reklama

Letisko Piešťany je ďalší tunel

Ešte pred tým, než v roku 2009 prešiel rozhodujúci akcionársky balík Letiska Piešťany zo štátu na Trnavský Samosprávny kraj, boli cítiť aktivity na rozpredanie pozemkov letiska.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (25)

Terajšie vedenie letiska nezostalo týmto aktivitám nič dĺžne. Svojimi manažérskymi rozhodnutiami dosiahlo stratu. Keďže nie som akcionárom letiska tak nemôžem nič, nemôžem žiadať analýzu hospodárenia letiska a ani podať trestné oznámenie vo veci podozrenia z nehospodárneho nakladania so zvereným majetkom. Všetko je nastavené tak, aby bežný občan nič nemohol.

Niekoľko informácií:
Web letiska Piešťany: http://www.airport-piestany.sk
Obchodný register: http://www.orsr.sk/vypis.asp?ID=45661&SID=7&P=0
Prevádzková doba: pondelok až piatok 07:15-15:00 (to nie je vtip)
Letiskové poplatky: http://www.airport-piestany.sk/letiskove-poplatky/

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Letisko Piešťany
Letisko Piešťany (zdroj: maps.google.com)


Letisko na svojom webe zverejňuje aj faktúry a zmluvy, ale bez základného triedenia na prijate a vystavené, taktiež nie sú tam mzdové náklady ani výdavky a tržby inak než cez faktúru. V zmluvách je viacero zaujímavostí, napríklad, že letisko si berie pôžičku aj od fyzickej osoby za 4,5% p.a. a to hovoríme o roku 2016 keď výška úrokov je na dlhodobých minimách.

Už v roku 2009 som napísal článok: Letisko Piešťany, ako skončí? Kde som vyslovil obavu aby letisko Piešťany neskončilo obdobne ako letisko vo Vajnoroch, ktoré ani nie za tak veľké všimné skončilo v rukách developera. Dnes je už zrejmé, že vtedajšia predpoveď sa napĺňa.

Rozprával som sa z viacerými ľuďmi, ktorí chceli letisko pred aj po roku 2009 využívať. Lenže zo strany letiska bol nezáujem. Bol z toho taký pocit, že Letisko Piešťany si stačí samé pre seba a okrem zopár vyvolených zákazníkov a občasnej medzinárodnej prepravy nič iné nepotrebuje. Výsledok bol ten, že záujemcovia o služby letiska odišli na iné letiská alebo svoje aktivity presmerovali inam.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Na letisku v Piešťanoch som pôsobil najprv ako letecký modelár, potom ako člen aeroklubu. Pamätám si na lietanie vojakov aj v sobotu doobeda a čakania na hlásenie, že v daný deň skončili. Ak bolo málo hodín nasledoval presun aeroklubových lietadiel na plochu a lietanie. Inak sa lietalo len v nedeľu a vo sviatkoch.

V tých časoch vojaci dokázali fungovať na jednom letisku s aeroklubom. Dnes keď má letisko len civilnú prevádzku je takéto lietanie nemožné. Prv lietadlá mali len vojaci, ČSA, SlovAir a aerokluby. Dnes lietadlá majú aj fyzické osoby, firmy a ich počet sa postupne zvyšuje.

Človek by čakal, že v dnešnej dobe budú na letisku v Piešťanoch ako na domácom letisku zaparkované najrôznejšie lietadla od ultraľahkých, cez športové, firemné až po dopravné, a bude čulý letecký ruch, ale nie je to tak. Vedenie letiska o rozvoj letiska týmto smerom záujem nemá.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Letisko Piešťany má okrem ideálnej polohy s najväčším počtom slnečných dní, ktoré zabezpečujú pohoria z oboch strán od Piešťan aj iný než komerčný význam pre dvoje okolie. Je to letisko s pristávacou dráhou pre všetky typy lietadiel a je umiestnené blízko diaľnice a železnice, je strategicky použiteľne pri mimoriadnych udalostiach v pomerne širokom okruhu, preto by malo byť dofinancovávane aj zo štátnych rezerv.

