reklama

Keď dva plus dva nie je štyri

Dnes je taký výnimočný  dátum, ak napíšete niečo kontroverzné, tak sa nič nedeje. Kto chce porozumie, kto nechce porozumieť ten povie prvý apríl. Je tomu viac než 10 rokov, čo mi pracovníčka pravdepodobne zo štatistického úradu alebo ich spolupracujúcej organizácie vytýkala, že neviem spočítať 2+2, že na jednom mieste v štatistickom hlásení uvádzam, že 2+2=3 a na inom mieste 2+2=5. Aby som hlásenie opravil a poslal znova.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (3)

V prvom momente som to pokladal za moju chybu, lenže skutočnosť bola úplne iná. Štatistické hlásenie sa uvádzalo v tisíckach korún. Tržby boli 2400 predaj tovaru a 2400 predaj služieb, čo spolu bolo 4800. Preto sa v príslušných kolónkach uviedol 2, 2 a súčet 5.

V nákladoch to bolo opačné 1600 nákup tovaru a 1600 nákup materiálu a služieb, spolu 3200 čo znamenalo 2 plus 2 je 3.

Matematicky príklad
Matematicky príklad (zdroj: Jozef Drahovský)

Pani na druhom konci telefónu bola neoblomná, že oni to musia spočítať presne a keďže moje hlásenie matematicky nie je správne, žiadajú ma aby som hlásenie opravil.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Dopad matematickej opravy bol na hospodársky výsledok veľmi zaujímavý.
Pred opravou: tržby 2+2=5, náklady 2+2=3, hospodársky výsledok: 5-3=2
Po oprave: tržby 2+2=4, náklady 2+2=4, hospodársky výsledok: 4-4=0

Keď som si tento týždeň prečítal článok v Bratislavských novinách, že mesto je nespokojné výpočtom prerozdeľovania daní, ktoré sa prerozdeľujú podľa počtu ľudí s trvalým pobytom, lebo na výpočet sa nepoužíva presný údaj z registra obyvateľstva, ale niekoľko rokov starý a nepresný štatisticky údaj zo sčítania obyvateľstva, až vtedy som pochopil zmysel vtipu jedného známeho, ktorý nehovorí štatistický úrad, ale srandistický úrad.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

A to ani nechcem myslieť na to ako vypočítali výšku priemernej mzdy, z ktorej sa počítajú hranice odvodov pre odvody SZČO. Keď som z počtu obyvateľov Slovenska odpočítal ľudí pred a po produkčnom veku, tak pri oficiálne oznámenej priemernej mzde, by sme sa mali mať oveľa lepšie. Lenže kontrolné porovnanie voči celkovému objemu výberu daní od fyzických osôb nesedí, zrejme priemerný zárobok sa nevykazuje na základe reálnych údajov z daňových úradov, alebo sociálnej poisťovne, ale na základe štatistického zisťovania, ktoré je podľa všetkého realite vzdialené.

Záver:
Ak si myslíte, že 2 plus 2 je vždy 4, tak si to myslite naďalej. Ja len dodám, že je to pravda pokiaľ sa budeme baviť pri ideálnych podmienkach celočíselnej matematiky. Lenže v reálnom svete súčtom dvoch hodnôt označovaných ako 2, je číslo z intervalu od 3 až po 5.

Jozef Drahovský

Jozef Drahovský

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  1 235
  •  | 
  • Páči sa:  1 050x

Venujem sa analýzam v doprave a vývoju v oblasti informačných technológií. Zoznam autorových rubrík:  DopravaRôzneZoznam článkov

Prémioví blogeri

Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu