zóna parkovať možno len na vyznačených miestach, ale za splnenia povinnosti zo značky 17a Parkovisko – parkovacie miesta s plateným státím, ktorá je v tomto prípade totožná s podmienkami na značne zóna.

E: Na tejto komunikácii je zvislé dopravné značne upravujúce podmienky parkovania znova značkou 17a Parkovisko – parkovacie miesta s plateným státím, ale dodatková tabuľka môže zmeniť podmienky voči podmienkam na značke zóna, napríklad zvýšiť poplatok za hodinu státia. Vodiči sú povinní rešpektovať lokálne dopravné značenie a platiť podľa podmienok na ňom definovaných. Nemusí to byť len vyššia alebo nižšia cena za parkovanie, môže to byť aj iná doba spoplatnenia, platba v inom parkovacom automate a podobne. Čiže na tejto komunikácii platí maximálna povolená rýchlosť 40 km/hod. zo značky zóna, zákaz státia mimo vyznačených miest a povinnosť zaplatiť za parkovanie podľa podmienok z lokálneho dopravného značenia.

F: Na tejto komunikácii je zvislé dopravné značne upravujúce podmienky parkovania značkou IP 13b Parkovisko – parkovacie miesta so šikmým státím bez symbolu parkovacích hodín. Čo znamená, že nejde o spoplatnené parkovacie miesta. Zo značky zóna zostáva zákaz státia mimo vyznačených miest a maximálna povolená rýchlosť 40km/hod. Ak by na tejto značke bol symbol parkovacích hodín, tak by išlo o spoplatnené parkovacie miesta, ale nie je.

G: Na tejto komunikácii nie sú vyznačené parkovacie miesta, preto sa tam parkovať nesmie, ale je zvýšená maximálna rýchlosť na 60 km/hod. Čiže zo značky zóna zostáva zákaz státia na nevyznačených miestach, ale maximálna povolená rýchlosť sa mení podľa lokálnej úpravy na 60 km/hod. a platí po križovatku, pokiaľ nie je skončená skôr. Po jej skončení platí rýchlosť zo značky zóna až po koniec zóny.

H: Na tejto komunikácii sú vyznačené parkovacie miesta a je aj zvisle dopravné značenie IP 16 Parkovisko – parkovacie miesta s vyhradením státím, kde dodatková tabuľka určuje pre koho sú parkovanie miesta vyhradené. V tomto prípade pre zákazníkov obchodu xy. Čiže parkujúci vodiči tam neplatia poplatky zo značky zóna, ale sú povinní rešpektovať podmienky dodatkovej tabuľky. V tomto prípade tam nesmie parkovať nikto okrem zákazníkov daného obchodu. Zo značky zóna zostáva zákaz státia mimo vyznačených miest a aj maximálna povolená rýchlosť 40 km/hod.

Mohol som ešte pridať príklad parkoviska so značkou IP 19 Parkovisko P+R, kde sú podmienky parkovania definovane lokálnou úpravou odlišne od značky zóna alebo značku IP 17b Parkovisko – parkovacie miesta s regulovaním státím, kde vodič musí dať za čelné sklo parkovacie hodiny a na nich nastaviť čas počiatku parkovania a parkovať maximálne povolenú dobu pokiaľ nemá iné povolenie. V princípe vždy ide o to, že lokálna úprava má prednosť pred všeobecnejšou úpravou.

Ak si niekto mysli, že značkou zóna zmení význam už osadených dopravných značiek, tak sa mýli. Definuje značky zo značky zóna len tam kde iných značiek niet a to si ešte musí dať veľký pozor aby sa do zazónovanej oblasti nedalo dostať inak, nejakou zabudnutou cestou kde nie je značka zóna.

Príklad dopravného značenia (F):

Záver:
Vodiči sú povinní dodržiavať dopravné značenie, ktoré je nainštalované. Polícia či už štátna alebo mestská by mala rešpektovať nainštalované dopravné značenie a pokutovať len jeho nedodržanie. Keď polícia zistí, že nainštalované dopravné značenie neodpovedá všeobecnému zámeru, presnejšie uzneseniu cestného správneho organu, tak by mala túto situáciu riešiť voči správcovi komunikácie aby dal dopravné značenie do poriadku a nie od vodičov žiadať to čo dopravné značenie neurčuje a pokutovať ich.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

ŠPORT

Slovan neplatí ani za nájom štadióna, mestu dlhuje takmer 400-tisíc eur

Hokejový klub nemá na výplaty ani na nájom štadióna. Vedenie tvrdí, že sezónu v KHL dohrá.

ŠPORT

Za Slovanom stále cítiť pachuť vytunelovaných harvardov

Medzi majiteľmi je dodnes firma zapletená do tunelovania harvardských fondov.

PLUS

Zamrzla a nebilo jej srdce. Potom vstala z mŕtvych

Žena bola hodiny mŕtva, zmrzla na kosť a zažila zmŕtvychvstanie.


Už ste čítali?