reklama

Podporiť štrajk učiteľov, áno alebo nie?

S učiteľmi mám rôzne skúsenosti v závislosti od uhlu pohľadu.  Keď ohlásili štrajk, tak som hľadal požiadavky, ktorých splnenie chcú štrajkom dosiahnuť, aby som si mohol spraviť na štrajk vlastný názor.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (19)

Na stránke Iniciatíva slovenských učiteľov som ich našiel. Sú tri: 

  1. Peniaze pre plošné zvýšenie platov učiteľov.

  2. Peniaze pre vyrovnanie rozdielneho vybavenia škôl (bez definovania, čo ktorá škola má a čo potrebuje).

  3. Vrátenie spôsobu hodnotenia formou kreditov.

Za mojich školských čias bol učiteľ/učiteľka vysoká autorita. Preto nikoho ani nenapadlo, že odpovede na moje otázky by mohli byť neprimerané. Keď som sa niečo opýtal, tak v drvivej väčšine som dostal odpoveď typu: „to sa už učilo a máš to vedieť“ alebo „to ťa nemá čo zaujímať, to sa ešte len bude učiť“. Takže nezostalo nič iné, len si látku naštudovať sám alebo popýtať sa rodičov a kamarátov.

Minulý školský rok som bol v škole v úlohe rodiča. Poprosil som preposlať na mail učebnú osnovu konkrétneho predmetu za celý rok alebo aspoň za 3 týždne neprítomnosti v škole. Odpoveď bola: ja vám na mail nič posielať nebudem!

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Prosím nadiktujte mi link na internet stránku, kde zverejňujete učebnú osnovu. Odpoveď bola podobná: žiadna moja učebná osnova nie je!

Tak podľa čoho si má zameškané dobrať, keď nevie ani čo sa preberalo? Odpoveď bola: veď sa má sa opýtať spolužiakov!

Má požičané zošity od dvoch spolužiakov, v každom je kúsok učiva, ale ani tak sa v tom nedá vyznať a už vôbec nájsť, čo bolo na úlohu, ako sa ma teraz doučiť? Nemá zameškávať školu!

Musím povedať, že z tejto konzultácie som mal vyrazených dych. Viem, že aj na danej škole sú učitelia, ktorí sa snažia deti naučiť, aj sami v počítači vytvorili učivo aj testy, ktoré im vytlačili a rozdali. V prípade požiadania sú ochotní doučiť, alebo dajú mimoriadny termín za vynechanú písomku, ale v školstve je veľa takých, ktorí podľa mňa do neho nepatria. Práve takí na jednej strane svojím konaním spôsobili dehonestáciu autority učiteľa a na druhej strane okrem prípadného memorovania, nič žiakov nenaučia.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Jan Amos Komenský
Jan Amos Komenský (zdroj: wikipedia)

Už od dôb, keď internet na Slovensku len začínal, spolupracoval som s učiteľmi, ktorí chceli prezentovať učivo a testy pre svojich žiakov, ktorým som na svoje náklady vytvoril a prevádzkoval webový priestor. Na základe viacročných výsledkov tejto spolupráce viem, čo všetko a ako sa dá pre efektívnejšie učenie spraviť a ako to vplýva na spokojnosť, žiakov a rodičov a aj učiteľov.

Lenže ma to naučilo aj niečo iné, nie každý učiteľ má záujem spraviť to, čo mu predpisy striktne neurčujú. Pamätám si na aktivitu učiteľov nadšencov, ktorí bojovali za zmenu predpisov tak, aby dosiahli možnosť modifikovať aspoň ¼ objemu učiva. Taktiež si pamätám na nasledujúcu aktivitu inej skupiny, ktorá kritizovala ministerstvo školstva za to, že presunulo právomoci a teda aj povinnosti s definovaním určitého objemu učiva, s tým, že chcú aby štát presne určil čo majú učiť.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

K tomu všetkému treba zarátať aj učiteľov, ktorí ignorujú nástup internetu ako bežného pracovného prostriedku a mocného komunikačného nástroja a nie sú ochotní ani zapísať známky do elektronickej žiackej knižky. Potom pred klasifikačnou poradou ich prepisuje triedny učiteľ alebo informatik školy a rodičia sú prekvapený, že ako ich dieťa behom 3 dní mohlo dostať toľko známok.

