Autobusová stanica Nivy – z dopravného hľadiska zle spravený projekt

Autor: Jozef Drahovský | 14.12.2015 o 14:08 | Karma článku: 12,03 | Prečítané:  3394x

Pred niekoľkými dňami bol cez média prezentovaný projekt výstavby autobusovej stanice Nivy v Bratislave aj s vizualizáciou. Prezrel som si všetky verejne dostupné informácii a nepoteším vás.

Podľa mňa, každý kto počuje termín autobusová stanica,  alebo vyjadrenie, že HB Reavis postaví dopravný terminál a druhé najväčšie nákupné stredisko na Slovensku, tak si predstaví prioritne všetky náležitosti z dopravy,  to že tam bude aj nákupné stredisko je fajn, ale prvoradé je  vyriešenie dopravy a to nielen diaľkových a prímestských autobusových liniek, ale aj napojenie na nosný systém MHD v meste.

Každý cestujúci, ktorý používa verejnú dopravu či už pravidelne alebo aspoň príležitostne, tak ho zaujíma ako sa dostane z MHD do priestorov autobusovej stanice, koľko schodov a akú vzdialenosť bude musieť s batožinou absolvovať, či je všetko kryté v jednom objekte a netreba najprv vytiahnuť dáždnik a až potom vystupovať a s akou stratou času musí na prestup počítať. 

Od kvality verejnej dopravy záleží pomer medzi a verejnou a individuálnou  dopravou, ktorý v Bratislave stále klesá. Prv bol 80:20, teraz je asi 50:50. Pokiaľ verejná doprava nebude mať nielen kvalitné dopravné prostriedky, ale aj adekvátne vybavenia zastávok a najmä prestupových miest, tak ten pomer bude ešte horší.

Z vizualizácie je zrejme, že nepôjde o žiaden dopravný terminál, kde by sa stretával nosný dopravný systém MHD s diaľkovými a prímestskými autobusmi. Cestujúci z autobusov (trolejbusov) MHD budú vystupovať do dažďa už v titulnej vizualizačnej fotografii.

Pritom Bratislava považuje električkovú dopravu za nosný dopravný systém mesta, v tomto duchu ju posúva aj do  Petržalky za mnoho miliónovej podpory z EU. Kúsok od Starého mosta (niekoľko 100 metrov), ktorý je len pre električky, sa ide stavať nová autobusová stanica ako najväčší takýto dopravný terminál a neplánujú ju prepojiť s nosným dopravným systémom!

Už z tohto vidieť, že proklamované stavanie akože dopravného terminálu, je len zásterka výstavby obchodného centra, zrejme preto aby ľahšie dostali potrebné súhlasy a kým si to verejnosť uvedomí už bude neskoro na akúkoľvek pozitívnu zmenu z dopravného hľadiska.

O novej autobusovej stanici písali všetky média. Najstarší článok a diskusia k nemu je z 24.4.2007 (dátum je v poriadku). Už vtedy diskutujúci poukazovali na to, že je autobusovú stanicu treba priamo prepojiť z inými druhmi dopravy vrátane električky. Pritom dávnejšie projekty počítali s električkou na trase Šafárikovo námestie, Dostojevského rad, Karadžičova, Krížna.

Informácie v médiách:
Tu je zoznam médií, ktoré publikovali informácie o výstavbe autobusovej stanice vrátane vizualizácie. Okrem článkov s SME, z ktorých je vidieť históriu projektu sú ostatné rovnaké, lebo prevzali PR správu o výstavbe, ale uvádzam ich z dôvodu diskusie čitateľov, ktoré sú zaujímavejšie než samotný PR článok.

sme.sk 24.04.2007 K výstavbe v okolí AS Mlynské Nivy opäť zhromaždenie
http://domov.sme.sk/c/3263546/k-vystavbe-v-okoli-as-mlynske-nivy-opat-zhromazdenie.html

sme.sk 07.05.2007 Autobusy pôjdu z dočasnej stanice
http://bratislava.sme.sk/c/3282620/autobusy-pojdu-z-docasnej-stanice.html

sme.sk 20.11.2015 Nová autobusová stanica na Nivách až koncom roka 2019
http://bratislava.sme.sk/c/8078419/nova-autobusova-stanica-na-nivach-az-koncom-roka-2019.html

sme.sk 20.11.2015 Nová stanica na Nivách je už na obrázkoch
http://magazin.reality.sme.sk/c/8078337/nova-stanica-na-nivach-je-uz-na-obrazkoch.html

trend.sk 19.11.2015 Stanica Nivy – nová autobusová stanica v Bratislave odhalená
http://reality.etrend.sk/komercne-nehnutelnosti/stanica-nivy-nova-autobusova-stanica-v-bratislave-odhalena.html

cas.sk 19.11.2015 Koniec hanby Bratislavy: Toto bude nová autobusová stanica!
http://www.cas.sk/clanok/336763/koniec-hanby-bratislavy-toto-bude-nova-autobusova-stanica.html

aktuality.sk 19.11.2015 Bratislava sa po rokoch dočká novej autobusovej stanice. Otvoria ju v roku 2019
http://www.aktuality.sk/clanok/308509/bratislava-sa-po-rokoch-docka-novej-autobusovej-stanice-otvoria-ju-v-roku-2019/

pravda.sk 21.11.2015 Bratislava bude mať novú autobusovú stanicu, pozrite si vizualizácie
http://spravy.pravda.sk/regiony/clanok/374503-bratislava-bude-mat-novu-autobusovu-stanicu-pozrite-si-vizualizacie/

Výber z diskusií:
balanceman: 19.11.2015 (cas.sk)
To čo za ***a robilo tie vizualizácie? Vyzerá to ako nákupné centrum! Kde sú terminály- kde autobusy ???? ...

