Diaľničná patrola

Autor: Jozef Drahovský | 31.3.2016 o 9:31 | Karma článku: 7,38 | Prečítané:  2033x

Diaľničná patrola je služba motoristom na diaľniciach a rýchlostných komunikáciách. Pomohla už nespočetnému množstvu motoristov, pričom viacerí majú z nej pocit, že k nim neprišla po ceste, ale priletela.

Ten pocit priletenia majú motoristi preto, lebo Diaľničná patrola bola pri nich skôr než stihli mobilom zavolať na núdzové číslo Národnej diaľničnej spoločnosti 0800 100 007 a požiadať o pomoc, alebo prišla  k nim skôr, než je možné prísť z najbližšieho stanoviska údržby.

Ako funguje?
Je to prvá živá služba, ktorá nesedí na svojom stanovisku v očakávaní telefonického zavolania, ale stále jazdí auto dokola na svojom úseku. To je vysvetlenie, prečo je na mieste tak rýchlo.

Aké služby poskytuje motoristom?

  • postaví sa za vaše vozidlo s majákmi a dopravným značením viditeľné z veľkej diaľky, čím vám zabezpečí fyzický zákryt pred vozidlami prichádzajúcimi k vám.
  • vymení koleso s defektom za rezervu, kde vďaka zákrytu ju dokáže bezpečne vymeniť aj na ľavej strane vozidla
  • pomôže pri poruche vozidla, dodá pohonné hmoty na dojazd k najbližšej čerpacej stanici PHM
  • keď sa vozidlo nedá opraviť na mieste a treba ho odtiahnuť, tak poskytne informácie o autoservisoch, pneuservisoch, odťahových službách alebo priamo zabezpečí naloženie a odtiahnutie vozidla.
  • keď treba, napríklad pri dopravnej nehode,  tak zmobilizujú celý záchranný systém od hasičov až po záchranársky vrtuľník

 

Odkedy funguje?
Diaľničná patrola začala fungovať v ostrej prevádzke od 2.4.2015.

Aký hlavný účel má takáto služba?
Hlavný účel je zvýšenie bezpečnosti na cestách. Jedným z dôvodov prečo bolo táto služba zavedená boli zbytočné tragédie pri výmene kolesa pri defekte na levej strane vozidla. Na pravej strane sa dá koleso vymeniť pomerne bezpečne, keď vodič zájde na pravý okraj vozovky, do odstavného pruhu, prípadne do priestoru na núdzové odstavenie vozidla, často zájde až na trávu a samotná výmena kolesa je mimo vozovky. Lenže výmena kolesa na ľavej strane vozidla, znamená zablokovanie aspoň jedného jazdného pruhu vodičom ktorý sa snaží koleso vymeniť. Práve pri takejto výmene kolesa vzniklo najviac smrteľných úrazov, keď prichádzajúce vozidla auto videli a prešli do vedľajšieho pruhu kde vodiča prehliadli a zachytili.

Má táto služba aj iné poslanie než pomoc motoristom v núdzi?
Áno táto služba má rozšírené poslanie a tou je kontrola dopravnej infraštruktúry. Diaľničná patrola kadiaľ jazdí tam aj kontroluje. V prvom rade kontroluje stav vozovky, kde odstraňuje cudzie predmety na vozovke, ktoré najčastejšie  vypadnú z prechádzajúcich vozidiel, alebo ich prinesie vietor, prípadne zver. Kontroluje výtlky, vytečenie prevádzkových kvapalín a iné poškodenia vozovky. Kontroluje bezpečnostné zariadenia ako sú tlmiče nárazov, zvodidlá, dopravné značenie a všetky stavebné súčasti diaľnice vrátane svahov a vegetácie. V zimnom období kontroluje aj snehové zábrany a samotnú zjazdnosť. To čo vyriešiť na mieste nedokáže, to označí dopravným značením a zahlási na riešenie dispečingu NDS.

Aký je objem predstavuje uvedená služba, kde je dostupná a kto ju platí?
Hliadkovanie je na 750 km diaľnic a rýchlostných komunikácii spravovaných NDS, kde je denne v pohybe 15 vozidiel a 30 pracovníkov. Keď Diaľničná patrola začínala tak ich bolo menej  a ako pribúdajú kilometre diaľnic v správe NDS tak pribúdajú aj vozidlá Diaľničnej patroly. Financuje ich Národná diaľničná spoločnosť z prevádzkových nákladov a teda aj z diaľničných známok.

Sú aj nejaké problémy?
Áno sú aj problémy. Spôsobujú ich niektorí vodič, ktorí vzhľadom na svoju rýchlosť nepozerajú dostatočne ďaleko pred seba alebo aj vidia v diaľke blikajúce dopravné značenie uzatvárajúce jazdný pruh, ale nespomalia tak ako  to dopravná situácia  vyžaduje, ale v slepej domnienke, že sa tesne pred dopravných značením v plnej rýchlosti preradia do vedľajšieho pruhu, narážajú do vozíka s veľkorozmerným dopravným značením.

Takýchto problematických vodičov je menej než percento, menej než stotina alebo aj stotisícina percenta, ale je ich stále veľa. Možno preto bude musieť byt ďalšou modernizáciou Diaľničnej patroly vozík zo výkonnejším pohlcovačom nárazu.
 

Záver:
Odkedy jazdi Diaľničná patrola som nehlásil na dispečing NDS ani jeden výtlk, neznamená to, že výtlky sa prestali vytvárať ale to, že Diaľničná patrola vykonáva kontrolu riadne a hneď v prvom štádiu výtlku dôjde k oprave.

Vždy keď idem na dlhšiu cestu po diaľnici tak stretám Diaľničnú patrolu či už vo svojom smere alebo protismer. Niekedy len spokojne ide a niekedy stojí pri vozidle ktorému pomáha.

Po prvom roku prevádzky je na mieste konštatovanie, že Národnej diaľničnej spoločnosti sa podarilo vytvoriť žiadanú službu, ktorú oceňujú všetci motoristi a citeľne prispieva k nielen ku komfortu motoristov, ale k zvýšeniu bezpečnosti cestnej premávky. 

Keď dostanete na diaľnici defekt a nedokážete dôjsť na odpočívadlo, tak je rozumnejšie  zavolať 0800 100 007 a počkať na príjazd vozidla, ktoré vás ochráni, ako sa nechať zraziť pri výmene kolesa a byť len ďalším číslom v tragickej štatistike.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Marek Vagovič: Fico sa potrebuje udržať, aby sa kauzy nevyšetrili

Niektorí novinári berú Ficove výroky o prostitútkach príliš osobne, tvrdí novinár Marek Vagovič.

EKONOMIKA

Slováci ponúkajú za železiarne najviac, Američanom sa to máli

Žiaden záujemca neponúka cenu, ktorá by uspokojila U. S. Steel. Predaj neuzavreli.

KOMENTÁRE

Deklarácia zločinu

Harakiri morálky, azda aj tak sa dá pomenovať deklarácia súčasnej moci.


Už ste čítali?