Kazítka, po česky kurvítka

Autor: Jozef Drahovský | 9.5.2015 o 15:05 | (upravené 10.5.2015 o 11:30) Karma článku: 9,58 | Prečítané:  3500x

Za kazítko v danom zariadení považujeme súčiastku, ktorá sa pokazí krátko po skončení záruky v percentuálne významnom počte zariadení.

Keďže na túto tému vzniklo veľa článkov, ktoré sú podľa mňa s výrazne skreslenými informáciami, tak sa pokúsim uviesť veci na správnu mieru.

Prečo kazítka existujú? Odpoveď treba  hľadať pri vývoji daných zariadení.

Pred tým, než uvediete na trh nový výrobok z hromadnej alebo aspoň sériovej výroby, tak sa okrem iných aspektov rieši aj ekonomika.  Na našom trhu je zákonná dvojročná minimálna záručná lehota, ktorú okrem dodávateľov software z poza oceánu dodržiavajú takmer všetci.

Preto pri cenovej kalkulácii sa počítaj aj so záručnými opravami. Pritom cena výrobku pokiaľ nemáte zákonom garantovaný monopol sa  nastavuje podľa parametrov/ceny konkurencie, očakávaného zisku a nákladmi na výrobu.  Pritom jediné s čím pri vývoji môžete hýbať sú náklady na výrobu. Preto sa všetko ladí tak, aby náklady na materiál, výrobné a kontrolné zariadenia a prácu boli čo najnižšie, ale aby výskyt chýb, respektíve náklady počas záruky boli prijateľné.

Niektorí výrobcovia do zisku započítavajú aj pozáručný servis. Spoznáte ich podľa toho, že ich výrobky sa nedajú štandardnými nástrojmi rozobrať a oprava v nevýrobcovom servise neprichádza v úvahu. Síce takých výrobcov veľa nie je, oveľa viac je takých, ktorí počítajú s tým, že výrobok morálne zastará a porucha bude motivovať v kúpe modernejšieho výrobku.

Takže povrchová úprava sa robí len na toľko mikrónov aby to záruku vydržalo, elektrické súčiastky sa nakupujú s garanciou funkčnosti na dobu záruky a nie pre náročnejšie prostredie a drahšie atd. Stredná bezporuchová doba je len o niečo dlhšia ako je záruka. Okrem výrobcov software, kde vám funkčný program alebo aj nim riadené zariadenie prestane pracovať v konkrétny dopredu známy deň, lebo to chápu len ako prepožičanie licencie na konkrétnu dobu a nie predaj funkčného software, som sa nestretol s elektronickým odpočítavaním času.

Otázka: existujú aj výrobky s dlhšou životnosťou ako obvykle 2 roky záruky?  Áno existujú a výrobcovia sa k nim aj patrične hlásia. Spoznáte to tak, že takýto výrobok má predĺženú záruku počas, ktorej náklady na opravu hradí výrobca.

Ak sa chcete uistiť, že daný výrobok kazítka neobsahuje, respektíve má strednú bezporuchovú dobu výrazne dlhšiu, tak skúste výrobcu požiadať o predĺženie záruky.

V tomto prípade pozor na jeden dôležitý termín, ktorý je doživotná záruka.  Nie je to záruka do konca vášho života, ale ani nie do konca existencie výrobcu. Je to doba do vtedy kým výrobca neoznámi, že životnosť daného výrobku končí, čo znamená, že od toho dna už nedodáva náhradné diely a podporu servisom.

Záver:
Kazítka naozaj existujú a sú to súčiastky, ktoré sa pokazia krátko po skončení záruky v percentuálne významnom počte zariadení. Servisy sa rýchlo naučia, ktoré sú to súčiastky v danom výrobku. Pritom tá istá súčiastka od toho istého výrobcu môže byť v jednom zariadení kazítko a v inom byť kazítkom nemusí, závisí to od jej zaťaženia. Preto zakázanie kazítok zákonom môže byť veľmi problematické. Možno riešením by bolo zahrnúť do povinne zverejňovaných  parametrov výrobku okrem doby záruky a aj vypočítanú strednú bezporuchovú dobu a výrobcom garantovanú technickú životnosť výrobku.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Technic sa nedá naučiť. Ako sa učiteľ stal dizajnérom Lega

Nevyštudoval techniku ani dizajn. Napriek tomu sa stal jedným z jedenástich dizajnérov Lego Technic. Len vďaka tomu, že si rád z lega skladal veci, na ktoré nemal návod.

SVET

Výbuchy po futbalovom zápase v Istanbule zabili 29 ľudí

K explóziám došlo hodinu po zápase medzi Besiktasom a Bursasporom.

DOMOV

Smer chce byť politicky nekorektný aj robiť poriadky v osadách

Novými podpredsedami sú Blanár a Žiga.


Už ste čítali?