Teraz má každá škola stredná aj základná prístup na internet a webový priestor pre svojich učiteľov a žiakov, takže technické obmedzenia už nie sú. Naopak proti minulosti sú tu prakticky neobmedzené možnosti vzdelávania.

Preto by som zmenil hodnotenie učiteľov, kde namiesto kreditov a iných veci by som hodnotil výsledný efekt učenia a spokojnosť žiakov a rodičov a to odpoveďou na nasledujúce otázky:

SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Učiteľ zverejňuje na internete aktuálnu detailnú učebnú osnovu daného predmetu podľa ktorej vyučuje a aj skúša?

  2. Učiteľ zverejňuje na internete zadania domácich úloh?

  3. Učiteľ zverejňuje na internete vlastný, prípadne vo svojom komentári zalinkovaný učebný materiál, ku konkrétnemu bodu učebnej osnovy?

  4. Učiteľ zverejňuje na internete vzorové testy k jednotlivým bodom učebnej osnovy a to s možnosťou on-line vyplnenie a vyhodnotenia prípadne aspoň vo formáte na vytlačenie papierového zadania, tak aby si žiak mohol svoje vedomosti otestovať ešte pre známkovaním testom.

Hodnotenie v tomto prípade je pomerne jednoduché, hodnotiť môžu žiaci aj rodičia, ak niektorý učiteľ budem mať zakaždým nie, tak plat mu určite nezvyšovať, ale zo školstva ho poslať preč. Áno, zo školstva preč pre počítačovú negramotnosť. Za prvé dve áno ponechať terajší plat a za áno na všetky otázky plat jednoznačne zvýšiť a poriadne.

Keď rodičia budú mať možnosť vidieť a porovnať reálne učebné osnovy, učebné materiály a testy na úroveň jednotlivých učiteľov, tak to pomôže nielen aktuálnym žiakom, ale aj tým, ktorí sa len rozhodujú, do ktorej školy dieťa dať.

Viem, že výška mzdy učiteľov nemôže záležať len na vyššie uvedených parametroch hodnotenia, ale do hry vstupuje viacero iných záležitostí vrátane záujmov zriaďovateľov, podmienok transferu financií z rozpočtu a to nepíšem o obslužných školských zamestnancoch, ktorí sú pre školu tiež nutnosťou, ale v každom prípade je treba výšku mzdy riadiť spokojnosťou žiakov a rodičov, verifikovanú referenčnými testami.

Záver:
Z uvedeného je zrejmé, že sa mi principiálne nepáči požiadavka na plošné zvyšovanie platu a ani požiadavka na plošné výdavky na dorovnanie nedefinovaných rozdielov vybavenia škôl.

Som za to aby sa sprehľadnil finančný tok z rozpočtu štátu na jednotlivé školy v závislosti od ich účelu a počtu žiakov, umožnil aj doplnkový spôsob financovania, tak aby bol dostatok prostriedkov aj na ohodnotenie učiteľov, ktorý sa žiakom adekvátne venujú. Lebo ak sa nepodchytí záujem žiakov o ich osobný rozvoj už na základnej, prípadne strednej škole, tak na zmenu k lepšiemu je už neskoro.

Jozef Drahovský

Jozef Drahovský

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  1 235
  •  | 
  • Páči sa:  1 050x

Venujem sa analýzam v doprave a vývoju v oblasti informačných technológií. Zoznam autorových rubrík:  DopravaRôzneZoznam článkov

Prémioví blogeri

Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu