Taxi, Hopin, Uber, Preber, štrajk a zákon o cestnej doprave

Autor: Jozef Drahovský | 27.9.2015 o 20:20 | Karma článku: 10,15 | Prečítané:  3528x

Po mojich vyjadreniach v médiách, kde som kritizoval snahy niektorých taxikárov a taxislužieb o určenie minimálnej ceny za kilometer jazdy, sa zosypala na mňa vlna kritiky.

Keďže spoločná dohoda na cene u taxikárov a taxislužieb by znamenala kartelovú dohodu s rizikom vysokej pokuty, tak ju chceli transformovať na inú právnu úroveň a to do legislatívy príslušného mesta alebo štátu.

Je pravda, že na Slovensku máme Úrad pre reguláciu sieťových odvetví, ale ten sa väčšinou správa skôr ako kartelový úrad, lebo neurčuje maximálnu predajnú cenu a minimálnu výkupnú cenu, ale určuje fixnú cenu. Preto sa stalo, že plyn zlacnel, ale dodávateľ ho mohol dodávať lacnejšie len pre firmy a nie domácnosti, nakoľko pre domácnosti nebola určená maximálna cena, ale fixná cena. Preto je dosť možné, že taxikárom sa ich zámer cez politické reprezentácie podarí dotiahnuť do dokonalosti a nikto nebude smeť poskytovať taxislužby lacnejšie než bude stanovená cena za kilometer a ani nebude môcť používať iné finančné modely.

Keď na Slovensko prišli GSM telefóny umožňujúce obojsmerné posielanie SMS a podarilo sa mi rozchodiť prvú SMS bránu, tak som sa pýtal známeho taxikára, či mál záujem o objednávanie taxíkov cez SMS.  Vysvetlil som mu, že jemu stačí telefón,  cez ktorý pošle na bránu SMS kde stojí a čaká na zákazníka. Zákazník pošle SMS odkiaľ a kam chce isť a potom počítač spáruje záujem s ponukami a obom pošle SMS.  Vtedy môj známy taxikár sa pozeral na mňa s výrazom či som spadol z jahody, že on má predsa vysielačku, za ktorú platí a o všetko sa stará centrála. Z celého nápadu nič nezostalo, teda okrem SMS brán ktoré využívam dodnes, ale v inej oblasti.

Odvtedy technológia významne pokročila tak, že dnešné telefóny nemajú len SMS, majú aj GPS a je v nich počítač s trvalým dátovým prenosom, grafickým displejom, preto sa dajú robiť kvalitatívne dokonalejšie veci.

Prvý kto na Slovensku reálne využil dostupnú technológiu v mobiloch a hlavne presvedčil prvú skupinu taxikárov bola firma Hopin, ktorá vyvinula a prevádzkuje svoji aplikáciu do mobilov vrátane centrálnych serverov na sprostredkovávanie požiadaviek medzi klientmi a vodičmi taxi.

Keďže taxi používam pomerne často a väčšinou na opakovaných trasách, tak už poznám nielen ceny, ale aj viacero podvodov. Mám skúsenosť od toho, že podľa jazyka cestujúceho taxikár zvoli neprimerane dlhu trasu, cez upravený taxameter (takže taxameter nie je záruka dodržania ceny), alebo premrštenú cenu za zobratie taxíka z niektorých stanovíšť, až po pýtanie si poplatku za 15 minút státia pri každom zastavení v kolóne.

Preto sa už dlhšiu dobu pred jazdou dohadujem na cene. Ak je cena viac ako dvojnásobok obvyklej ceny, alebo taxikár chce čo ukáže taxameter lebo cenu údajne nevie odhadnúť, tak si nájdem iné taxi. Preto som privítal nový finančný model platenia dopredu známej ceny za dopravu v danom meste, v prípade Bratislavy dopravu do susedných mestských častí.

Do toho všetkého prišiel Uber, o ktorom som si najprv myslel, že ide o Slovenskú firmu so zmyslom pre humor, ktorá chcela ubrať z vysokých cien za taxi. Potom som zistil, že ich model fungovania je obdobný ako má Hopin s tým, že súčasťou spojenia zákazníka a taxi je aj zabezpečenie bezhotovostnej finančnej transakcie pri platbe za dopravu.

Waze Slovensko: V pondelok budú taxikári blokovať ulice na protest proti Uberu. A ako vlastne vznikol názov tejto služby?Waze Slovensko: V pondelok budú taxikári blokovať ulice na protest proti Uberu. A ako vlastne vznikol názov tejto služby? (scontent-fra3-1.xx.fbcdn.net)

Uber na Slovenku a s tým spojene problémy:
Služba Uber zabezpečuje aj bezhotovostnú finančnú transakciu za službu preto vodiči nemusia mať hotovostnú pokladnici a problémy s ňou spojenými.

Poloha taxi je monitorovaná cez GPS, je známa nástupná aj výstupná poloha, preto taxi nepotrebuje taxameter. Momentálne sa cena odvíja od dĺžky jazdy, ale nič nebráni začať používať aj model ceny za vzdušnú vzdialenosť s tým, že je na vodičovi taxi aby optimalizoval trasu jazdy.

Morálny problém Uberu je v tom, že od vodičov nechce paušálne poplatky, ktoré platia ostatní vodiči taxi za vysielačku a stanovištia, ale stačí mu 20% z reálnej tržby, čo sa nepáči konkurencii.

Uber má momentálne nedotiahnuté veci okolo fakturačného miesta, ktoré je momentálne v zahraničí a preto sa vodiči musia prihlásiť ako platcovia DPH vo zvláštnom režime, bez možnosti odpočtu DPH, čo sa dá vyriešiť dvomi spôsobmi. Každý sa stane štandardným platcom DPH alebo si Uber  zriadi pobočku na Slovensku pre fakturáciu.

Legislatívny problém Uberu je ten, že neprišiel na Slovensko pred platnosťou zákona o cestnej doprave 56/2012 Z.z. z 31.1.2012, a v prechodnom období sa nenaučil čo a ako. Tento zákon veľmi výrazne zmenil podmienky podnikania v cestnej doprave. Podľa neho sa dá podnikať osobnej cestnej doprave len na základe platnej dopravnej licencie. Čiže licenciu k živnosti vodiča, alebo licenciu pre právnickú osobu, ktorá má vodičov zamestnancov. Bez tejto licencie nemôžte za protihodnotu odviezť ani suseda. Uber si problém spravil sám keď pri nábore vodičov bral vodičov aj bez licencie a opomenul predpisy pre vozidla poskytujúce dopravné služby, kedy TK a EK majú kratšiu dobu platnosti a dodnes neviem ako je to s poistením zákazníkov pri nehode zapríčinenej vodičom taxi, zlyhaním vozidla alebo zapríčinené tretou stranou.

 

Ako ďalej?
Uber alebo aj iná služba ktoré bude v budúcnosti poskytovať IT službu pre fyzické osoby alebo právnické osoby podnikajúce v osobnej doprave, povedzme aj služba Preber, ktorá sa len chystá, musí okrem rešpektovania zákonov brať v úvahu aj zákulisie podnikania v osobnej doprave.

Práve zákulisie osobnej dopravy pripravuje štrajk proti Uberu. Nechcem polemizovať či takýto štrajk je zákonný alebo nezákonný a čo sa ním dá dosiahnuť.

Sedel som 4 hodiny zo zástupcom z viacerých taxislužieb  a spolu sme prešli všetkých 10 požiadaviek ku ktorým som sa predtým verejne v médiách vyjadril. Pri 8 požiadavkách sme našli spoločné obojstranne prijateľné riešenie. V dvoch požiadavkách sme zhodu nenašli i keď vzájomné stanoviská sa konkretizovali. Obe požiadavky sa týkali spôsobu definovania ceny sa službu.

 

Záver:
Viem, že podnikanie v osobnej doprave na Slovensku má viacero nevyriešených vecí. Príchod Uberu z iným finančným modelom a istými nezrovnalosťami v podnikaní tieto otázky vyostruje.

Podľa mňa jedinou zmysluplným postupom je zjednodušenie podnikateľského prostredia pre osobnú dopravu – taxi a nastavenie rovnakých podmienok pre všetky spôsoby podnikania. Pod rovnakými podmienkam nechápem rovnakú cenu pre všetkých, ale podmienky, ktoré musí každý poskytovateľ osobnej dopravy spĺňať, pokiaľ sa hlási k určitej kvalite služieb.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Marek Vagovič: Fico sa potrebuje udržať, aby sa kauzy nevyšetrili

Niektorí novinári berú Ficove výroky o prostitútkach príliš osobne, tvrdí novinár Marek Vagovič.

EKONOMIKA

Slováci ponúkajú za železiarne najviac, Američanom sa to máli

Žiaden záujemca neponúka cenu, ktorá by uspokojila U. S. Steel. Predaj neuzavreli.

KOMENTÁRE

Deklarácia zločinu

Harakiri morálky, azda aj tak sa dá pomenovať deklarácia súčasnej moci.


Už ste čítali?