19.11.2015 | TotoTuSomJa (trend.sk) 
Na to, že ide o významný dopravný uzol, to podľa vizualizácie vyzerá, že investor sa zameral skôr na funkciu obchodného ako dopravného centra. Ráta sa vôbec s rezervou na prístup električiek smerom zo Šafárikovho námestia a Petržalky?

19.11.2015  Fidzi_  (trend.sk) 
Namiesto nezmyselne naddimenzovanej predajnej plochy, Bratislava stratí šancu vybudovať prepravný uzol vlaková stanica Trnavské mýto - autobusová stanica Mlynské Nivy. Projekt neráta s prístupom električky, rýchlodráhy či metra v budúcnosti.
Celé je to len zbožné želanie developera, ktoré má pri budúcom predaji maximalizovať zisk. V dopravnom uzle by som logicky očakával napr. hotel. Ale načo by ste v Bratislave prespávali ? Aby ste si pozreli mega nákupné centrum ? Čo nestihli posrať komunisti, to dokončia kapitalisti :(

20.11.2015 Jeso (sme.sk)
.... ide primárne o projekt nákupného centra, ktoré sa len volá autobusová stanica, tak nemôžete čakať, že tam budú hlavne autobusy :D
Mne tam viac chýbajú električky - teda trať, ktorá by viedla po Mlynských nivách a ktorú odporúča aj generel. Nechávať celú obsluhu lokality len na cestnú dopravu nie je najlepšie.

20.11.2015 percento (sme.sk)
v Trenčíne presadzuje niečo podobné. napríklad človek, ktorý pricestuje vlakom musí najprv prejsť "pod holým nebom" do budovy, prejsť obchodným domom, vyjsť z neho, prejsť cez cestu (aj nákladné autá s návesmi), na autobus mhd čakať pekne vonku. a bude sa dívať na cestujúceho do Súče - vlčieho vrchu, ktorý je v suchu a teple.

Zhrnuté:
Škoda, že vedenie Bratislavy, okrem čerpania Eurofondov a formálnych vyjadrení adekvátne nepodporuje rozvoj hromadnej dopravy. Ani od hlavného architekta ani od hlavného dopravného inžiniera  okrem snahy o maximálne zahustenie mesta som nepočul/nečítal žiadne povzbudivé informácie o tom, že nosný systém bratislavskej MHD by sa mal rozrastať a skvalitňovať, aby významné prestupné stanice mali byť kryté a takáto doprava bola pre obyvateľov a návštevníkov atraktívna.  Nie sú ani žiadne odporúčania (nie to záväzné nariadenia) pre investorov aby do stavaných centier dotiahli aj električku ako nosný dopravný systém MHD, alebo aspoň aby autobusy zachádzali do krytých priestorov, pripadne bol do zástavok dotiahnutý krytý chodník bez kolízie s cestnou infraštruktúrou.

Terajší projekt výstavby obchodného centra Nivy,  pardon autobusovej stanice Nivy, len neutešenú situáciu dokresľuje.

 

Povzbudenie do života:
Keďže v Bratislave vedenie mesta a investori dopravný terminál postaviť nevedia (nechcú!), mali by sa ísť kompetentný pozrieť na východ Slovenska kde to vedia a za výrazne nižších nákladov. Konkrétne do Moldavy nad Bodvou, kde od 13.12.2015 je pre verejnosť pripravený Terminál integrovanej osobnej prepravy (TIOP), ktorý zabezpečí prestup cestujúcich medzi železničnou a autobusovou dopravou na jednom mieste a pod strechou vrátane čakárne a sociálnych zariadení. K tomu spravili aj parkovisko pre dovezenie / odvezenie pasažierov individuálnou automobilovou dopravou aj taxíkmi, ekologické rozmýšľanie dokresľuje fakt, že nezabudli ani na cyklistickú dopravu.  Zrejem projektantom bol niekto, kto aspoň občas cestuje všetkými druhmi dopravy.


Záver:
Aj pri výstavbe dopravných terminálov vidieť, že keď sa chce, tak sa dá, keď sa nechce tak sa nedá a výhovorky sú už pripravené. Som zvedavý ako sa zachová vedenie mesta, či bude trvať na prepojení autobusovej stanice Nivy s nosným systémom MHD – električkou, ako podmienku súhlasu k výstavbe alebo za nejaké všimné, prípadne so svoju neschopnosťou odsúhlasí hocičo aj proti vlastným obyvateľom a návštevníkom.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Učiteľ, ktorý sa rád hral. Ako sa Milan Reindl stal dizajnérom Lego Technic

Nevyštudoval techniku ani dizajn. Napriek tomu sa stal jedným z jedenástich dizajnérov Lego Technic. Len vďaka tomu, že si rád z lega skladal veci, na ktoré nemal návod.

SVET

Výbuchy po futbalovom zápase v Istanbule zabili 29 ľudí

K explóziám došlo hodinu po zápase medzi Besiktasom a Bursasporom.

DOMOV

Smer chce byť politicky nekorektný aj robiť poriadky v osadách

Novými podpredsedami sú Blanár a Žiga.


Už ste čítali?