Elektronická diaľničná známka pre prípojné vozidla funguje inak ako nálepka

Autor: Jozef Drahovský | 4.12.2015 o 1:08 | (upravené 4.12.2015 o 8:45) Karma článku: 6,72 | Prečítané:  6522x

Média, ale aj NDS opomenuli v informovaní vodičov rozdiel medzi fyzickou a elektronickou známkou pre prípojné vozidla. Ten rozdiel si treba uvedomiť, lebo inak hrozia nepríjemnosti.


Predstavte si, že máte vo firme 3 ťažné vozidla o max. hmotnosti 3,5 tony a 3 prípojné vozíky, ktoré potrebujete striedať medzi ťažnými vozidlami. Napríklad je to kompresor na vozíku pre zbíjačky, fréza na asfalt a obyčajný vozík pre rôzny náklad.

Doteraz to platilo nasledovné:
Každé vozidlo do 3,5 tony muselo mať diaľničnú známku vo forme nálepky na čelnom skle a na ústrižku vyplnené číslo vozidla, tak isto je to aj po novom, len diaľničná známka je elektronická a rovnako sa vypĺňa číslo  vozidla. Vtedy aj teraz bolo a je potrebné mať na 3 ťažné vozidlá  3 diaľničné známky pre vozidlá do 3,5 tony.

U prípojných vozidlách to bolo oveľa komplikovanejšie.
Diaľničná nálepka pre prípojné vozidlo sa lepila na čelné sklo ťažného vozidla, ale na kontrolný kupón sa vypisovalo evidenčné číslo prípojného vozidla.

Čiže ak firma mala 3 ťažné vozidla a 3 prípojne vozidlá, ktoré potrebovala medzi nim striedať, tak ak chcela dodržiavať, zákon/vyhlášku musela kúpiť 9, slovom deväť diaľničných nálepiek pre prípojné vozidla a na každom ťažnom vozidle okrem nálepky pre ťažné vozidlo, museli byť nalepené 3 totožné nálepky pre prípojné vozidlá, ale každá s vypísaným kupónom iného evidenčného čísla prípojného vozidla.

Viem, že táto informácia a vám zdá neuveriteľná, preto citujem príslušné právne predpisy:

488/2013 Z.z. ZÁKON z 27. novembra 2013 o diaľničnej známke a o zmene niektorých zákonov:

§ 6 Úhrada diaľničnej známky v podobe papierovej nálepky

(1)Vozidlá alebo jazdné súpravy musia byť po úhrade diaľničnej známky v podobe papierovej nálepky pri prejazde vymedzených úsekov ciest označené nálepkou. Úhrada diaľničnej známky sa preukazuje platnou dvojdielnou nálepkou, ktorej jedna časť s vyznačením doby platnosti je nalepená celou plochou na prednom skle vozidla alebo prvého vozidla jazdnej súpravy a druhú časť tvorí oddeliteľný kontrolný kupón. Umiestnenie nálepky na prednom skle vozidla alebo prvého vozidla jazdnej súpravy,vzor papierovej nálepky a jej rozmery ustanoví všeobecne záväzný právny predpis, ktorý vydá Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo“).

(2) Pri úhrade diaľničnej známky v podobe papierovej nálepky sa do elektronického systému správne a úplne zadajú údaje podľa § 5 ods. 1.

(3) Diaľničnú známku v podobe papierovej nálepky možno uhradiť spôsobmi podľa § 5 ods. 2.

(4) Na oddeliteľnom kontrolnom kupóne musí byť v čase užívania vymedzených úsekov ciest vyznačený údaj o evidenčnom čísle vozidla,8) ktoré má vozidlo alebo všetky vozidlá jazdnej súpravy.

(5) Vodič vozidla alebo jazdnej súpravy, ktorý používa vymedzený úsek ciest, je povinný na požiadanie predložiť príslušníkovi Policajného zboru oddeliteľný kontrolný kupón.

Všeobecne záväzný právny predpis k vyššie uvedenému zákonu:

339/2014 Z.z. Vyhláška Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky, ktorou sa vykonávajú ustanovenia zákona o diaľničnej známke a o zmene niektorých zákonov

§ 3
(1) Prvá časť papierovej nálepky určenej pre prípojné vozidlá kategórie O1 a O2 sa nalepuje na vnútornú stranu predného skla prvého vozidla jazdnej súpravy s celkovou hmotnosťou nad 3,5 t tak, aby bola dobre viditeľná aj z vonkajšej prednej strany motorového vozidla.

(2) Na určené miesto na kontrolnom kupóne papierovej nálepky určenej pre prípojné vozidlá kategórie O1 a O2 vpíše vodič prvého vozidla jazdnej súpravy s celkovou hmotnosťou nad 3,5 tevidenčné číslo prípojného vozidla. Tento údaj sa vpíše čitateľne tak, aby nebol bežným spôsobom odstrániteľný. Papierová nálepka je neprenosná, po jej nalepení ju nie je možné použiť na iné prípojné vozidlo kategórie O1 a O2.

Lenže na Slovensku je nedomyslenosť zákonov a podvody na ich korekciu tolerovaným štandardom. Preto si takmer nikto nekupoval 9 diaľničných nálepiek pre prípojné vozidlo, ale kúpil len 3 a kupóny nevypísal a na každé ťažné vozidlo nalepil jednu.

Tento stav potom umožňoval za ťažné vozidlo pripojiť prípojné vozidlo s akýmkoľvek evidenčným číslom.

Aj keď polícia robila kontrolu, tak kontrolovala maximálnu či má ťažné vozidlo diaľničnú nálepku. Potom skontrolovala maximálnu hmotnosť jazdnej súpravy a ak bola nad 3,5 tony tak kontrolovala na čelnom skle ťažného vozidla druhú nálepku pre prípojné vozidlá. Kontrolné kupóny sa nezvykli kontrolovať, okrem prípadov, že nálepky sa boli podozrivé alebo vodič sa spával k policajtom nekorektne a vtedy skontrolovali všetko.

Teraz pri elektronickej diaľničnej známke pre prípojné vozidla sa situácia výrazne mení. Pri kúpe sa zadáva evidenčne číslo prípojného vozidla a nikam sa nelepí, preto je jedno aké je ťažné vozidlo.

Ak vo firme dostanete úlohu došoférovať auto s prívesným vozíkom, tak už nebudete vo vlastnom záujme hľadať dve nálepky na čelnom skle ťažného vozidla, ale cez web http://www.eznamka.sk si skontrolujete, či je v databáze zapísané evidenčného čísla ťažného a evidenčného číslo prípojného vozidla aj s dobou platnosti.

V praxi to znamená, že ak má firma jediný vozík a používa ho viacero ťažných vozidiel, tak po novom ušetrí, lebo stačí diaľničnú známku pre prípojné vozidlo kúpiť raz.

Ak je to napríklad požičovňa vozíkov alebo náradia na vozíkoch a rozváža ich zákazníkom jedným ťažným vozidlom, tak za každý vozík musí zaplatiť známku pre prípojné vozidlo, čo je drahšie ako doteraz, keď v praxi stačila jedna nálepka pre prípojné vozidlo na čelnom skle ťažného vozidla.

Záver:
Myslím si, že zavedenie elektronických diaľničných známok je správny krok. Odstráni lepenie a zoškriabavanie nálepiek i problém pri rozbitom čelnom skle. Keďže kontrola sa vykonáva elektronicky v plnej rýchlosti vozidla stacionárnou čítačkou evidenčných čísel a následným porovnaním s databázou, preto sa už nebudú tvoriť kolóny aké poznáme z fyzických kontrol nálepok, čím sa zvýši plynulosť a bezpečnosť dopravy, ale treba mať na pamäti aj isté nové špecifiká v prípade prípojných vozidiel.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Učiteľ, ktorý sa rád hral. Ako sa Milan Reindl stal dizajnérom Lego Technic

Nevyštudoval techniku ani dizajn. Napriek tomu sa stal jedným z jedenástich dizajnérov Lego Technic. Len vďaka tomu, že si rád z lega skladal veci, na ktoré nemal návod.

SVET

Výbuchy po futbalovom zápase v Istanbule zabili 29 ľudí

K explóziám došlo hodinu po zápase medzi Besiktasom a Bursasporom.

DOMOV

Smer chce byť politicky nekorektný aj robiť poriadky v osadách

Novými podpredsedami sú Blanár a Žiga.


Už ste čítali?