Iné články o letisku Piešťany:

http://www.pnky.sk/aktuality/letisko-piestany-ma-velky-strategicky-vyznam-pri-necakanych-situaciach/

http://nasatrnava.sme.sk/c/20373717/letisko-uz-zrejme-nezachrania-autosuciastky-ani-festivaly.html

SkryťVypnúť reklamu
reklama

http://nasatrnava.sme.sk/c/20387848/peticiu-za-zachovanie-letiska-podporili-stovky-ludi.html

http://nasatrnava.sme.sk/c/20383819/seniori-pisu-pre-letisko-ministrovi-predsedovi-kraja-a-primatorovi.html

http://piestanytv.sk/mikus-likvidacia-spol-letisko-piestany-a-s-este-neznamena-likvidaciu-letiska/


Záver:
Samozrejme, že rozpredanie pozemkov letiska jednému alebo viacerým developerom vygeneruje väčšie peniaze, než bežná prevádzka letiska a tých peňazí vygeneruje toľko, že ich bude dosť aj na akékoľvek všimé. Veď pozemky v Piešťanoch sú rovnako lukratívne ako v Bratislave a týka sa to aj dane z nehnuteľnosti.

Preto na 90% odhadujem, že valné zhromaždenie spoločnosti Letisko Piešťany, a. s., ktoré sa má konať 29. novembra rozhodne o jeho likvidácií s tým, že po likvidácii dôjde v krátkom čase k rozpredaju majetku letiska, vrátane pozemkov.

Na 9% odhadujem, že dôjde k nejakej forme jednorázového oddlženia a agónia letiska bude pokračovať ďalej.

Len na 1% odhadujem, že dôjde ku kompletnej výmene zodpovedných pracovníkoch a budú tam dosadení manažéri takí, ktorí dokážu letisko rozvíjať všetkými smermi a budú ho prevádzkovať s vyrovnaným hospodárením a mesto Piešťany, ktoré inkasuje nemalú daň z nehnuteľnosti, bude ju naspäť vkladať do letiska.

Doplnené 29.11.2016
Na základe informácií z článku uverejnenom v PNkach majoritný akcionár Trnavský samosprávny kraj zmenil na poslednú chvíľu svoje plány.

Body obsahujúce likvidáciu a určenie likvidátora boli z programu stiahnuté a najbližšie valné zhromaždenie by sa malo konať až na budúci rok v máji.

Zástupca štátu na valnom zhromaždení prisľúbil, že štát poskytne tento rok Letisku Piešťany dotáciu na security a safety vo výške 160-tisíc eur, čím sa čiastočne vyriešia aktuálne finančné problémy. Tieto prostriedky mohli byť pre letisko k dispozícii už skôr, avšak vedenie spoločnosti nepristúpilo k vysporiadaniu neoprávneného čerpania časti dotácie v hodnote 21 000 eur v roku 2015, a tak nemohlo dostať tohtoročnú dotáciu. O letisko sa aj na základe medializácie začali zaujímať potencionálni investori, s ktorými by mali v dohľadnej dobe prebehnúť rokovania.

Podľa mňa terajší vrcholový manažment letiska, o ktorom je z médií známe len to, že má kráľovské odmeny zrejme s cieľom čím skôr dosiahnuť stratu aby bolo letisko zlikvidované, treba poslať preč a dosadiť tam takých ľudí, ktorí majú záujem o rozvoj letiska po všetkých stránkach od ultraľahkých a športových lietadiel, cez letecké školy, firmy, až po medzinárodnú dopravu.

Jozef Drahovský

Jozef Drahovský

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  1 235
  •  | 
  • Páči sa:  1 049x

Venujem sa analýzam v doprave a vývoju v oblasti informačných technológií. Zoznam autorových rubrík:  DopravaRôzneZoznam článkov

Prémioví blogeri

Pavol Koprda

Pavol Koprda

9 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Iveta Rall

Iveta Rall

86 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu