reklama

Ako preukázať (ne)povolenú rýchlosť na základe merania radarom

Meranie rýchlosti vozidiel radarom je na Slovensku samozrejmosť. Radary, ale aj iné meracie zariadenia majú určitú nepresnosť. Preto pri preukazovaní, že došlo k porušeniu zákona je potrebné zobrať v úvahu viacero vecí.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (36)
Obrázok blogu
(zdroj: foto autor)

Zákonom, konkrétne 315/1996 Z.z. je stanovovaná rýchlosť vozidiel v jednotkách km/hod. Z toho plynie nasledovne: ak sa povie, že vozidlo išlo rýchlosťou napríklad 60 km/hod znamená to, že mohlo ísť od 59,5 km/hod do 60,5 km/hod. Viac je o tom napísané v predchádzajúcom článku.

Ako vyhodnotiť na základe nameraného údaju, či došlo k porušeniu zákona?V prvom rade si treba uvedomiť či meriame minimálnu alebo maximálnu rýchlosť. Je to dôležité z toho dôvodu, že raz sa odchýlka pripočítava druhý raz odpočítava.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Odchýlku meracieho zariadenia definuje výrobca v dokumentácii. Odchýlku potvrdzuje, pripadne aj upravuje metrologický úrad pri vystavovaní certifikátu úradného meradla. Na Slovensku sa často používajú radary RAMER 7 v rôznych prevedeniach. Tieto radary vyrába spoločnosťRAMET C.H.M. a.s a ich presnosť merania je definovaná +/- 3 km/hod do rýchlosti 100 km/hod a vyššie je to +/- 3 % z nameranej hodnoty.

Ak je dôležité preukázať, že vozidlo (ne)išlo rýchlejšie než malo, napríklad pri 60 km/hod je potrebné zohľadniť: 60 (povolená rýchlosť ), plus 0,5 (zaokrúhlenie povolenej rýchlosti z titulu presnosti definície rýchlosti v legislatíve), plus 3 (odchýlka meracieho prístroja – radaru pri 60 km/hod ). Z toho plynie, že ak radar zobrazí hodnotu 63,50 km/hod, ešte nie je preukázané, že vozidlo išlo rýchlejšie, než malo.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Presne opačná logika platí pri meraní minimálnej rýchlosti: 60 mínus 0,5 mínus 3, čo je 56,50 km/hod, kedy ešte nie je možné dokázať, že vozidlo išlo pomalšie, než malo.

Ako sa to rieši v praxi? Policajti na Slovensku tieto záležitosti poznajú. Navyš nemajú vo zvyku pokutovať za prekročenie rýchlosti o jeden km/hod a zvyčajne si vozidlá idúce do plus 10 km/hod (pravdepodobne vrátane chyby merania) nevšímajú. Minimálna rýchlosť sa meria len výnimočne, napríklad, keď kamión pri pomalej jazde na diaľnici (technické problémy), ju neopustil na najbližšom výjazde.

Tak ako maximálne rýchlo jazdiť? Jednoducho tak rýchlo, ako je to bezpečné a pritom neporušovať dopravné predpisy. Ak je dovolené 60 km/hod a stav cesty, poveternostné podmienky, hustota premávky to umožňujú, ísť takouto rýchlosťou. Homologizovane tachometre musia ukazovať presne alebo viac. Síce presnosť odčítania hodnoty z ručičkového tachometra na jeden km/hod je problematická, ale aj tak, keď tachometer bude ukazovať 60 km/hod, môžete spokojne pokračovať v jazde aj okolo policajného radaru. V drahších novších autách, sa objavuje aj zvuková signalizácia pri prekročení rýchlosti, čo je vynikajúci pomocník, ale na masové rozšírenietreba ešte počkať. V záujme a povinnostiach vodiča je, aby mal tachometer čo najpresnejší, minimálne tak presný, ako to vyžadujú predpisy.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Treba si uvedomiť, že policajti majú na radaroch pre vyhodnotenie porušenia predpisov nastavenú vyššiu rýchlosť, nie preto, aby vodičom umožňovali ísť rýchlejšie, ale preto, že meracie zariadenie má určitú presnosť merania. Takmer vo všetkých štátoch policajti ešte navyše prihadzujú nejaký (zvyčajne aspoň jeden) km/hod, aby vodiči nemali stres keď idú maximálnou povolenou rýchlosťou.

Je nesprávne domnievať sa, že ak pri 60 km/hod majú policajti nastavený radar na 66 km/hod, že môžete ísť rýchlosťou až 66 km/hod. Ak pôjdete rýchlosťou 66.0...0 km/hod, tak radar môže namerať v tom lepšom prípade rýchlosť 63, ale v tom horšom prípade až 69 km/hod a nepomôže ani odrátanie chyby merania, lebo dostanete naspať svoju skutočnú rýchlosť 66 km/hod.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Trochu komické informácie prichádzali z Českej republiky, kde sa radary dostali do rúk mestským policajtom, ktorý nemali potuchy o metrológii. Keď zistili, že radar odmeral vozidlu rýchlosť čo len o 1 km/hod vyššiu, tak bez odpočítania odchýlky radaru, vodiča zinkasoval. Podľa posledných správ je to už minulosť a učia sa rýchlo.

Iná situácia je v Belgicku, kde síce odpočítavajú odchýlku radaru, ale rýchlosť v predpisoch považujú (možno aj majú)definovanú na veľký počet núl za desatinnou čiarkou. Tam odporúčam ísť pomalšie, ako je maximálna povolená rýchlosť (pokiaľ nemáte presný tachometer zo zvukovou signalizáciou), nakoľko som dostal informáciu, že pokutovali vodiča, ktorý prekročil rýchlosť o 0,08 km/hod (už po odpočítaní chyby merania) a vyšlo ho to v prepočte na 2000 Sk.

Doplnené na základe otázok diskutujúcich.

Ak sa kontroluje, či nedošlo k prekročeniu maximálnej prípustnej hodnoty, postupuje sa vždy rovnako. Jedno či ide o koncentrácie chemických látok, alebo rýchlosť. Meria sa len platným úradným meradlom. Napríklad rýchlosť dvoch rôznych vozidiel, pomocou meradla, ktoré má digitálny displej na dve desatinné miesta.

Napríklad odmeria sa 63,49 km/hod pre prvé vozidlo a 63,51 km/hod pre druhé vozidlo. Ak je chyba meradla +/- 3.00 km/hod a meria sa maximálna rýchlosť, tak sa horná odchýlka od nameraného údaju odčíta.

Čiže prvé vozidlo išlo zaručenie rýchlosťou 60,49 km/hod a druhé išlo zaručene rýchlosťou 60,51 km/hod. Ak potrebujem rozhodnúť, či vozidlo prekročilo maximálnu rýchlosť, musíme sa pozrieť, ako je maximálna rýchlosť definovaná. Ak je definovaná na celé čísla a meraný údaj je na iný počet platných miest, tak sa pred porovnaním zaokrúhli na rovnaký rád ako je predpis.

Prvé vozidlo zaručenie išlo 60,49 km/hod, čo po zaokrúhlení je 60 km/hod a 60=60 čiže vozidlo neprekročilo maximálnu rýchlosť. Druhé vozidlo išlo zaručene 60,51 km/hod, čo po zaokrúhlení na rovnaký rad je 61 km/hod a 61>60, čiže druhé vozidlo prekročilo dovolenú rýchlosť.

Znovu upozorňujem, že policajti na Slovensku nemajú vo zvyku, ísť na takúto extrémnu presnosť a zvyčajne si všímajú vozidla , ktorým namerajú viac ako + 10,00 km/hod, kedy pre dokazovanie prekročenia rýchlosti, nemusia vykonávať takéto zložité porovnania.

Jozef Drahovský

Jozef Drahovský

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  1 235
  •  | 
  • Páči sa:  1 050x

Venujem sa analýzam v doprave a vývoju v oblasti informačných technológií. Zoznam autorových rubrík:  DopravaRôzneZoznam článkov

Prémioví blogeri

Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu