Pochvala za dopravné značenie pri rozkopávke

Autor: Jozef Drahovský | 25.7.2015 o 13:52 | Karma článku: 7,14 | Prečítané:  1845x

Väčšinou píšem kritiku, ale dnes som rád, že môžem pochváliť zmysluplné, dočasné dopravné značenie pri rozkopávke na nábreží v Bratislave (nagls) a odporučiť ho ako vzor pre iné rozkopávky.

Keď v minulosti bola rozkopávka na Nábreží armádneho generála Ludvíka Svobodu, tak sa v smere do mesta tvorili dopravné zápchy. Neraz už od  križovatky pred mostom Lafranconi na Botanickej. Teraz pri viacnásobnej rozkopávke, ktorá už trvá niekoľko týždňov dopravné zápchy nie sú. Prečo?  

Okrem toho, že tadiaľ jazdím autom takmer denne, vybral som sa na miesto peši s fotoaparátom.

 

Rozkopávka je za zákrutou, ktorá začína pod mostom Lafranconi. Pričom prvé dopravné značenie je umiestnené tak aby z diaľky ešte počas rovnej jazdi vodiči videli, že sa niečo deje.

 

Dôležitá a včasná informácia o zmene organizácii dopravy z dôvodu prác na ceste.

 

Informácia o radení sa do ľavého jazdného pruhu formou striedavého radenia – zipsu, ktorá je pre rýchlosť 50 km/hod na ideálnom mieste. Keby bola neskôr, tak vodiči by sa nestihli radiť, ale ak je zbytočne skoro, tak je to horšie ako neskoro, lebo vzniká chaos, keď niektorí vodiči sa radia podľa zipsu už v mieste značky a nie až pri zlučovaní jazdných pruhov do jedného.

 

Všimnite si smerové dosky. Obe sú natočene rovnako a správne, preto vodiči nemajú dilemu kadiaľ ich obchádzať.

 

Správne natočenie smerových dosiek bolo po celý čas rozkopávky, čo je na Slovenskú nevídané.

 

Za prvou rozkopávkou je ďalšia rozkopávka, znova so striedavým radením vozidiel.

 

Aj tu sú smerové dosky natočené rovnako a správne. Samotná jama má zábradlie. To, že časť je na fotografii otvorená, je preto lebo momentálne tam pracovali.  Keď na konci dňa prácu prerušili, tak zábradlie po celom obvode uzatvorili a dopravné značenie vyrovnali. Viem, že viacerí neveríte, že je to fotografia a skúsenosť zo Slovenska z Bratislavy, ale je.

Možno je to predzvesť rozmýšľania pri dočasnom dopravnom značení.  Preto som sa zastavil za nimi s otázkou, kto im robil projekt dopravného značenia. Odpovedali, že Ing. Meštaník.

 

Je zaujímavé, že dopravným značením mysleli aj na chodcov. Na konci Botanickej informovali chodcov, ktorí chcú isť vpravo po nábreží, aby prešli na druhú stranu cesty, lebo rozkopávka nebola len na vozovke, ale aj na chodníku, ktorý bol uzatvorený.

 

Takto vyzerá značka pre chodcov z opačného konca rozkopávky. Na zemi je preto, že práve počas môjho fotografovania dokončili odstraňovanie prekážok z chodníka a chodník je už priechodný. K tejto značke, hlavne v opačnom smere mám jednu pripomienku. Kým vodiči rozumejú smerovej  šípke, ktorá platí v smere v vpravo, tak chodci ju nechápu a potom sa musia vracať naspať alebo prechádzajú cez električkové koľaje. Odporúčam otočiť značku o 90 stupňov a dať informačný text, napríklad: Chodník medzi internátom Lafranconi a Botanickou je počas rozkopávky uzatvorený.

 

Prečo prv sa kolóny tvorili a teraz nie?

Ľavý pruh vtedy aj teraz bol bez rozkopávky, miesta rozkopávok aj obdobie bolo v oboch prípadoch rovnaké, rozdiel je len v dopravnom značení.

Najprv bola dopravná značka obmedzujúca rýchlosť na 30 km/hod. Potom bola dopravná značka zníženie počtu jazdných pruhov a dopravné značenie označujúce prekážku na vozovke. Pri tejto kombinácii je veľký problém v nejasnosti, kto má prednosť ak idú dve vozidla vedľa seba.

Ak je len prekážka, tak prednosť má ten, kto má v jazde prekážku a ďalej platí zips, ale ak je zníženie počtu jazdných pruhov bez prekážky, tak prednosť má ten, kto má jazdný pruh priebežný a zips je len záležitosťou vzájomnej  ohľaduplnosti.  Ak je prekážka a aj zníženie jazdných pruhov odrazu, tak to v zákone nemáme definované a je na to viacej rôznych výkladov.

Staršie dočasné dopravné značenie  spôsobovalo to, že vodiči sa venovali zníženiu rýchlosti aby nedostali pokutu a až potom sa snažili preradiť do jedného jazdného pruhu, čo spôsobovalo časté zastavenie premávky. Príčinou zastavenia bola aj neistota, kto má prednosť. Či platí striedavé radenie ako pri prekážke alebo prednosť majú vozidla v priebežnom pruhu a striedavé radenie je len vecou ohľaduplnosti.

Nové dopravné značenie je jednoznačné. Najprv včas informuje vodičov o práci na ceste a potom jednoznačne definuje, že platí striedavé radenie vozidiel. Toto značenie nijako nemení prednosť v jazde, čiže ak náhodou  idú dve vozidla vedľa seba, tam má prednosť ten, kto má prekážku.

Vždy keď som tadiaľ išiel, tak vodiči využívali striedavé radenie bez problémov a pokračovali primeranou rýchlosťou bez bezdôvodného brzdenia. Brzdenie sa objavilo iba v prípade, že vozidlá dávali prednosť chodcom na priechode, ale potom sa premávka bez problémov rozbehla a to je dôvod, prečo pri tomto dopravnom značení je doprava výrazne plynulejšia ako v minulosti.

Záver:
Dúfam, že si dopravní projektanti a cestný správny orgán zoberú z tejto skúsenosti príklad a prestane paušálne umiestňovanie obmedzenia rýchlosti na 30 km/hod pri rozkopávkach, ktoré bez váhania osadia  aj v pešej aj obytnej zóne, kde aj bez rozkopávky je maximálna povolená rýchlosť len 20 km/hod.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Technic sa nedá naučiť. Ako sa učiteľ stal dizajnérom Lega

Nevyštudoval techniku ani dizajn. Napriek tomu sa stal jedným z jedenástich dizajnérov Lego Technic. Len vďaka tomu, že si rád z lega skladal veci, na ktoré nemal návod.

SVET

Výbuchy po futbalovom zápase v Istanbule zabili 29 ľudí

K explóziám došlo hodinu po zápase medzi Besiktasom a Bursasporom.

DOMOV

Smer chce byť politicky nekorektný aj robiť poriadky v osadách

Novými podpredsedami sú Blanár a Žiga.


Už ste čítali?